Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek ®aneta,
zítra Bohumila.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Ludìk Frýbort – Tomáš Záøecký:
O nadsmyslových jevech a zkušenostech


Vá¾ený pane Frýborte, v dnešním rozhovoru se hodláme spoleènì zabývat „nadsmyslovými vìcmi“, co¾ se pøiznám, je tøeba pro mì velmi široký pojem. Mo¾ná by nebylo na škodu zaèít tím, co všechno se pod tím oznaèením skrývá?
Ne¾ pøistoupím k odpovìdi na otázku: tahle vìc se nedá vyøídit zkrátka. Prosím tudí¾ milé ètenáøe i vá¾enou redakci o trpìlivost. Zadruhé a pøedevším: nadsmyslové, chceme-li parapsychologické jevy smíme zaznamenávat, ukládat si je do pamìti, bavit se jimi, pøesvìdèit se, ¾e nejde ani o sebeklam, ani o èísi nejapný švindl – a dost. Kdo se pokusí vyvodit ze svého pozorování pevný závìr, na nìm postaví teorii, z ní odvodí další závìr a tak poøád dál a výš, skonèí u babylonské vì¾e nesmyslù, z ní¾ se mù¾e tak nejspíš zbláznit.
Otázka, co lze zaøadit do kategorie vìcí nadsmyslových, je z celého souboru nejsnadnìji k zodpovìzení: nadsmyslové (nikoli nadpøirozené) jsou jevy, nacházející se za hranicí èlovìku daného tøírozmìrného vnímání. Pouze v takto vymezeném prostoru mù¾eme poznávat a definovat; cokoliv mimo nìj mù¾eme, jak zmínìno výše, jen pozorovat a zaznamenávat. V tom smyslu není nièím nadpøirozeným ani strašidlo na cimbuøí, je-li vìrohodnì zdokumentováno.


Zmínil jste tøírozmìrné vnímání dané èlovìku, kdy¾ jsme ale spolu naposledy mluvili na toto téma, hovoøil jste i o prostorách ètvrtého øádu, ¾e existují ètvrtá, pátá èi šestá dimenze… Jak s nimi pracuje matematika? A co jsou vlastnì zaè?
To, prosím, nevím, jeliko¾ mi pro pøíjem signálù z onìch dimenzí nenarostla za ušima anténa. Matka vìd s nimi bì¾nì operuje; je jen nejisto, lze-li si s nimi nìco praktického poèít. Nejvìtší vìdecký genius hned po Einsteinovi, Stephen Hawking – ten pán s hlavou nakøivo, jestli víte – se domudroval zjištìní, ¾e aby vesmír fungoval, musí mít (teï nevím jistì) jedenáct rozmìrù. Jeliko¾ vesmír na miliontinu vteøiny a miliontinu centimetru funguje, kde¾to èlovìk se vší svou v trojrozmìrnosti zakletou vìdou se potácí od jednoho pádu na nos k druhému, lze míti zato, ¾e na pánì Hawkingovì teorii nìco bude. Dá-li se z ní odvodit nìco praktického… zále¾í na tom, co pokládáme za praktické. Jestli dokonalejší pochopení vesmírných zákonitostí, pak ano. Jestli technologii vaøby piva, pak nejspíš ne.


Prozradíte ètenáøùm, jak jste ke svým poznáním dospìl?
Podvìdomì asi u¾ kdy¾ jsem zaèínal rozum brát, mo¾ná vlivem maminèiných pohádek, mo¾ná tátových pøíbìhù z front první svìtové války; on kdy¾ se tak èlovìk krèí v zákopu a kolem tøeskají šrapnely, bývá otevøenìjší signálùm z nadsmyslna ne¾ doma na kanapi. Na první vìdomé setkání s viditelným, smysly však neuchopitelným jevem se rozpomínám zcela pøesnì, co¾ ale rozvedu a¾ dále.


