Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Benedikt,
zítra Tibor.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Pamìtníci, vzpomínejte!


Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se sna¾íme zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi popisujeme dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat.


Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.


Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.


Jak se øídí lokomotiva


To ještì jezdíval vláèek z Vlašimi do Dolních Kralovic. V té dobì zaèínající pohromy charakteru zapadlejší, ale krásné krajiny kolem Sedlického potoka a naší utopené ®elivky. Celá ta nádhera byla pozdìji pohlcena pøehradou na pitnou vodu pro ¾íznivá mìsta i samotnou matièku. Na svoji èistotu ®elivka doplatila.


Vzhledem k tomu, ¾e vláèek pøejí¾dìl po historickém mostì pod Nìmèicemi pøehradu v délce snad ne víc jak 150 metrù, musel být zrušen. Tak rozhodli moudøí. Materiál z nádra¾í pøinejlepším z Trhového Štìpánova, ne-li a¾ z Vlašimi na stavbu dálnice D1 se dová¾el po ose pøes hráz skoro stejnì dlouhé jako most (ne bývalý, stojí dosud) u pøedzdr¾e pod Nìmèicemi. Mo¾ná by zlaté koleje nevyrovnaly náklady v tom, jaký rozdíl byl mezi cenou asanace krátkého mostku na vedlejším rameni pøehrady a zátì¾e (vèetnì ekologické o kterou údajnì nejvíce šlo) tímto rozhodnutím realizované. Škodolibì mne napadá - ne, ¾e za vším hledej ¾enu, ale tady peníze.


Dost náøkù dìdku. Je tvojí chybou, ¾e si ještì dost pamatuješ.


V místech pod Sedlickou myslivnou projí¾dìl vlak Suchým lesem. Ale to jen podle názvu. Pro znalé to bylo místo hojnosti pravákù (høíbkù), køemenáèù a panských (suchohøibù). To vìdìli i mašinfírové. A tak se velice èasto stalo, ¾e lokomotiva chvíli odbafávala na místì a obsádka koøistila z rohu hojnosti.
V myslivnì byli dva bráškové, koumáci. Jeden stáøí ètyøi a druhý pøes pìt let. Jejich doménou byl právì Suchý les a potok v lukách pod porostem vìtšinou smrkù, místy dost letitým, který støídaly houštiny mladých stromù. Tam bylo to pravé houbaøské Eldorado. Kdy¾ se vaøila bramborajda, poslala mamka kluky ne na houby, ale pro houby. Chodili najisto a velice neradi se vraceli s prázdným košíèkem. To potom museli na houby a jednalo se o ztrátu èasu. Málokdo si toti¾ umí pøedstavit, kolik takový kluk na samotì má práce.


A tak došlo k tomuto:
Naveèer, pøi posezení u stolu zaèal starší Tonda. Tati, jak se øídí vlak? Táta, celý ¾ivot lesák, tomu moc nerozumìl. Dy» to nemá ani volant, jak se to uhýbá? Ani tady nebyl táta nic platný. Do øešení otázky se zapojil mladší Lubošek. A kdy¾ zatáhneš za øetízek tak to píská.
V ten moment konèila legrace. Kdyby to ti lumpíci odbrzdili a jelo to dopøedu, nic by se nestalo. Pøed náklaïáèkem byl kopec do Hùrky. Ale kdyby se to rozjelo zpátky, asi tì¾ko by soupravu i s vetøelci nìkdo v Dolních Kralovicích zastavil.


Ten kopec k Hùrce byl vùbec pro vláèek k vzteku a pro Keblovské kluky zdrojem zábavy. Kdy¾ namrzly koleje, mašinka to nevybafala. Klouzalo jí to. Jen¾e to se dalo pøivodit i v létì. Staèilo koleje natøít vazelínou a u¾ se nejelo. Vláèek si vozil sebou písek na posyp, jen¾e to bylo zdr¾ení. Èas promrhaný houbaøením byl drahý pro posádku. Zato radost potmìšilcù veliká. A dohnat je nepadalo v úvahu. Mnohdy u¾ sedìli ve vagonu a ve škole bylo mo¾né omluvit nepøítomnost pro zpo¾dìní vlaku.


Ten inkriminovaný most má dlouhou historii. Kdysi po válce po nìm jezdila keblovská chasa na mìš»anku do Dolních Kralovic. Motoráèek míval jen dva vagony. Kdy¾ alotria školákù dosáhla svojí míru, vyhnal je pan prùvodèí do prvního vozu. Jak se to semlelo potom nevím, ale z vyprávìní pamatujících vyplývá, ¾e kdy¾ si koneènì prùvodèí dával “dvacet“, nìco zarachotilo a on se vzbudil mimo tra» pøed mostem. Snad zázrakem se nikomu nic nestalo.


Horší situace pro unikátní mostek nastala nìkdy v šedesátých letech minulého století. (Teda fuj, dìdku. U¾ si pamatuješ minulé století!). To se mìl toèit jakýsi pokrokový film dávající všem na vìdomí, ¾e Slovenské národní povstání bylo svìtlou stránkou našich dìjin. Asi jako doba pùsobnosti Jana ®i¾ky. Na profily osob se tehdá nehledìlo. Jen kdy¾ mydlili ty intelektuály. A aby bylo hrdinství bojovníkù pøedstaveno zcela, mìl se nevinný mostek vyhodit do vzduchu. Tehdy se koneènì ukázali v pozitivním svìtle naši ochranáøi. Tomuto nesmyslu zabránili. Jinak jejich èinnost nìkdy také hranièí s nemo¾ným.


Z tìch všech vzpomínek zùstal jen Suchý les a mostek. Je vùbec dobøe si dlouho pamatovat? Nìkdy to zabolí, ¾e je to pryè, jindy potìší milou vzpomínkou…


Antonín Suk

* * *

Zobrazit všechny èlánky autora



Komentáøe
Poslední komentáø: 23.11.2014  13:53
 Datum
Jméno
Téma
 23.11.  13:53 Inka
 21.11.  17:32 Vesuvanka díky
 21.11.  14:04 ferbl
 21.11.  10:08 Von
 21.11.  06:48 Bobo :-)))