Ideál ¾eny |
||
|
||
pro¹el
za minulých sto let mnoha promìnami. Dvacáté století
pøálo mu¾ùm. Plnilo jejich sny. Jeden stanul jako
první na Mìsíci, nìkolik stovek se jich stalo
prezidenty. Dvacáté století pøálo mu¾ùm. Plnilo
jejich sny. Jeden stanul jako první na Mìsíci, nìkolik
stovek se jich stalo prezidenty, miliony dal¹ích
alespoò spoutali pod kapotu svého auta celá stáda
koní. A v¹em poprvé v dìjinách západní civilizace
zaèaly ¾eny legálnì a zcela zdarma na ulici ukazovat
své nohy. |
||
Dùstojnì reprezentovat |
||
®ena
vstoupila do minulého vìku v podstatì s jediným úkolem
- dùstojnì reprezentovat. Vzorem elegance byla anglická
královna Alexandra, dáma s pikantním osudem veøejnì
podvádìné man¾elky. Silueta ¾enského tìla
nemilosrdnì stlaèeného do ¹nìrovaèky pøipomínala
siluetu pøesýpacích hodin a profesionální krásky
si musely nechat vyoperovat spodní pár ¾eber, aby
naplnily módní diktát doby.Èím cudnìji musely zùstávat
schované nohy, tím nápadnìji se zvìt¹oval výstøih.
Èasto odhaloval nahá ramena a poprsí na na¹i dobu
zcela neúnosným zpùsobem. Plakát Alfonse Muchy na jízdní
kolo znaèky Waverly dokonce pøedstavuje ¾enu se zcela
odhalenými òadry - zato bicykl se cudnì ukrývá v
listí. Dobové fotografie nemilosrdnì ukazují rozdíl
v mírách mezi ideálem a realitou. I francouzská hereèka
Sarah Berhard nesplòovala zdaleka pøedepisované
parametry, aè byla nejobdivovanìj¹í ¾enou své
doby, stejnì jako èeská pìvkynì Ema Destinnová, dáma
korpulentní i na vkus své doby. |
||
Obìtující se madona |
||
Øe¾
první svìtové války pøinesla ideál "obìtující
se madony" - kultivované dívky, která v èepeèku
o¹etøovatelky ti¹í bolest ranìných. V Rusku se
takovým vzorem dokonalé ¾eny ve slu¾bách vlasti
stala carevna Alexandra a její ètyøi mladièké
dcery. Jsou to asi jediné ¾eny, které za ¾ivota udávaly
spoleèenský tón a muèednická smrt je o osmdesát
let pozdìji zaøadila mezi svaté. |
||
Jazzová éra |
||
Válku
faktickou, která drasticky vybila celé roèníky
populace, vystøídala válka ¾en o mu¾e. Bojové
barvy jsou èerná kolem oèí a jasnì rudá na rtech.
Poprvé ¾eny vytahují své zbranì, rtìnku a pudøenku,
u stolu v restauraci nebo na lavièce v parku. Zkracují
se suknì, odhazují spodnièky. Proè ukazovat nohy jen
jednomu mu¾i, kdy¾ je mohou vidìt v¹ichni? A hlavnì
pryè s prsy, tou typicky mateøskou pøítì¾í tìla.Novì
nabytá nezávislost ¾en se projevuje i v èinech. Kouøí
na veøejnosti (co nejdel¹í cigaretové ¹pièky) a øídí
vùz. Slavná taneènice Isadora Duncan na to doplatí
¾ivotem, kdy¾ se jí zaplete do kol vozu módní ¹ál
a u¹krtí ji. Taneènice Josephine Baker tanèí nejen
takøka nahá, s vyholeným podpa¾dím a vlasy pøilepenými
k hlavì vajeèným bílkem, ale hlavnì je èerná. Hvìzda
paøí¾ských kabaretù, divo¹ka obleèená jen do tøpytivì
zlatých banánù kolem pasu se stává idolem mu¾ù a
vzorem ¾en - vìc je¹tì pøed nìkolika lety zcela
nemo¾ná. |
||
V lesku støíbrného plátna |
||
Zvuk
ve filmu pøiná¹í dal¹í epochu - osudové ¾eny
jako jsou Greta Garbo nebo Marlene Dietrich. Mae Westová
dala své návrháøce roku 1932 úkol, který si
nezadal s hádankou z Chytré horákynì: "Mé ¹aty
musejí být dostateènì volné, abych prokázala, ¾e
jsem dáma, a dost tìsné, abych ukázala, ¾e jsem ¾ena."