Jakými zpùsoby k nám tedy signály nadsmyslového svìta pronikají? Mù¾eme je zachytit a porozumìt jim?
Zachytit ano, porozumìt ne, jak u¾ naznaèeno. Signály z nadsmyslového svìta k nám pronikají, jsme-li pro ty vìci dostateènì vnímaví, jednak v podobì letmých zdání, zábleskù nejasného tušení, onìch prchavých chvil déjà vu, kdy se nám zdá, ¾e tohle jsme u¾ pøece jednou za¾ili, v téhle situaci u¾ jsme byli, jednak pomocí urèitých technik, materiálnì spoèívajících v našem tøírozmìrném prostoru, svým pùsobením však ukazujících mimo nìj a nad nìj. Co se vnímavosti týèe, zále¾í na nadání. Vrozeném, podotýkám; nauèit se nedá, leda spící probudit. U nìkoho je nulové, jiný se ponoøí do hlubin pod… ne, nevìdomí, a dìjí se vìci jako na zaèarovaném zámku. Je však i další, prostá, ka¾dému pøístupná metoda: postavme se v osamìní na mìsíèním svitem zalitou mýtinu, doprostøed bouøe, na bøeh pøíbojem burácejícího moøe, a nemáme-li duši paøezu, pocítíme ono trochu úzkostné a pøece osvobozující, z øíší nepoznatelna pøicházející vlání.


Pane Frýborte, svìøil jste se mi, ¾e se rovnì¾ vìnujete proutkaøení. Jak jste se k nìmu dostal?
Jak jsem se dostal k proutkaøení… inu takto: v roce 1957 jsem se co zaèínající technik v Ústøedním ústavu geologickém (ne¾ mì z nìj bolševik vyhodil k lopatì) úèastnil terénních prací kdesi na Vodòansku. Šéf expedice, jistý doktor V., tenkrát mnì a nìkolika jiným geologickým pulcùm pøedvedl, jak funguje proutkaøské náøadíèko; k absurditì toho èasu nále¾elo, ¾e øeèený mu¾ byl komunista, a tudí¾ povinnì ateistický materialista. Náøadíèkem je dostateènì ohebná, vidlicovitì rozvìtvená haluz (jsou i jiné metody, ale nehodlám spisovat uèebnici), její¾ oba konce sevøeme do pìstí palci ven, a lokty pøitištìné k tìlu obcházíme pokusnou plochu. Vidlièka se poène na urèitých místech s vìtší èi menší sílou ohýbat nahoru èi dolù, nebo se také neohýbat; pøijde na mediální schopnost proutkaøícího. Zdar zále¾í mimo jiné i na tom, doká¾eme-li ze sebe vypudit rušivé myšlenky, napøíklad ¾e s tím proutkem vypadáme jako blázni a jestli si pøihlí¾ející obecenstvo nedìlá prstem koleèko na èele. Doká¾eme-li brát proutek do ruky s tou¾ samozøejmostí jako šroubovák èi tu¾ku, je úspìch… no, zaruèen ještì ne. Ale podstatnì ulehèen. Pozdìji jsem zkoušel proutkaøit u¾ sám, a kdy¾ jsem se zbavil poèáteèní nejistoty, šlo mi to… hned povím jak.


