Z Polska po letech autem pøímo na námìstí do Starého Bohumína
Poslední oficiální bariéra, která rozdìlovala polské Chalupki a Starý Bohumín, padla. Námìstí Svobody ve Starém Bohumínì je po patnácti letech opìt pøímo propojeno se starým hranièním mostem do Polska. Lidé se tak mohou autem dostat pøímo ze srdce Starého Bohumína do polských Chalupek a naopak. Staèí poèkat jen na zelenou na semaforu. Bohumínská radnice do znovunapojení námìstí na most investovala pøes 6 milionù korun.
Starý most, který byl po povodních v roce 1997 kvùli narušené statice pøístupný jen pro osobní automobily. Po otevøení nového hranièního mostu v roce 2007 o pár set metrù dál z nìj nakonec auta zmizela úplnì, a tak slou¾il v posledních dvou letech jen pìším a cyklistùm. 23. listopadu 2009 jej pro opìt pro automobily otevøeli Èeši spoleènì s Poláky. A to symbolicky – koòským spøe¾ením a historickým vozem. Koòská bryèka, do ní¾ zasedli zástupci obou mìst - starosta èeského Bohumína Petr Vícha a starosta polských KrzyŸanowic Leonard Fulneczek, a historický vùz s radními Bohumína a KryŸanowic a s generálním konzulem Polské republiky v Ostravì Jerzym Kronholdem, otevøely nový prùjezd a oficiálnì rozsvítily zelenou na novém semaforu. Pak u¾ se prùvod nìkolika desítek místních lidí i hostù vydal za obìma vozy na druhou stranu mostu do Polska do míst bývalé celnice.
Tam u¾ procesí pøivítaly pøivítaly chlebem a solí dámy ve slezském a starobohumínském kroji, zástupci mìst si pøedali jako pøipomínku na tento historický okam¾ik symbolicky makety automobilù a pamìtní listy s historickými i souèasnými fotografiemi mostu. Vzájemné partnerství pak zástupci mìst stvrdili zápisem do Pamìtní knihy mìsta Bohumína.
„Propojení námìstí a mostu je pro mìsta dùle¾itý okam¾ik. Polští turisté Bohumín objí¾dìli, míøili do Ostravy pøes nový hranièní most a málokdo se do Bohumína z turistù vrátil. Proto jsme dlouhou dobu usilovali o to, aby na starý most smìly osobní automobily. A jsem rád, ¾e se nám to povedlo. Propojení námìstí Svobody ve Starém Bohumínì na hranièní pøechod je proto jedním z krokù, jak pøivést do této mìstské èásti zpìt ¾ivot a turistický ruch. S blízkými KrzyŸanowicemi máme velmi blízký vztah, stýkáme se formálnì i neformálnì a úzce spolupracujeme na spoleèných projektech. Pravidelnì se napøíklad setkáváme pøi tradièním sjezdu øeky Odry a na spoleèné vodácké projekty na øece, která nás rozdìluje a zároveò spojuje, jsme získali prostøedky z Evropské unie. Na propojení mostu s námìstím máme mo¾nost dodateènì získat také prostøedky z evropských fondù pro pøeshranièní spolupráci a to a¾ 90 procent. Naše ¾ádost byla schválena jako náhradní projekt,“ vysvìtlil starosta Bohumína Petr Vícha.
Jeho slova potvrdil i starosta KrzyŸanowic Leonard Fulneczek. „Lidé u nás v pøíhranièních obcích rádi dodnes vzpomínají na èasy, kdy bylo mo¾né dostat se pøes hranièní most pøímo do Starého Bohumína. Døív míøili do této èásti Bohumína za posezením v restauraci Pod zeleným (pozn. red. nynìjší Národní dùm), dnes tady navštìvují bohoslu¾by v místním kostele,“ øekl starosta KrzyŸanowic, pod které spadají i pøíhranièní Chalupki a dodal: „Bohumín na pravé a Chalupki na druhé stranì øeky Odry byly v dávné minulosti jedno mìsto. Pak jej rozdìlila hranice a dnes jsme svìdky toho, jak si k sobì lidé díky evropské integrace znovu nacházejí cestu a bariéry padají. Díky propojení mostu a námìstí ve Starém Bohumínì máme k sobì opìt blí¾, v myslích i z praktického hlediska.“
Celkové náklady na propojení mostu s námìstím byly 6 milionù korun, dotace by mohla být a¾ pìt milionù korun. Rozpoètované náklady byly pøitom pøes 7 milionù, mìstu se však podaøilo vysoutì¾it realizaci této stavby na 5,4 milionu korun. Tuto èástku pak na koneèných 6 milionù navýšily náklady na prùzkum archeologù, který muselo mìsto zaplatit, a také vypracování projektové dokumentace pøed samotným zahájením propojení námìstí s mostem.
„Pøi propojení mostu s námìstím Svobody vznikla novì køi¾ovatka ve tvaru písmene „T“. Hlavní ulicí teï bude novì Slezská ulice, která vede pøímo z Polska pøes most a¾ na starobohumínské námìstí, vedlejší pak ulice Ès. armády. Komunikace dostala novou dla¾bu, øemeslníci pøi napojování polo¾ili témìø 210 tun drobných dla¾ebních kostek, došlo také k pøelo¾kám kanalizace a vodovodu. Pøibyl také nový chodník s kamennou mozaikou, veøejné osvìtlení i semafor, který bude na mostì øídit dopravu,“ uvedla Jana Slívová z investièního odboru bohumínské radnice. Zároveò dodala, ¾e v místech propojení pracovali také archeologové. Ti pomocí testovací sondy pátrali po nálezech z dob našich pøedkù, proto¾e se jedná o nejstarší mìstskou èást Bohumína. Na nic podstatného však pøi svém hledání nenarazili.
Prùjezd z námìstí na most byl minulosti uzavøen kvùli velké kamionové dopravì. Vybudování obchvatu kolem Starého Bohumína od polských hranic sice pøed 15 lety pøineslo místním lidem úlevu od automobilové dopravy, ale z druhé strany se zbrzdil pøíhranièní rozvoj a turistický ruch. Po povodních v roce 1997 kvùli narušené statice zmizela z mostu kamionová doprava a po výstavbì a otevøení nového hranièního mostu v roce 2007 nakonec i osobní automobily. Most slou¾il pøes dva roky jen pìším a cyklistùm. Teï padly i poslední bariéry a most i prùjezd na námìstí je po letech opìt pøístupný osobní automobilové dopravì.
Lucie Balcarová
www.mesto-bohumin.cz