Na èeskou scénu pøicházejí Adina Mandlová a Lída
Baarová. Na vrcholu slávy u¾ sice Adinì táhlo na tøicítku
(v legendárním Kristiánovi je jí devìtadvacet), ale
jejímu typu ¾eny z velkého svìta to nijak nevadilo.
Na plátno se jí podaøilo pøenést i nìco z jejího
specifického ironického humoru, který kritika kulantnì
nazývala "konverzaèní pohotovosti". Hrála
ve více ne¾ ètyøiceti filmech, co¾ je podstatnì více
ne¾ její kolegynì Lída Baarová. |
||
Kult òader |
||
Druhá
válka a pováleèná léta vytvoøila nový ideál. Dívky
v peèlivých úèesech z vlasù obarvených na blond si
hrají se závidìníhodnou naivitou na dospìlé a svìt
se na jejich IQ (pojem zavedený ji¾ roku 1912!)
rozhodnì neptá. Trvalá u¾ pøedstavuje ponìkud obno¹enou,
ale stále atraktivní vestu, kyslièník teèe proudem
a hnojí tak pùdu pro první vtipy o blondýnách se
zrním v kabelce. Na scénu se vracejí bujné tvary. Òadra
Jane Russellové ve filmu Psanci z roku 1943, pozvednutá
speciální podprsenkou vyztu¾enou kovem, vynesla za
"nemorálnost" snímku ¹estiletý zákaz. Jen¾e
to si u¾ ameriètí vojáci na dvíøka skøínìk lepí
obrázky novodobých vìstonických Venu¹í, které
dostaly i vlastní název: pin up girls - pøipínáèková
dìvèata.Jen pár mìsícù po válce pøijel do
Hollywoodu armádní fotograf udìlat nìkolik snímkù
polonahých sleèen. Vypráví: "Maskérka nebyla
zcela spokojená s plností prsou pózující hvìzdièky.
Vsunula jí pod blùzu pár pìticentimetrových vycpávek,
pak poodstoupila, pozornì si ji prohlédla a pøidala
dvì dal¹í na ka¾dý prs. Staèí?, zeptala se nás
pak. Rozpaèitì jsme poka¹lávali. Maskérka rozhodla
za nás. "Ale co, sakra, øekla, v¾dy» je to pro
na¹e vojáky!", a pøidala dal¹í tøi vycpávky
pod ka¾dé òadro." Zanedlouho obsahovaly
podprsenky pod svetøíkem studentek i sekretáøek bì¾nì
kvantum zmaèkaných papírových kapesníèkù. |
||
Top Marylin |
||
Bezejmenné
idoly námoøníkù pak vykrystalizovaly v jedinou ¾enu,
která dohánìla k ¹ílenství mu¾e bez výbìru.