Povídejte… Jak hodnì jste úspìšný? Nejenom ve vìdeckém svìtì pøece panuje vùèi proutkaøení silná skepse, co¾ u¾ jste ostatnì naznaèil…
Po praktické stránce bývám úspìšný tak asi prostøednì a¾ podprostøednì. Proutek nereaguje na vodu, jak se obecnì má zato, nýbr¾ na zmìnu hustoty podlo¾í; nacházím tedy skalní pukliny, nerozeznám však, jsou-li zvodnìné èi nezvodnìné, tak daleko mùj um nesahá. Nebo jen staré a dávno zarostlé výkopy, zapomenuté roury a kabely, dokonce se mi jednou èi dvakrát podaøilo objevit podzemní chodbu. Nejsem ale takový èarodìj, abych se odvá¾il povìdìt – tady kopejte, pane, vodní zdroj máte v hloubce šesti a pùl metru, pøítok dva litry za minutu, dostanu tisíc kaèek, porouèím se.
Daøí se mi však i nìco ménì praktického, o èem váhám vyprávìt, abych nebyl za… ale budi¾. Bylo to v d¾unglí zarostlých ruinách mayského mìsta Yaxchilán na pomezí Mexika a Guatemaly, kde jsem také zkoušel, najdu-li podzemní chodbu, ale proutek se rozhodl jinak. Zavedl mì k plochému, rukou lidskou opracovanému kameni na plošinì jedné z pyramid, a ohýbal se tam a kroutil s pøímo dìsivou naléhavostí. Pozdìji jsem se dozvìdìl, ¾e na takové kameny kladli mayští knì¾í ještì teplá, z lidských obìtí za¾iva vyøezaná srdce, ono bylo v té slavné mayské civilizaci krom podivuhodného vìdìní i dost ¾aludek obracejícího sadismu. Ještì zbìsileji se kroutil a hou¾vil v koutech mezi schodišti a rohy pyramid; i pochopil jsem, ¾e tam stávali lidé – ve významnìjších místech mayského kultu jich bývaly celé stovky – na nì¾ padl ten pøíšerný los a èekali, a¾ jim knìz se zakrvaveným obsidiánovým no¾em v ruce pokyne, aby pøistoupili k plochému kameni. To u¾ ne skalní podlo¾í, ale nevypovìditelná hrùza se vtiskla do pùdy i kvádrù tìch dávných staveb a pøeèkala v nich staletí. Úplnì nejdivoèeji mi ale proutek lomcoval rukama u dvou vcelku nenápadných kamenù v Bretani, oznaèujících dle místní povìsti hrob keltského kouzelníka Merlina. Musel to asi být velice mocný kouzelník, proto¾e proutek dìlal psí kusy, vibroval, a¾ se mi zdálo, ¾e jsem zase na šachtì a dr¾ím v rukou sbíjeèku, aby se nakonec roztøepil do zmìti pokroucených vláken. Podobnì, jen s menší silou, reagoval u všech tìch pøedvìkých památníkù, menhirù, dolmenù a kromlechù, co jich je v západnìjší Evropì a v Bretani obzvláš» spousta; naproti tomu sebou ani nehnul u takového balvanu s vyènívajícím meèem – byl to dle keltské povìsti budoucí král Artuš, jen¾, vytrhnuv meè z kamene, osvìdèil svou kvalifikaci pro královské øemeslo. To se ví, meè nezacementoval do balvanu kouzelník Merlin, nýbr¾ památková správa; a je tøeba staletí obøadù, vìšteb, rituálních soubojù nebo i poprav a jiného lidského neštìstí, aby se nastøádala ta jistá proutkem zmítající energie. No, dalo by se takhle pokraèovat dál a ještì dál, ale chci nechat kousek místa i pro jiné autory.


