Pøesto¾e jsou v seniorském vìku, jsou hraví témìø jako kluci a všechny spojuje nevšední koníèek: staré, ale plnì funkèní motocykly. A proto¾e se obèas chtìjí pochlubit i veøejnosti, mají za sebou nejednu výstavu svých nablýskaných unikátù.
„Zatím poslední jsme udìlali v øíjnu v zámeckém altánu v Tøebovicích,“ øíká Radomír Stibor, vedoucí realizaèního týmu z Èeského klubu historických motocyklù Ostrava. „Tam jsme vystavili ètyøiadvacet exponátù èeskoslovenské výroby, ovšem kromì znaèek JAWA a ÈZ, kterým jsme se vìnovali u¾ v minulosti. Nìkteré z modelù byly v malých dílnách vyrobeny tøeba jen v nìkolika málo kusech a dochoval se jediný - tak¾e vyjádøit finanèní hodnotu takového stroje se vlastnì ani nedá,“ dodává Radomír Stibor, který sám vlastní patnáct historických motorek, z toho ètyøi pojízdné.
Na celé severní Moravì je podobných klubù jenom pìt. Ten ostravský letos slaví desetileté jubileum svého zalo¾ení a má šedesát èlenù. Jako první z východní Evropy byl pøijat do The Vintage Motor Cycle Club, který sdru¾uje 1400 fandù a majitelù historických motocyklù celého svìta. „Takový koníèek, sahající a¾ do dob CK Rakouska-Uherska, je srdeèní zále¾itostí,“ vysvìtluje kolega Bøetislav Prášek „Dokonce se traduje, ¾e motorkáø s old timerem pøi havárii zásadnì lehá pod motorku - vlastním tìlem ji chrání. Ale je to koníèek èím dál obtí¾nìjší. Zruèní øemeslníci, kteøí se v nìm vyznají, mají dnes sedmdesát i více let a souèástky jsou dra¾ší a dra¾ší.“
®e je tento koníèek nároèný na finance, tomu pøitakává i Zdenìk Chyba, který vlastní nejstarší „kousek“ v klubu. Je z dílny Františka Poustka a na štítku má Královské Vinohrady Praha, 1922 - 1925. „V Národním technickém muzeu jsou pouze tøi modely tohoto typu a v odborné literatuøe se také uvádìjí jenom tøi. Ten mùj je ale ètvrtý a mám ho od roku 1970, akorát jsem se s ním nikde nechlubil,“ uvádí Zdenìk Chyba. A co øíká jeho koníèku man¾elka? „Respektuje ho a navíc u¾ se na veteránech také vozila.“
Na silnici mohou historické motocykly buï s normální, nebo (vìtšinou) s veteránskou „espézetkou“. Ovšem obdr¾et ji není nijak jednoduché: pro její udìlení má komise pøi testování ještì pøísnìjší po¾adavky a do posledního šroubku musí být všechno dobové. Na druhou stranu, kdy¾ vás s takovou znaèkou zastaví policie, prý staèí jenom øíci: „Není na prodej.“ Oni pak zasalutují a pustí vás dál.