O ksichtovníku jsem slyšela své. Je plný úchylákù a stupidních blondýn. Kdo sem jednou vleze, ten u¾ nikdy nebude mít dovoleno odejít, zdejší mafie si ho v¾dycky najde. Facebook krade soukromí: v okam¾iku registrace se poèítaè zmìní ve vysílací stanici, špiona, který vás fotí v nejhorších chvílích, aby záhy rozesílal vaše intimní fotografie po celém svìtì. Vše, co jste kdy dìlali èi psali na poèítaèi, i kdyby to u¾ bylo smazané, je náhle veøejným tajemstvím. Všechny soukromé zprávy si mù¾ete následující den pøeèíst na idnes. Vaše jméno i s fotkou se zítra mù¾e objevit na seznamu teroristù hledaných FBI.
Pøesto prý dokud nemáte na facebooku zalo¾ený svùj profil, jako byste neexistovali. Kdo nemá facebook, není nikdo. Vir facebooku pøitom u¾ napadl úplnì všechny generace. Mladí nechodí na flám, aby tam byli, ale aby mìli hodnì nových selfíèek na fejs. Není u¾ dokonce výjimkou, aby dùchodce prosil svého vnuka: „Tohle potøebuju, abych si mohl prohlédnout staré fotografie z naší školy, víš. Prosím tì, nìjak mi to na tom poèítaèi udìlej.“ A na papírku je napsáno: FEJSBÙK.
Facebook je svìt ve svìtì. Moderní druh závislosti, nový zpùsob komunikace. Vlo¾íte sem fotografii pøed „vlastním“ ferrarri. Jste tu mu¾ nebo ¾ena nebo Mickey Mouse. Kdy¾ nemù¾ete sehnat dìti k veèeøi, nevoláte z okna, ale hodíte na facebook fotku kastrolu, je to rychlejší.
Mù¾e vás to ale i štvát. Budete si kousat nehty, kdy¾ si váš partner s úsmìvem na rtech dvì hodiny bude dopisovat se svou bývalou, zatímco vaši spoleènou fotografii ze své timeline odstranil. Budete zuøit, kdy¾ vás nìkdo tajnì vyfotí, jak si na hajzlu maèkáte uhry, zatímco vám váš pes ojí¾dí palec u nohy, a pak to s vtipným komentáøem hodí na svoji timeline.
Poøád nevím, jestli je facebook dobrý nebo zlý. Jo, je fajn vìdìt, ¾e nejste jediný, komu obèas hrabe. Ale vá¾nì o tom musí vìdìt všichni protino¾ci, køováci, tuleni, vedoucí vaší dizertaèní práce i ten pìknej kluk, co rozvá¾í poštu?
Renata Šindeláøová
* * * Zdroj foto: vlastní archiv pixabay.com (autor Mediamodifier)
Co všechno ví Facebook o svých u¾ivatelích? Pøeètìte si 98 tajemství, která u¾ nemáte
WASHINGTON/PRAHA ®e sociální sí» Facebook sbírá informace o svých u¾ivatelích, je veøejnì známé. Skoro ka¾dému se stalo, ¾e na své zdi objevil reklamu, která jako by mu èetla myšlenky. Tak jako Facebook ví, co zrovna „potøebujete“, ví i to, ¾e se divíte, jak to dìlá. Firma prozradila sadu 98 základních kritérií, podle nich¾ se reklamy øídí. Øeší napøíklad, jestli máte vztah na dálku, nebo jak èasto kupujete alkohol.
„Chceme, aby reklamy, které lidé vidí na Facebooku, byly zajímavé, pøínosné a relevantní,“ vysvìtlila poodhalení vnitøních procesù mluvèí sociální sítì americkému listu Washngton Post. Proto na podzim spustil Facebook portál, který má za úkol obecnì vysvìtlit jeho postup s reklamními pøíspìvky. Spolu s tím nabídl témìø stovku základních informací, které Facebook shroma¾ïuje.
Zpùsoby, kterými tak sociální sí» Marka Zuckerberga získává informace o u¾ivatelích, jsou celkem ètyøi. Sleduje aktivitu u¾ivatele pøímo na Facebooku, jaké stránky sleduje a na jaké reklamy klikne. Kromì toho má informace o pou¾ívaném pøístroji, tedy napøíklad znaèku telefonu nebo typ pøipojení k internetu. Dùle¾itá je i poloha u¾ivatele.
