Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se budeme sna¾it zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi budeme popisovat dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat. Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï as námi pøeneste.
Film zvaný DÌTSTVÍ
Vzpomínky z dìtství jsou jako starý film. Èernobílý, celuloiïák, nìkdy poškrábaný, trhal se, nìkdy zaèal hoøet. ®ádné dnešní digi, HDTV, DVD, Blue-ray a já nevím co ještì. Hlavou mi bì¾í virtuální plátno. Dìtské zá¾itky, vjemy, pøesnì podle Freuda. Na plátnì pamìti se promítá zkrácený sestøih. Jenom vrcholové, vypjaté scény. Melancholické, dramatické, komické, tragické.
Klapka, støih, scéna první: Místo dìje: Praha, tramvaj, podveèer, v hlavních rolích maminka a já. Èas – krátce po heydrichiádì a vypálení Lidic. Doba jmen popravených vyøvávaných dennì z amplionù. Doba strachu.
„Mami, prosím tì, nekoukej na hodiny, u¾ je sedum. Londýn u¾ stejnì nechytneš“
Dìj neuvìøitelnì zrychlil; události se zdramatizovaly. Vydìšené maminèiny oèi, zdìšený úprk ulièkami. Neustálé ohlí¾ení zda za námi nìkdo nejde. Scéna má doma dohru. Odnesla to babièka: „Kdybys kluka nenauèila znát hodiny, neza¾ila bych takovou hrùzu.“
Støih, další scéna: Na procházky mne brávaly maminèiny kamarádky, pro mne krásné, mladé tety. Najednou bez vysvìtlení zmizely. Odjely, vlak do Osvìtimi byl jednosmìrkou, cestujícím se zpáteèní jízdenky nevystavovaly. Chodím se poklonit památce sester Masaøíkových do Pinkasovy synagogy.
Scéna tøetí – duben 45, èas posledního náletu na Prahu. O pár vchodù dál, ve Slezské na Vinohradech papírnictví, chodil jsem tam s babièkou pro zázraky. Pastelky, omalovánky, kulièky. Dvì milé prodavaèky. Starší prošedivìlá, a sleèna, mladièká èernovláska, záøivý úsmìv. Po zásahu je ze sklepa dostali asi za dva dny. Pro slzy radosti nad jejich zachránìním si v první chvíli nikdo neuvìdomoval stejnou barvu vlasù obou. Bílou.
Pátý kvìten 1945. Bøevnov, Bìlohorská tøída, kousek nad Dlabaèovem. Tramvaj prostøedkem, jezdívala tam 22 a 1, na Vypich. Vèera kaštanová alej, do rána všechno pryè. Stromy vnoøené do barikád. Jako šestiletý prcek jsem nechápal. Nepochopil jsem, ¾e pana Horáka, ševce, u¾ nikdy neuvidím. Mìl dílnièku do dvora, bral mne k sobì na verpánek, vonìl ševcovským popem, krásnì zpíval a dovolil mi zatloukat floky do ko¾ených podrá¾ek. Vystrèil nos z prùjezdu a nìjakej doveda ostøelovaè se nemýlil.
Scéna se znovu mìní. Zaprášení Rusáci, tanky, kulisy barikád bleskurychle mizí. Š»astní lidé, kde se najednou vzalo tolik bezu ? Š»astní i vojáci, mají to za sebou a hlavnì - pøe¾ili. Tìší se domù, k mámám, man¾elkám, milenkám, k dìtem. Pokud je vùbec najdou.
Pauza.
Promítaè mìní film, další díl probíhá u¾ v novém domovì. Chomutov, otec je sem pøidìlen slu¾ebnì.
První veèery nemohu usnout. Chybí mi hukot trolejbusù, projí¾dìjících pod okny. 0bèas je v noci slyšet støelba.
