Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek ®aneta,
zítra Bohumila.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Vyprávìní o trpaslících a kýèi vùbec
 
Bývaly v Èechách èasy, kdy na trpaslíka èlovìk skoro nenarazil. Krom výjimeèné události, kdy¾ jste se zastavili v Novém Mìstì nad Metují. Tam v pùvabné zahradì byl trpaslíkù háj, v obou pohlavích, a toto¾ných velikostech. Veselí a dobrosrdeèní, aby se panstvo pokochalo. Zato pravý, opršelý trpaslík, byl skuteènou raritou, odsouzen stát se symbolem nevkusu a kýèe. Co¾ ovšem, jak ještì uvidíme, nehodlal malíø Hlinomaz ponechat bez povšimnutí. 

V jeho sestavì arcivévodù, dam, tygrù, kouzelníkù a akrobatù nacházel se, pokud vím, jen jeden trpaslík, ale snad právì proto se onìch malovaných skøítkù zastal. Ovšem oficiální rehabilitace se trpaslíci doèkali a¾ po listopadu 1989, kterého se Mistr nedo¾il. Tehdy se toti¾ pustil do tématu dnešní øeditel Národní galerie Milan Kní¾ák, který vytvoøil "houbu Václavku", ale také trpaslíka, který nemohl nepøipomínat dokonce hlavu státu. Všechno, vèetnì hub, v barvì jedovaté a zelankavé, která mnoho napovídala. 

Také bylo kolem Kní¾ákovy scenérie mnoho rozruchu, tisk i plakáty si pøišly na své. Teï u¾ trpaslíci zdobí i hranièní pøechody, nìkteøí dokonce s mobilem v ruce. Tak¾e pochlubit se skøítkem u¾ není ani originální ani odvá¾né, snad jen milé. Ovšem v Hlinomazových èasech se do tématu mohl pustit jen svéráz, jakým byl právì Pepík Hlinomaz. Dejme mu slovo:
 

Lidi se mì èasto ptají, co soudím o trpaslících a kýèi vùbec
 
Vkusotvorci pova¾ují za pøíkladný vrchol kýèe sádrového trpaslíka, Karlštejn nebo sklenìnou kouli na zahradì. Øekl bych, ¾e vkusníci si to sakramentsky zjednodušili. Kýèem je napøíklad ka¾dá móda. A ¾e je nìco kýèem se pozná a¾ tehdy, kdy¾ to vyjde z módy. Nebo» (a myslím, ¾e je to zákon), souèasní snobové, jich¾ nikdy není nedostatek, povýší v¾dycky ka¾dý souèasný kýè na umìní.
 
Vùbec mi nevadí sádroví trpaslíci na zahradách. Jsou to absurdní, stupidní a tím krásné bytosti. Pohádkové bytosti, které se líbí dìtem, ani¾ by pokazily jejich vývoj a charakter. Jsou kýèem dávno z módy vyšlým a u¾ jejich stáøí je úctyhodné. A stáøím získávají vìci na hodnotì. Ovšem¾e je obrovskou pitomostí mít na zahradì trpaslíka na zahradì padesát let - dávno u¾ vyšel z módy. Dejme však minusy vedle sebe a znásobme je a stane se zázrak. Vyleze z toho plus. Trpaslík má své kouzlo a nelíbí se snad snobùm. Mám jej radìji ne¾ popularizátory vkusu.
 
A teï tøeba opereta. Hrabata a veselé vdovy. Jsou vìtší hodnotou ne¾ cokoliv, co povýšilo pomocí snobù samo sebe na umìní. U¾ proto, ¾e snobové opererty jsou mrtví a nìco, a» cokoliv, tu doznívá a sní. Snad pitomost a nesmyslnost minulosti. Mám tedy radìji sádrového trpaslíka ne¾ mizernou sochu a mám radìji Lehára ne¾ dramatizaci velkého mrtvého autora s pìti filmovými plátny, polyekranem, laternou magikou, umìlými hmotami, s pøipsanými scénami a hlavnì s pouèkami, výchovou a varováním. Mám také radìji upøímný lascivní kankán na druhou pøehodnocený, který kankán zesmìšòuje tím, ¾e se od opravdového nièím neliší. Uvìdomìlý kankán na druhou láká souèasného diváka stejnì jako pùvodní nemravný kankán, ale tváøí se pøehodnocenì jen proto, aby nenarazil.

Mám taky rád Chaplina, Friga, Harolda Lloyda. V "dìtech ráje" herec pomocí pantominy znásobil svùj výkon do obrovitých rozmìrù a pøivedl tak pantomimu na nedosti¾ný a nepøekonatelný vrchol, proto¾e byl tak nìmý, ¾e nikdy nic tak nìmého u¾ nebude. Na druhé stranì nemám rád divadlo provozované jako øeholi. Nemám rád øeholníky a askety umìní. Umìlec má vìdìt, ¾e to, co dìlá, byla døina, a¾ kdy¾ odpoèívá. Umìní není nádenièina.
 
A snad ani malování nemusí pøedcházet nekoneèné cvièení ruky. Nemám rád šikovné lidi v umìní. Nemám rád vydøené profesionály. Pøeceòuje se øemeslo. Snobové razili v posledních nìkolika letech heslo: perfektní profesionál. Dosti tedy perfektních profesionálù! A» ¾ijí diletanti. Perfektní profesionalizmus je kýè. A proto jdi na jevištì, neumìj roli a pøiveï obecenstvo k bìsnìní. Vezmi Vezmi jakýkoliv nástroj, vyrábìj zvuky a uèiò, a» tì v koncertní síni poslouchají se zatajeným dechem. 


Chop se štìtce, namoè jej do barvy, natírej plátno a nad plátnem a» lidé kroutí hlavou. Vezmi hmotu, udìlej sochu a a» ti ji odlijí do bronzu a postaví na námìstí. Pokrývej papír slovy a vìtami, aby se to dalo èíst a slova a vìty a» pøekládají do všech jazykù a tisknou. Jde jen o jedno - dokázat to a budeš perfektním diletantem. To není lehké. Musíš se vyfláknout na kázeò, na pouèky a hlavnì na snoby. ®e je to všechno blbost, co tady øíkám? Je mi známo. Znám ale vìtší blbosti.
 
Diletant neumí øemeslo a pere se s ním. Pomalu se mu uèí, a¾ zvládne všechno, co potøebuje. Ka¾dý zaèíná jako diletant. Jde o to, nauèit se øemeslo, a nestat se perfektním profesionálem. Kde zaèíná profesionalismus, konèí umìní. Jinak oproš»uje se profesionál od všeho, co je nejdùle¾itìjší. 

Nastupuje dokonalá manýra, ¾onglérství, ekvilibristika a manipulace. To všechno mù¾e být. To všechno musí být. Ale trpaslík taky není k zahození. Urèitì není upocenej. A hlavnì není nebezpeènej. Nepouèuje.

A pøitom se nemohu zbavit dojmu, ¾e všechno vidí, a ¾e si o nás, lidech, myslí, ¾e jsme poøádnej kýè.
 
Slavomír Pejèoch Ravik
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 05.01.2017  22:20
 Datum
Jméno
Téma
 05.01.  22:20 Bibi Vyprávìní o trpaslících a kýèi
 31.12.  11:36 ferbl
 30.12.  09:07 Von
 29.12.  16:49 Jaroslav
 29.12.  15:44 Milan
 29.12.  13:38 ZdenkaS
 29.12.  09:45 Marta U. Trpaslíci