Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek ©tìpán,
zítra ®aneta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

BIBLE, NOVÝ ZÁKON -3
 
EVANGELIUM PODLE MARKA
 
CITACE BIBLE:  Marek vytvoøil spis, v nìm¾ je vlastní evangelium o vzkøíšení, Je¾íšovy zvìsti o království Bo¾ím, zvìsti o Je¾íšových mocných skutcích, o vytvoøení kruhu Dvanácti, o jeho vztahu k høíšníkùm, jim¾ otvírá cestu k Bohu, o svátostném spoleèenství, které zakládá pøi svém posledním stolování, i o jeho utrpení a obìti.
 
Vyznání církve vyjadøuje evangelista zejména tam, kde zdùrazòuje, ¾e Je¾íš je Syn Bo¾í. Je to titul, který oznaèuje Je¾íšovu jednotu s Bohem Otcem a jeho jedineèné poslání. Titul Mesiáš (Kristus), který byl za Je¾íšova ¾ivota chápán politicky, je usmìrnìn poukazem na Je¾íšovo utrpení a Je¾íš se k nìmu pøiznává a¾ pøed smrtí.
 
Èasto se v Markovì evangeliu setkáváme s výzvou k mlèení, kdy¾ se odhalí nìco z Je¾íšova poslání. Tak je vyjádøen Je¾íšùv odstup vùèi vnìjší popularitì i varování pøed povrchním svìdectvím víry. Kdy¾ evangelista sestavoval menší èásti tradice v rozsáhlejší spisek, byly mu tyto výzvy k mlèení také prostøedkem k tomu, aby upozornil, ¾e teprve závìreèné (velikonoèní) události jsou klíèem k pochopení Je¾íšova ¾ivota a pøedmìtem køes»anského zvìstování.
 
Evangelia byla psána anonymnì, dnešní nadpisy byly doplnìny pozdìji. Nejstarší doklad o spojení tohoto evangelia se jménem Markovým je z poloviny 2. století. Podle tradice byl evangelista Marek toto¾ný s Petrovým spoleèníkem Markem. Bývá také uvádìn do souvislosti s Janem Markem, doèasným prùvodcem apoštola Pavla. V ka¾dém pøípadì to byl helénisticky vzdìlaný køes»an ¾idovského pùvodu. Vznik tohoto evangelia se klade do  let šedesátých nebo – vzhledem na mo¾né nará¾ky na znièení chrámu na zaèátek let sedmdesátých. Jako místo vzniku uvádí tradice Øím. Nasvìdèovaly by tomu nìkteré latinismy v Markovì øeètinì.
 
SLOVO BIBLE:  Je¾íšùv køest
V tìch dnech pøišel Je¾íš z Nazareta v Galileji a byl v Jordánu od Jana pokøtìn. Vtom, jak vystupoval z vody, uvidìl nebesa otevøená a Ducha, který jako holubice sestupuje na nìj. A z nebe se ozval hlas: „Ty jsi mùj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil.“
 
Vyvolení dvanácti
Vystoupil na horu a zavolal k sobì ty, které si vyvolil; i pøišli k nìmu. Ustanovil jich dvanáct, aby byli s ním, aby je posílal kázat a aby mìli moc vymítat zlé duchy. Ustanovil tìchto dvanáct: Petra – toto jméno dal Šimonovi – Jakuba Zebedeova a jeho bratra Jana, jim¾ dal jméno Boanerges, co¾ znamená ´synové hromu´, Ondøeje, Filipa, Bartolomìje,  Matouše, Tomáše, Jakuba Alfeova, Tadeáše, Šimona Kananejského a Iškariotského Jidáše, který ho pak zradil.
 
Tøetí pøedpovìï utrpení
Byli na cestì do Jeruzaléma a Je¾íš šel pøed nimi; byli zara¾eni a ti, kteøí šli za nimi, se báli. Vzal k sobì opìt svých Dvanáct a zaèal mluvit o tom, co ho má potkat. „Hle, jdeme do Jeruzaléma a Syn èlovìka bude vydán veleknì¾ím a zákoníkùm; odsoudí ho na smrt a vydají pohanùm, budou se mu posmívat, poplivají ho, zbièují a zabijí; a po tøech dnech vstane.“
 
Úmluva Jidáše a veleknì¾í
Jidáš Iškariotský, jeden z Dvanácti, odešel k veleknì¾ím, aby jim ho zradil. Ti se zaradovali, kdy¾ to slyšeli, a slíbili mu peníze. I hledal vhodnou pøíle¾itost, jak by jim ho vydal.
 
Pohøeb Je¾íšùv
A kdy¾ u¾ nastal veèer – byl toti¾ den pøípravy, pøedveèer soboty –pøišel Josef z Arimatie, vá¾ený èlen rady, který také oèekával království Bo¾í, dodal si odvahy, vešel k Pilátovi a po¾ádal o Je¾íšovo tìlo. Pilát se podivil, ¾e Je¾íš u¾ zemøel; zavolal si setníka a zeptal se ho, je-li u¾ dlouho mrtev. A kdy¾ mu to setník potvrdil, daroval mrtvé tìlo Josefovi. Ten koupil plátno, sòal Je¾íše z køí¾e, zavinul ho do plátna a polo¾il do hrobu, který vyl vytesán ve skále, a ke vchodu do hrobu pøivalil kámen. Marie z Magdaly a Marie, matka  Josefova, se dívaly, kam byl ulo¾en.
 
Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky


Komentáøe
Poslední komentáø: 06.10.2022  23:30
 Datum
Jméno
Téma
 06.10.  23:30 Evussa
 04.10.  16:59 Von
 04.10.  16:47 Vesuviana
 04.10.  12:27 Jaroslava