HISTORICKÁ LOKOMOTIVA Z OSOBLA®SKA V
OSTRAVÌ
V Ostravì na Èerné louce se ji¾ tradiènì koná v
termínu 7. - 10. dubna 2005 výstava cestovního ruchu Dovolená a Region 2005. Ve
výstavních pavilonech se pøedstaví regiony a cestovní kanceláøe se svou
nejaktuálnìj¹í nabídkou trávení volného èasu a dovolené v Èeské republice i v
zahranièí.
Ale
pozor! Pøipravuje se velké pøekvapení. Na výstavi¹ti Èerná louka bude umístìna i
historická lokomotiva RESITA vèetnì jednoho historického vagónu z Osobla¾ska.
Moravskoslezský kraj v roce 2003 poskytnul dotaci spoleènosti "1. parní
úzkokolejná spoleènost, o.p.s." ve vý¹i 3,5 mil. Kè na nákup a repasi této
lokomotivy. Od listopadu 2004 je tato historická lokomotiva ji¾ v provozu a od
leto¹ní letní sezóny bude mít ji¾ svùj stálý jízdní øád.
S nápadem pøi vést RESITu do Ostravy pøi¹li zástupci "1. parní úzkokolejné
spoleènosti, o.p.s.", kteøí také zorganizovali její pøevoz z Tøeme¹né do Ostravy
a zpìt. Pøevoz podpoøil finanèní dotací Moravskoslezský kraj a propagaci této
unikátní technické památky ji¾ budou zaji¹»ovat provozovatelé lokomotivy.
Podle Ing. Petry Papou¹kové z odboru regionálního rozvoje krajského úøadu je
celá akce velmi unikátní a nároèná a milovníci historických ma¹inek si pøijdou
na své. "Mù¾ete si vyzkou¹et, jaké to je být v historické lokomotivì, zahoukat
si, prohlédnout si ji z blízka, vyzvednout si propagaèní materiály a jízdní øád
na rok 2005 a také se zde obèerstvit", øekla Papou¹ková. Hlavním cílem celé akce
je podpoøit mnohem vìt¹í informovanost veøejnosti o této unikátní atraktivitì a
pozvat ji na Osobla¾sko na projí¾ïku touto historickou lokomotivou kouzelnou
krajinou na jedné z nejstar¹ích úzkokolejných tratí v Evropì.
Unikátní technická
památka - úzkokolejná tra» Osoblaha - Tøeme¹ná
Nabízíme tip na výlet za obrovským turistickým lákadlem Osobla¾ska - unikátní úzkokolejná tra» z Tøeme¹né do Osoblahy. Na této trati jezdí i parní lokomotiva. Této osobla¾ské úzkokolejce je více jak sto let. A pøitom pova¾te, je stále funkèní. Její vznik provázely dramatické chvíle proto¾e rakou¹tí úøedníci dlouho váhali, zda mají její stavbu vùbec povolit. O výstavbu ¾ádal pouze jeden prùmyslový podnik, kterým byl osobla¾ský cukrovar. Kvùli ¹patné dopravì podniku vázlo zásobování a proto¾e cukrovar ani obce nemohly dát na stavbu trati finanèní prostøedky, rakouské ministerstvo stavbu nechtìlo povolit. A¾ po deseti letech tahanic rakouská vláda se stavbou trati souhlasila.
®eleznice byla postavena v rekordním èase v prùbìhu roku 1898 a budovali ji dìlníci z italské firmy Baraba. Musela v¹ak být pouze úzkokolejná, proto¾e tak její stavba byla o tøetinu levnìj¹í. A proto¾e vzdálenost mezi Tøeme¹nou a Osoblahou je men¹í ne¾ dvacet kilometrù, co¾ bylo tehdy mìøítko pro to aby stavba byla ekonomicky pøijatelná, v nìkterých místech se osobla¾ská tra» i trochu bezdùvodnì klikatí, aby se její délka vyrovnala po¾adovaným 20ti km. První jízda se konala 14. prosince 1898 a byla to prý velká sláva.
Jízda vláèkem pøipomíná atmosféru, kterou známe z filmù o divokém západì. Pomìrnì nedotèená pøíroda a zajímavá architektura si vás urèitì získá. Nasednete-li do vagónu a vydáte se na dvacetikilometrovou pou», pak vás èeká loudání malebnými údolíèky a zastávky u zapomenutých vesnic s romanticky znìjícími jmény.
První zastávkou úzkokolejky je Liptáò. Za prohlédnutí zde stojí novogotický kostel, který je vystavìn z re¾ných cihel na pùdorysu køí¾e. Zajímavou památkou na poslední zalednìní je Liptáòský bludný balvan ¾uly, který je pova¾ován za jeden z nejvìt¹ích v Èesku.
Jedná se o bludný balvan ze severské
jemnozrné ¾uly s èervenými ¾ivci, stáøí se odhaduje cca 920 - 1010 milionù let,
obvod má 567 cm a hmotnost cca 4,7 t.
Patøí k nejvìt¹ím bludným balvanùm na území Èeské republiky.
Pøírodní památkou je od roku 1965.
Dívèí Hrad je druhou zastávkou a mù¾eme zde obdivovat renesanèní zámek. Je sice udr¾ovaný, ale bohu¾el není pøístupný.
"Slezské Versailles", tak se kdysi øíkalo Slezským Rudolticím, které jsou dal¹í zastávkou. V centru obce se nachází barokní zámek se vstupní vì¾í. Pøedposlední zastávkou a opìt spojenou s významným hradem je obec Bohu¹ov. Koneènou zastávkou úzkorozchodky je Osoblaha. U zbytkù mìstských hradeb se zachoval nejvýznamnìj¹í ¾idovský høbitov ve Slezsku ze 17. století s nìkolika stovkami náhrobkù.
Tak nezapomeòte si v tìchto dnech zajít na výstavu cestovního ruchu na Èernou Louku v Ostravì. Na unikátní trati na Osobla¾sku vás poveze právì vzácná parní lokomotiva se dvìma døevìnými vagóny, které si mù¾ete na vý¹e zmiòované výstavì prohlédnout. Lokomotiva spotøebuje na trati dlouhé dvacet kilometrù témìø dvì tuny uhlí na jednu cestu. Na páru je potøeba ¹est tisíc litrù vody. Na promazání kol pak dostatek oleje.
Délka trati je 20 km, rozchod kolejí je 760 mm. Nejvy¹¹í dovolená rychlost vlaku 40 km/hod., nejvy¹¹í sklon trati 26,8 promile. Tra» má 4 mosty, 102 obloukù z nich¾ 24 je o polomìru 100 m a men¹í. Nejmen¹í polomìr je 75 m. Nejvy¹¹í nadmoøská vý¹ka je 385 km a vlak v dne¹ní dobì projí¾dí deseti zastávkami.
Libor Holub