Fenomén Telefon
Telefon z jednoho pohledu technické zaøízení, pøístroj, který se však bìhem nìkolika let jeví jako fenomén s mimoøádným dopadem a vlivem na ¾ivot lidí. Od u¾ití pro záchranu ¾ivota, zdraví, ochranu majetku, pouèení, poskytnutí zábavy, a¾ po mo¾nosti zneu¾ití lumpy a zlodìji.
Uvedené funkce však pøekonává vlivem na celkový ¾ivot lidí, zejména mladých.
Vývoj u¾ití telefonu mohu do jisté míry ilustrovat na vlastním ¾ivotì. Bìhem mládí, dospívání øeknìme do maturity jsem telefonoval tolikrát, ¾e by k souètu staèily prsty na rukách, a jiné to nebylo do konce studia. Teprve po nástupu do zamìstnání jsem mìl k dispozici telefon.
Do jisté míry jsem si to v dalších letech vynahradil telefonáty pøes polovinu zemìkoule z Tokia, kde jsem mìl mo¾nost vidìt další technický pokrok telefonu, myslím tím fax pøed jeho oficiálním zavedením v etapì vývoje v laboratoøích firmy NEC a té¾ vyu¾ití telefonu pro videokonference u spoleènosti Sony.
Pokud se jedná o pou¾ití mobilu, tak bych se asi mìl pøiznat, ¾e jsem se tomu do poslední chvíle bránil, bránil jsem se jeho pøidìlení v zamìstnání, nikoli pro technický nezájem, ale z dùvodu ¾e to znamenalo konec detailnì nekontrolovatelných mých nìkolikadenních slu¾ebních cest øeditelem cizí firmy, kde jsem pracoval.
Pøed vybavením mobilem jsem slu¾ební jednání èasovì prokládal „vlastním programem“, co¾ po pøidìlení mobilu se stalo problematické.
Na rozdíl od vìtšiny technických zaøízení, strojù, pøístrojù telefon prošel skuteènì radikální zmìnou, z pøístrojù, které byly spojeny dráty, se stal pøístrojem umo¾òujícím spojení bezdrátové, prakticky všude s pøístupným signálem, souèasnì však s mo¾ností indikovat místo, kde se nachází, odkud se pou¾ívá.
Pøechod od telefonu klasického k mobilu se promítl i do detektivek, mám na mysli všechny ty pøíbìhy detektiva Colomba, Poarota a dalších s voláním z pevného telefonu od tìch moderních detektivek, které bez mobilu by nemohly existovat. Jenom si však nemohu vybavit, jak to bylo s Jessicou Fletcherovou v tìch vra¾dách co napsala. Její pøechod od psacího stroje k psaní na poèítaèi je v seriálu zadokumentovaný, ale pokud jde o její volání, tak bych uvítal nápovìdu.
Pro mne osobnì je ilustrací vlivu mobilu obèasná jízda metrem, tramvají. Naprostá vìtšina cestujících, studenti všichni, hledí do mobilu, nìco tam maèkají…
A druhý nový fenomén v té MHD je, ¾e vìtšina cestujících na rozdíl od malého mobilu v ruce, má ohromný ruksak na zádech a soustøedìním na ten mobil si to neuvìdomují, kdy¾ se pohybují.