Mù¾ete se tedy pochlubit i dalšími pozoruhodnými nadsmyslovými zkušenostmi?
Mohl bych a s ještì vìtšími rozpaky. Nebo» jsem byl pøítomen – a co pøítomen; sám jsem poøádal duchaøské sedánky, tak¾e kdyby to mìl být švindl, musel bych být švindlíøem já sám, o èem¾ bych snad nìco vìdìl. Nejlépe se daøily ve starých staveních, do jejich¾ zdí se staletími lidského ¾ivota se všemi radostmi i utrpením vtiskla ona nevysvìtlitelná energie, jako napøíklad do zdí jednoho hradu poblí¾ Telèe, kde byl kastelánem mùj pøítel Tonda. Ještì jednou zdùrazòuji, ¾e jsem do jeho domácnosti zavlekl duchaøské kejkle já sám; nestal jsem se tudí¾ pøihlouplou obìtí jakýchsi podvodných praktik, jak bývají takové vìci vìtšinou odbývány. Na øeèeném hradì se vyskytovala entita jménem Ferdinand, dle vlastního údaje tamní lovèí na pøelomu století osmnáctého a devatenáctého. Mnì samotnému, prosím, se nechce moc vìøit, ¾e se nad naším krou¾kem vznášel duch zmínìného lovèího, hejbaje sklenièkou po papíøe s abecedou. Co jiného to mohlo být… snad jakási síla v nás samých, jakési zasuté èi potlaèené vìdomí? Ale jak mohlo potlaèené vìdomí vy¾vanit na pøítomné pøátele, o èem vìdìli jen oni sami a nechlubili se tím? Nebo informace z jakéhosi prostoru mimo náš tøírozmìrný svìt, v nìm¾ se dle náhledu nìkterých parapsychologù shroma¾ïují pro¾itky a zkušenosti lidstva všech zemí a èasù… ale to bych se zase pokoušel vysvìtlovat nevysvìtlitelné. V ka¾dém pøípadì se milý Ferdinand vyjadøoval tak, ¾e kdyby se dal do kupy nejslovutnìjší historik s nejlepším hercem, nesvedli by spolu takovou figuru rokokového kavalíra, pøimìøenì pobo¾ného, k pøítomným dámám galantního a¾ drobátko pøioplzlého, na své šlechtictví háklivého a zcela utkvìlého v pøedstavách své doby.
Rád jsem Ferdinanda provokoval: „Beztak,“ povídám, „se nejlíp ¾ije v demokratických zemích.“ „Nonono,“ on nato, „kde napøíklad?“ „Napøíklad ve Švédsku,“ dal jsem k lepšímu svou zkušenost. „Ve Švédsku?“ divil se duch lovèího málem pohoršenì, „Švédsko pøece není ¾ádná demokracie, ale monarchie!“ Øeknìte: dovedl by si dnešní èlovìk vymyslet takovou odpovìï? Z doby, kdy se demokracií rozumìly guillotiny a královra¾da? Vypovídat o budoucnosti odmítal, økouc, ¾e není cikánka, ale šlechtic; zato vìdìl velmi pøesnì, co se v pøítomné chvíli dìje na sebevzdálenìjším místì, ba i v hlubinách zemských; pozdìjší pøezkoumání jeho výrok bez výjimky potvrdilo. Sedíme takhle jednou kolem stolu, na nìm litrovku vína – tøeba vìdìt, ¾e ta èinnost nevy¾aduje nutnì tajuplné pøítmí s umrlèí lebkou pod tøesoucími se prsty, ba jsme se u ní i dost nachechtali – a vyzvídáme, uká¾e-li kopaná studna v dolíku pod hradem koneènì u¾ nìjakou vodu. (byl jí kritický nedostatek, a¾ hradu hrozilo uzavøení). „Vodièka bude,“ hlásil Ferdinand. „Jak silný pøítok?“ tá¾i se. „Jeden máz za minutu,“ zní odpovìï. „Tolikhle?“ ukazuji na zmínìnou flašku. „Ještì polovic,“ upøesnil. Pøijda domù vezmu nauèný slovník… 1 staroèeský máz = 1,47 l. Tak¾e co? Ještì jednou zdùrazòuji, ¾e nevrdlou¾u a nevymejšlím si, ani nejsem lehkovìrný naivka, chytlavý na všechno esoterické, tibetské a kabalistické. V oboru parapsychologie, plném nepodlo¾ených dohadù i zámìrného matení, jsem obzvláš» nedùvìøivý; pøijímám jen u èeho jsem osobnì byl a mohl si ovìøit vlastními smysly. Ale právì ¾e jen smysly; vezmìme u¾ jednou na vìdomí, ¾e jsou nedostateèné.
Jindy jistá moje kolegynì, zásadní to skeptik, se extra vydala na øeèený hrad, aby odhalila ten podfuk, co za vším vìzí. Dobøe. Sklenièka se dala do krou¾ení a skeptická dáma, v hlase nepøíliš potlaèovaný posmìch, se tá¾e: „Kdy¾ jseš tak chytrej, Ferdinande, povìz mi, co se dìje zrovna teï u nás doma!“ Lovèí se ani moc nerozpakoval. „Doma zmatek – dcerka horeèku 39 stupòù – tvùj mu¾ se vzteká – mlátí dveøma – babièka ho napomíná, ¾e je starej blázen.“ Pøijdu v pondìlí do práce – tak co, jak bylo u vás doma? „No…“ pøiznává kolegynì rozpaèitì, „jen jsem odjela, malá dostala horeèku, 39 stupòù, mùj mu¾skej se zlobil, ¾e já si odjedu na nìjaké rejdy a on ¾e je teï na všechno sám…“ A tak dále vèetnì mlácení dveømi, babièky a starého blázna. Netøeba podotýkat, ¾e bylo po skepsi. Mohl bych takových pøíkladù podat víc a z jiných lokalit, snad ale poslou¾í tìchto nìkolik ctìnému ètenáøi, aby si sám vytvoøil èi poupravil svùj úsudek.