To vše patøí k tìm známìjším vìcem. Jen¾e kromì toho ví napøíklad i to, jaké další webové stránky u¾ivatel navštìvuje v dobì, kdy je zároveò pøipojen k Facebooku. Dokonce, i kdy¾ se èlovìk odhlásí, Facebook stále sbírá data o jeho prohlí¾ení. Sociální sí» je upozornìna poka¾dé, kdy¾ u¾ivatel naète stránku, která obsahuje mo¾nost „lajknout“ nebo sdílet.
Proto¾e byla sí» Marka Zuckerberga za rozsah sledování svých u¾ivatelù dlouho kritizována, rozhodl se její zakladatel trochu zvolnit. Facebook chystá velké zmìny v tom, jaké informace bude o svých u¾ivatelích shroma¾ïovat. Co konkrétnì se bude mìnit, však Zuckerberg nepopsal.
Dary charitì i herní konzole Pro Facebook je cenná spousta vìcí. Od základních, jako jsou vìk, pohlaví apod., a¾ po nìkteré konkrétní osobní události v ¾ivotì u¾ivatele, svatby, zasnoubení, nové vztahy èi stìhování. Kromì toho ale vnímá i taková specifika, jako Zajímá jej zamìstnavatel (33.), odvìtví (34.), pracovní pozice (35.), pracovní prostøedí (36.). Podrobnì má zmapované i jejich zájmy obecnì (37.) a zvláštní dùraz dává na informace týkající se jejich vztahu k motocyklùm nebo automobilùm.
Facebook zajímají i takové vìci jako jsou dary u¾ivatelù charitám (50.), jejich operaèní systém (51.) nebo herní návyky – hrají u¾ivatelé hry v prohlí¾eèích (52.), vlastní herní konzoli (53.)?
Širší kategorií informací jsou vìci související s pou¾íváním samotných facebookových slu¾eb, internetových technologií jako takových i jejich finanèní návyky.
Uvedená stovka vlastními silami zjiš»ovaných informací je však pouhý zlomek. Facebook krom toho nabízí marketingovým firmám i data získaná spoleènostmi jako jsou Experian, Acxiom nebo Epsilon. Ty celé roky získávají data z vládních a veøejných zdrojù, zákaznických soutì¾í, prùzkumù i soukromých zdrojù. Tam lze zaøadit napøíklad pøedplatné rùzných periodik. Z takových údajù se podle Washington Post dá zjistit, jestli je u¾ivatel investor nebo tøeba jestli kupuje biopotraviny pro své dìti.
Reklamní gigant
V kombinaci s interními informacemi Facebooku z toho vychází komplexní zjištìní o chování èlovìka nejen na internetu, ale i v reálném ¾ivotì. Díky tomu se Zuckerbergova sí» stala reklamním gigantem. Jen za poslední ètvrtletí roku 2016 vydìlal Facebook pøes 8,6 miliardy dolarù (pøes 220 miliard korun ) na reklamách, co¾ meziroènì èinilo nárùst o 80 procent.
„Jako konzument a marketingový specialista v jednom si myslím, ¾e schopnosti Facebooku zlepšují internetový marketing po všech stránkách,“ øekl Washingtonu Post marketingový specialista Kane Jamison. Dodal, ¾e vìci, které èlovìk vidí na své zdi, jsou mu ve vìtšinì pøípadù opravdu u¾iteèné.
Spousta poèítaèových specialistù ale èinnost Facebooku vidí spíše jako „nejinvazivnìjší marketingovou strategii na svìtì“, jak ji oznaèil Peter Eckersley z Electronic Frontier Foundation. Podobné vìci jako Facebook podle nìj dìlají i další firmy, nikdo však nepropojuje všechny taktiky dohromady a nenarušuje tolik soukromí lidí.
„Byznysový model Facebooku je získat co nejvíce dat o svých u¾ivatelích. Pokud jej pou¾íváte, dùvìøujete spoleènosti, která sbírá informace o všem, co dìláte. Lidé mají dobrý dùvod být znepokojeni,“ øekl Eckersley.