Film, zvaný dìtství se prozáøil. Do dìje vstupuje další výrazná filmová postava. Se všemi vlastnosti filmové hvìzdy. Mladá, krásná, usmìvavá. Moje první paní uèitelka. Pro prcka symbol svobody. Štíhlá èernovláska, Jaruška Schwarzová. Putuje s námi, prvòáky, sesbíranými ze všech koutù republiky po školách, jak se postupnì uvádìly do provozu. Stalingradská-dnešní zdrávka, tehdy ještì s jeptiškami. Pøíkopy, jen co je staèili vyèistit po Nìmcích. Koneènou stanicí byla Masaryèka. Dnes se koneènì se námìstíèko pøed Liduškou po pøechozích ostudných promìnách opìt jmenuje po prezidentu Osvoboditeli.
Do filmu pøibývají scény. Film je zapotøebí znovu sestøíhat na po¾adovanou délku.
Naproti dnešní zdrávce stával Starý Dvùr. Pøíhodný název, byl to skuteènì statek. Ve dvoøe se objevovaly houpaèky a kolotoèe, ulice smìrem ke stadionu nesla hrdý název Stalingradská. Podle Chomutovky, koèièí hlavy. Konèila asi po dvoustech metrech benzinovou pumpou proti automatu.
Krásné jarní odpoledne, konec vyuèování. Odpolední bylo dvakrát týdnì a do školy se chodilo i v sobotu. Pøišel jsem jako páv. Maminka mi koupila nové kalhoty, tmavì zelené pumpky, na kšandy, látka zøejmì z kopøiv. Cesta domù s Edou Øíèkou, kamarádem, starším o dva roky. Musel znovu v èeské škole do první tøídy. Koukáme, smìrem k pumpì si to šine Wanderer, motorová tøíkolka. Rychlost doslova lákala zavìsit se vzadu na korbu. Eda se pustit dokázal, já ne. Na kolenou nechybìla jenom látka, i kù¾i bys nedohledal. Maminka mlèky polkla, rány ošetøila, ani nehubovala.
Další støih.
První zdravotní problémy. Podvy¾ivené váleèné dítì, rodinný lékaø, pan doktor Pajznacht.
„Matko, tady pomù¾ou jenom dvì vìci. Rybí tuk a konina“.
Kdy¾ si vzpomenu na rybí tuk, je mi ještì dneska do ouvej. Koòský biftek, nebo gulášek, ten bych si dal.
Le¾í mi v tom mém imaginárním archivu ještì øada krabic s filmovými svitky. Èlovìk si je nìkdy otevøe, ve vlastním virtuálním svìtì promítne, vrací se zpátky. Do dìtství. U mne to pøichází skoro v¾dy, kdy¾ pøijde vnouèek, Kubulín, šikulka. Koukám na jeho spokojené dìtství a mùj imaginární èernobílý celuloiïák spolehlivì spustí, bì¾í znovu. Na plátnì defilují všichni milovaní, pøedevším babièka. Chodila se mnou Prahou a vyprávìla mi místo pohádek povìsti. Znala všechna domovní znamení. Zbyla mi po ní celá Šaldova kni¾nice. Chtìl bych mít její moudrost. Její pøetì¾ký ¾ivot bych ¾ít nechtìl.
Bude si jednou vnouèek, šikulka Kubulín, promítat virtuální film ze svého dìtství? Doufám, ¾e ano. Vím bezpeènì, ¾e to nebude èernobílý celuloiïák. Docela rád bych v jeho barevných filmech hrál také nìjakou roli. Nemusí to být zrovna hlavní, ale za kompars? To snad ne.
Èím to je, ¾e se protipóly v èasové lince lidského ¾ivota tak náramnì podobají? Na zaèátku èas raného mládí, s krásným názvem dìtství, na konci údobí znaènì pokroèilého mládí. Úsek ¾ivota, pro který má èeština ne zrovna pìkné slovo stáøí. Èím je to, ¾e se v závìreèné fázi ¾ivota tak snadno a stále èastìji vybavují vzpomínky na nekrásnìjší, nejrychleji mizící èást ¾ivota, na dìtství? Mo¾ná, ¾e se v obou fázích jedná o velice podobné pochody v šedé kùøe mozkové. Dítì rozum nabírá… ;stáøí ztrácí! Opravdu?
Èím to je, ¾e film s názvem dìtství se vtíravì vrací stále èastìji ?
Další èlánky autora