Úvahy o trestech
U¾ pøed drahným èasem mi byl jako vlku beránek pøedhozený námìt k úvaze. Nenapsal bych zamyšlení o trestech? Proè ne. Koneckoncù, krátce pøedtím jsem filozofoval o trestu smrti, bude se to tedy hodit. Jaká by se v tom mohla skrývat svízel? ®ádná. Jen¾e co èert nechtìl, jedna se objevila. A to poøádná! Inspirace se urazila, ¾e na podobný nápad nepøišla sama a šlus. Utrum. A tak se z nevinného úkolu stal trest.
Co¾e? Psaní èlánku jako trest? Ano. I kdy¾ se vìtšinì pøi vyslovení pojmu trest vybaví spíše vìzení, resp. odnìtí svobody, pokuta èi tøeba zákaz, ve skuteènosti na sebe mù¾e brát nepøeberné mno¾ství podob. Mù¾e se jím stát prakticky cokoliv. Proto¾e opravdovým trestem je pouze to, co jedinec sám jako trest vnímá. Analogicky to samé platí o odmìnách, a dochází tudí¾ nezøídka k situacím, kdy tatá¾ vìc ve vztahu k rùzným lidem plní obì funkce.
Zdá se proto, ¾e postrádá valný smysl ptát se po trestu nejhorším. Do jisté míry ano, pøesto lidé, aè tvorové nesmírnì rozmanití, se doká¾í shodnout na urèitých vyšších a univerzálnìjších hodnotách, jaké pøedstavuje svoboda èi ¾ivot, a úmìrnì tomu vytvoøit systém sankcí. V tomto systému narazíme na rùzné typy trestù, a» u¾ penì¾ité, zakazující èinnost, tresty odnìtí svobody nebo trest smrti. A právì ten si získal, jako¾to trest nejvyšší, reputaci i trestu nejhoršího. V této souvislosti mi polo¾il pøítel otázku, jak k tomu chudák smrt pøišla? Chvíli mi trvalo, ne¾ jsem pochopil, jak to myslí. Jednak pou¾íváme pojem „trest smrti“, ale i bez nìj èasto vnímáme smrt samotnou jako trest. A» u¾ spravedlnosti, osudu, Bo¾í… Smrt jako trest za to èi ono… Smrt jako univerzální spravedlnost… Ovšem kdy¾ se zamýšlím nad slovy svého pøítele, musím mu dát za pravdu, ¾e spojování smrti s trestem je vùèi dámì s kosou nespravedlivé. Naopak mù¾e být i vysvobozením. V nìkterých kulturách dokonce urèitý druh smrti platil za výsadu.
Podle Aristotela patøí èlovìk mezi tvory spoleèenské a mù¾e se plnì rozvinout pouze v obci. Domnívám se v souladu s naukou velkého Filosofa, ¾e jeden z nejhorších, ne-li vùbec nejhorší trest bez ohledu na individualitu èlovìka, pøedstavuje právì vyèlenìní z obce, vyhnanství. ®e kdybychom se pokoušeli hledat trest univerzální a nejhorší, nevyhrála by smrt fyzická, nýbr¾ smrt sociální.
Navzdory tomu, ¾e tresty se povìtšinou chápou negativnì a málokdo – kromì masochistù napøíklad – si pøeje být trestán a trpìt, nejsou ve své podstatì špatné a naopak patøí k ¾ivotu jako jeho formující èást. Morálka a chování dítìte se utváøí s ohledem na to vyvarovat se trestu a získat odmìnu. Èasto se ovšem zapomíná, ¾e trest sám o sobì neøíká, „jak by to mìlo být“, pouze upozoròuje „jak to být nemìlo“. A proto se trest – aèkoliv se jedná o snadné a rychlé øešení – bez patøièného doprovodu vztahuje pouze k dìní minulému, nikoliv budoucímu.
Nedá mi to, abych jako zaèínající uèitel nezabrousil na pole èeského školství. Zde nyní panuje trend, kdy pedagog prakticky pozbývá pravomocí efektivním zpùsobem trestat ¾áky za prohøešky a» u¾ kázeòské èi studijní. Pryè jsou zlaté èasy tìlesných trestù! Jistì, to byla lehká nadsázka, netøeba výrostky hned øezat hlava nehlava jako ¾ito, jen¾e nelze zase slepì kráèet opaèným smìrem a¾ do aleluja. Vedl jsem o tom dialog s uèitelkou na zdravotní škole, pøi kterém jsme došli k – pøekvapivému – závìru, ¾e… ¾e nic. Nìjaká napomenutí, dùtky apod. pozbývají významu ve chvíli, kdy je rodièe neøeší a, dojde-li ke konfrontaci se školou (uèitelem), stejnì stojí na stranì dítìte. A nìjaká práce èi domácí úkol? Pokud to neudìlají, tak to neudìlají. A proto¾e to neudìlají, nelze to ani hodnotit, tudí¾ nelze ani udìlit nedostateènou. Pouze „N“ jako nesplnil, co¾ znamená pøesnì to, co ono slovo øíká. Nesplnil. Teèka. Hlava XXII hadr! Stala se mi „ú¾asná“ pøíhoda, kdy¾ jsem na jisté, radìji nejmenované, škole na konci hodiny zadal domácí úkol. Udivené pohledy, nechápavì nakrèená oboèí, ignorace. Nedlouho poté jsem se dozvìdìl, ¾e se tam domácí úkoly dávno nezadávají. ®áci je neplnili, tak se od nich prostì upustilo… Asi jsem pøílišný pesimista, kdy¾ se obávám, co tenhle zpùsob (ne)výchovy pøinese do budoucnosti. Ale co èekat v zemi, kde jako návrhy na nedostateènou kapacitu vìznic zaznívají slova o tom, ¾e za nìkteré trestné èiny by se vlastnì do vìzení ani chodit nemuselo, nebo ¾e by se mohlo ¾ádat o podmíneèné propuštìní ne po polovinì, nýbr¾ u¾ po tøetinì trestu.
Lidská povaha u¾ je taková, ¾e pøed sebou potøebuje cukr a nad sebou biè. Ne cukr a ne biè. Obojí. Cukr a biè.
Tomáš Záøecký
* * *
Kolá¾ © Marie Zieglerová
Zobrazit všechny èlánky autora