PRÁVA PØI ZPO®DÌNÍ LETU SDRU®ENÍ OBRANY SPOTØEBITELÙ MORAVY A SLEZSKA Z.S. RADÍ
Bìhem letošních prázdnin jsme zaznamenali nìkolik pøípadù, kdy èeští turisté pøi odletu na dovolenou èi pøi návratu z ní doslova uvízli na letišti. Ka¾dý z nás asi doufá, ¾e právì jeho let probìhne hladce. Pøípady zpo¾dìní èi zrušení letù však nejsou nièím tak výjimeèným, jak by se mohlo zdát, a ka¾dý musí s nìèím podobným tak trochu poèítat. Sdru¾ení obrany spotøebitelù Vám pøináší nìkolik rad.
Nìkolik hodin navíc strávených v letištní hale, èi dokonce celá noc, není nic, co by si cestující u¾ívali. Snad ka¾dý se ji¾ vidí ve své cílové destinaci a zrušení èi zpo¾dìní letu mù¾e jejich cestu poøádnì zkomplikovat a znepøíjemnit. Je proto dobré vìdìt, ¾e letecká spoleènost má povinnost se o své cestující v pøípadì zpo¾dìní èi zrušení letu postarat a v nìkterých pøípadech dokonce cestujícím vyplatit finanèní kompenzaci.
Mimo práva na pøimìøené obèerstvení a ubytování (pokud má být let realizován a¾ následující den) cestující zajímá zejména jejich pøípadný nárok na finanèní kompenzaci. Jak dlouho tedy musí být let zpo¾dìn, aby mìl cestující na tuto kompenzaci nárok?
Aby zpo¾dìní zakládalo nárok na finanèní odškodnìní, musí být významné, za co¾ se pova¾uje zpo¾dìní delší ne¾ tøi hodiny. Pozor dùle¾itý je èas pøíletu do cílové destinace a rozdíl mezi plánovaným a skuteèným pøíletem.
Výše odškodnìní se pak odvíjí od délky letu a pohybuje se od 250 EUR na osobu - pro lety kratší ne¾ 1.500 km, 400 EUR na osobu - v pøípadì, ¾e letíte mimo Evropu a délka trasy je mezi 1.500 km a 3.500 km) a¾ po 600 EUR na osobu pro trasy delší ne¾ 3.500 km.
Rozhodující je dùvod zpo¾dìní
Existují však pøípady, kdy se svou ¾ádostí o kompenzaci i pøi významném zpo¾dìní neuspìjete. Jedná se o pøípady, které letecká spoleènost nemohla nijak ovlivnit, o tzv. mimoøádné události. Které to jsou? Typickým pøíkladem jsou nepøíznivé povìtrnostní podmínky. Letošní léto se vyznaèuje pomìrnì extrémním poèasím. Prudké bouøe, silný vítr a podobné pøírodní úkazy mohou leteckou pøepravu poøádnì zkomplikovat. Pokud je Váš let zpo¾dìn z podobného dùvodu, pak na finanèní kompenzaci nárok nemáte. Upøímnì v takovou chvíli by èlovìk mìl být vdìèen za to, ¾e zùstal na zemi a nesedí zrovna v letadle.
Mimoøádnou událostí, která by leteckou spoleènost zbavovala odpovìdnosti, však není porucha letadla, nebo indispozice posádky letadla. Bohu¾el i s takovými pøípady se letos èeští turisté setkali.
Jak let reklamovat?
Pro uplatnìní nároku na kompenzaci vyu¾ijte speciální formuláø, který je pro tyto úèely urèen, naleznete jej napø. na stránkách Úøadu pro civilní letectví. Øádnì vyplnìný formuláø stí¾nosti je pak potøeba zaslat leteckému pøepravci, který let realizoval nebo mìl realizovat. Do šesti týdnù byste mìli dostat odpovìï. Pokud s ní nejste spokojení nebo spoleènost nereaguje, mù¾ete se obrátit na pøíslušný úøad, kterým je v Èeské republice Úøad pro civilní letectví. Pozor ale, stí¾nostmi cestujících se v¾dy zabývá úøad té evropské zemì, v ní¾ k události došlo.
Nárok na kompenzaci nemají cestující jen v pøípadì zpo¾dìní, nebo zrušení letu, ale také v pøípadì pøesmìrování letu, odepøení nástupu na palubu letadla nebo sní¾ení pøepravní tøídy ze strany aerolinií. Sdru¾ení obrany spotøebitelù Moravy a Slezska, z. s. spotøebitele upozoròuje klienty cestovních kanceláøí, ¾e pokud se jim stala podobná nepøíjemná zále¾itost bìhem zájezdu s cestovní kanceláøí, nárok na odškodnìní mají i v tomto pøípadì.