Nepochybnì. Dozvìdìli jsme se u¾ nìco o reakcích vašeho okolí, ale co odborná veøejnost? Sna¾il jste se tøeba nìkdy konzultovat své poznatky s vìdci?
Jak kdy. Poznal jsem vìdce, kteøí mìli s èarodìjným proutkem zkušenost a jeho sílu uznávali, ale byli dost moudøí, ne¾ aby se pokoušeli ji vysvìtlovat. Jeden pøíklad za všechny: Spolkový ústav pro geologii a nerostné suroviny v Hannoveru, v jeho¾ budovì jsem mìl tu èest vysedávat, vysílá do rùzných koncù svìta odborníky za úèelem rozvojové pomoci. Jeden takový pùsobil v pouštních konèinách kdesi v Africe, vyhledávaje tam zdroje podzemní vody. Èinil tak uznávanými vìdeckými metodami, seismikou, geoelektrikou, jsa však obeznámen s mocí proutku té¾ tímto tmáøským zpùsobem. Výsledek byl takovýto: proutek byl desateronásobnì spolehlivìjší a nejmíò tisícinásobnì levnìjší ne¾ výše zmínìné standardní metody. Poznal jsem ovšem i zatvrzelé skeptiky; vyznaèovali se tím, ¾e s èarodìjným proutkem zkušenost nemìli, co¾ jim ale nebránilo vynášet pohrdlivé soudy. Jistá mnoha tituly vybavená vìdecká kapacita dr¾ela v našem úøadì odbornou pøednášku; v diskuzi kdosi nahodil i toto téma, avšak kapacita, výsmìch na tváøi, mluvila kdy¾ ne o podvodu, pøinejmenším o neuvìdomìlých reakcích: proutkaø prý ohýbá vidlièku v dlaních sám a myslí si pøitom, ¾e na ni pùsobí jakási nadpøirozená síla, hahaha. I vstal jsem a povídám – ale pane profesore, to nejde! Proutek se ohýbá ne ve dlani, ale pøed ní! Zkuste vzít do ruky sebetenèí špejli a zlomit ji pøed dlaní; to nedoká¾e ani tuplovaný Herkules! Pojïte se mnou ven, tamhle na tu louku, já vám to uká¾u! Marnì. Pan profesor jen povznesenì mával rukou. Jsou» mu¾ové vìdy uèení, ale také dost omezení; nediskutují, jen melou, co se nauèili.


Kdy¾ se nad tím zamyslím, jako bychom se nejpozdìji od dob osvícenství sna¾ili svìt spoutat fyzikálními zákony a pøísnou logikou. Co nelze vysvìtlit pomocí vìdy, je zavrhováno, vysmíváno èi se na to pøinejlepším hledí s notnou dávkou nedùvìry. Otázka ale zní, zda je náš mozek vùbec schopný takového poznání, aby dokázal vše vysvìtlit?
Dostateènou odpovìï jsem, tuším, podal v pøedešlém bodì, tak¾e jen krátce: jsme, dejme tomu, nejvýš organizovanou formou ¾ivota na Zemi, èím¾ ovšem není øeèeno, ¾e jsme vší vesmírné moudrosti futrál. Náš mozek nikterak není výhradním zdrojem poznání, je mnoho jevù kolem nás i nad námi, na nì¾ je pøes všechnu ú¾asnou, dodnes úplnì neprobádanou komplikovanost (dosud napøíklad nevíme, z èeho se líhnou a jaký úèel mají sny) krátký. Jakou èást nás obklopující skuteènosti je vùbec schopen pojmout: polovinu? Dvacetinu? Ještì ménì? Nevíme a nikdy vìdìt nebudeme. Skromnost zdobí badatele, v tomto háklivém oboru zcela mimoøádnì.


Èlovìk si sám pro sebe osvojil titul „pán tvorstva“ a postavil se nade vše ¾ivé. Vedle svìta pøírody si vytvoøil svìt vlastní, svìt kultury, a jeho nástroji se sna¾í popsat ten druhý. Není to projev pošetilosti?
Dovolím si zaodporovat: starého èerta vytvoøil èlovìk a ne jakýsi vlastní svìt vedle svìta pøírody. Vše, co na Zemi a ve vesmíru jest, pøíroda jest! I èlovìk je pøíroda, i jeho dùm je pøíroda, i fabrika, i dálnice, jakkoli se to nìkomu mù¾e zdát podivné. Pøíroda je, co podléhá zákonùm pøírody; a z tìch není výjimky ani na Zemi, ani na nebesích, amen. Tvrdit nìco jiného je… snad ne pošetilost. Jen nedomyšlenost.


Dìkuji za váš èas a odpovìdi!


* * *
Fotokolá¾e © Olga Janíèková

Zobrazit všechny èlánky autora




Komentáøe
Poslední komentáø: 30.11.2013  11:42
 Datum
Jméno
Téma
 30.11.  11:42 janina
 30.11.  11:09 Blanka B.
 30.11.  09:52 Mara
 30.11.  09:07 Von
 30.11.  07:37 Láïa K.