Jeho hlavním problémem je, ¾e vìtšina konzumentù o tom, ¾e je do takové míry sledována, netuší. Neví proto ani, do jaké míry se mohou praktikám Facebooku vyhnout. Pøitom Zuckerbergova sí» umo¾òuje do velké míry skrýt svoje aktivity. Se základními ètyømi typy sledování však udìlat nic nemohou. Jediným spolehlivým øešením proto je nepou¾ívat sociální sí» vùbec.
98 VÌCÍ, KTERÉ FACEBOOK ZAJÍMAJÍ Bydlištì
Vìk
Vìková skupina
Pohlaví
Jazyk
Úroveò vzdìlání
Obor studia
Škola
Etnická pøíslušnost
Pøíjem
Vlastnictví nemovitosti
Hodnota nemovitosti
Velikost pozemku
Plocha domácnosti
Rok, kdy byla nemovitost postavena
Kdo všechno v domácnosti ¾ije
Výroèí v následujících 30 dnech
Výroèí v ¾ivotì facebookových pøátel u¾ivatele
Poloha mimo rodné mìsto èi rodinu
Vztah na dálku
Nový vztah
Nová práce
Èerstvé zasnoubení
Svatba
Nedávné stìhování
Blí¾ící se narozeniny
Oèekávání dítìte
Nastávající rodiè
Zájem o politiku a anga¾ovanost
Preference urèité politické strany
Jakým typem matky u¾ivatelky jsou
Osobní stav u¾ivatele, tedy je-li zadaný nebo svobodný
Zamìstnavatel
Pracovní odvìtví
Pracovní pozice
Pracovní prostøedí
Osobní zájmy
Vlastnictví motocyklu
Plánovaná koupì auta, jakého typu a kdy
Koupì nìjakých automobilových souèástek nebo pøíslušenství
Bude u¾ivatel v dohledné dobì potøebovat slu¾by autoservisu
Znaèka a typ auta, které u¾ivatel vlastní
Kdy si auto koupil
Stáøí auta
Kolik je ochoten u¾ivatel za nové auto utratit
Kde si pravdìpodobnì koupí další auto
Je u¾ivatel malý ¾ivnostník
Kolik má zamìstnancù firma, kde u¾ivatel pracuje
Pracuje u¾ivatel v managementu na nìkteré výkonné pozici
Dary charitám
Operaèní systém
Internetový prohlí¾eè
Hraníher v prohlí¾eèích
Pou¾íváníherních konzolí
Zakládání událostí na Facebooku
Placení pøes Facebook
Placení pøes Facebook èastìji ne¾ je prùmìr
Zakládání speciálních facebookových skupin
Nahrávání fotek na sociální sí»
E-mailová slu¾ba u¾ivatele
Vìk, kdy zaèal pou¾ívat internet
Banka u¾ivatele
Investuje u¾ivatel
Poèet kreditních karet
Pou¾ívá je aktivnì
Typ kreditních karet
Zùstatek na kreditních kartách
Pou¾ití debetních karet
®ije u¾ivatel v cizí zemi
Poslouchá u¾ivatel rádio
Co sleduje v televizi
Jaká pøenosná zaøízení pou¾ívá
Typ internetového pøipojení
Nedávná koupì chytrého telefonu nebo tabletu
Pøipojení k internetu pøes chytrý telefon nebo tablet
Pou¾ití dárkových poukazù nebo stravenek
Typ obleèení, který sledovanou domácnost zajímá
Roèní období, kdy domácnost nejvíce nakupuje
Zájem o nákup alkoholických nápojù
Nakupování potravin (a jakého typu)
Zájem o nákup kosmetiky
Nakupování lékù proti alergiím nebo nìkterým nemocem
Nakupování pøíslušenství do domácnosti
Nakupování vìcí pro dìti a domácí mazlíèky a typ domácích mazlíèkù
Jak moc domácnost nakupuje
Nakupování pøes internet
Preferovaný typ restaurací
Preferovaný typ obchodù
Zájem o internetové nabídky spoleèností zamìøených na pojištìní automobilù, úvìry nebo prodej satelitních televizí
Délka bydlení v domì
Chystá se u¾ivatel stìhovat
Zájem o olympiádu, fotbal, kriket nebo tøeba svátek muslimù Ramadán
Frekvence a typ cestování(pracovnì nebo ve volném èase)
Dojí¾dìní do práce
Typ dovolené, který u¾ivatele zajímá nejvíce
Aktuální cesta
Nedávné pou¾ití cestovní aplikace
Vlastnictví chaty v chatové kolonii