Spal s ní prezident, o¾enil se s ní nejslavnìj¹í
sportovec své doby a po nìm spisovatel, význaèný
intelektuál. Pro¹la ve snech náruèemi mu¾ù v¹ech
povolání a barev pleti.Do svých pøiléhavých,
poloprùhledných rób se nechala za¹ívat a s oblibou
tvrdila, ¾e by se pod nì neve¹la ani po¹tovní známka,
nato¾ spodní prádlo. Zpívala o tom, ¾e nejlep¹ím
pøítelem pro ka¾dou dívku jsou diamanty, a bez uzardìní
se svìøovala na potkání novináøùm, ¾e na noc se
obléká pouze do nìkolika kapek Chanelu 5. Nechávala
se fotografovat ve vyzývavých pózách, ale pøi
sebemen¹ím popíchnutí novináøù se stahovala do
ulity ostýchavého venkovského dìvèátka, které tráví
veèery s brýlemi na nose nad knihami klasikù. Pøi¹lo
kouzlo Marylin Monroe. |
||
Mini a kvìtiny |
||
Zástavu
blonïaté sexbomby pak pøevzala Brigitte Bardotová a
ozvlá¹tnila ji "koèièím" pùvabem, který
se stal symbolem doby. V ¹edesátých letech,
"nejdùle¾itìj¹í epo¹e dvacátého století",
se v¹ak andìlsky plavý idol neobejde bez svého temného
protikladu. Liz Taylorová a Sophia Lorenová pøiná¹ely
satisfakci vá¹nivým brunetkám.V Èechách je ikonou
takové záøivé plavovlásky Olga Schoberová, které
vybudoval nesmrtelný pomník film Limonádový Joe. Má
tu i svou nezbytnou protihráèku - temnou Tornádo Lou
Kvìtu Fialovou. V triu Golden Kids tvoøila usmìvavé
Helenì Vondráèkové protiváhu znepokojivá vamp
Marty Kubi¹ové. Ka¾dá mladá Èe¹ka si mohla
vybrat, èí fotku zastrèit pod rám zrcadla. Èesat se
podle ní, líèit a oblékat. Byla to doba hippies,
kultu mládí, kvìtin a pestrobarevných vidin míru èi
lásky.Dívky zároveò stihly odhodit i podprsenky a
podpatky - nej¾en¹tìj¹í ze svých atributù. Právì
to byl pøelomový okam¾ik, první krok do na¹í doby.
Na scénu pøichází vychrtlá manekýna Twiggy s nevýrazným
oblièejem, aby svìt pøesvìdèila o tom, ¾e mít pár
kilo pod váhu je super a bez znatelných ¾eber a
vystouplých klíèních kostí nelze vyjít na ulici.Èeský
fotograf Taras Ku¹èynskij v té dobì dìlá snímky
Dany Va¹átkové, první, na kterých se u nás
objevuje dívka, která by se svým tìlem v modelingu
bodovala i dnes. |
||
Pohádkové princezny |
||
Na
rozèarování z doby, která kromì nadìjí a lásky pøinesla
i problémy s drogami a ztrátu v¹ech jistot, platily
pohádky. Ideálem evropského západního svìta se stává
hodná, dokonalá a pùvabná princezna - prostì
Diana.Na¹í domácí princeznou je "opravdová"
Popelka Libu¹e ©afránková. Její oèi a prostoøekost
se zapsaly tak hluboko do pamìti divákù, ¾e si bez ní
poøád nedovedeme pøedstavit televizní Vánoce.Za oceánem
roli moderní Popelky pøevzala ve snímku Pretty Woman
Julia Robertsová. Vedle hereèek, které navazují na
tradici blonïatých lvic, je právì ona bì¾kyní
dlouhých tratí, která získává srdce mu¾ù a
sympatie ¾en ¹irokým záøivým úsmìvem. Hrdì se
hlásí ke sto deset centimetrù dlouhým nohám (mìøeno
od pasu), ale svìtové prvenství v tomto smìru musí
pøenechat Èe¹ce Adrianì Sklenaøíkové. Ta u¾ patøí
do generace, která psala nejnovìj¹í kapitoly vývoje
ideálu dvacátého století. |
||
Prodavaèky
marnosti |
||
Útok
manekýn zahýbal svìtem. Zavrhované povolání, jeho¾
pøíslu¹nice byly øazeny prudérní spoleèností a¾
nìkam k prostitutkám, ovládlo svìt celebrit. Je to
snad jediná profese na svìtì, kde ¾eny vydìlávají
víc ne¾ mu¾i. To ony mají tu magickou moc slibovat zázraènou
podprsenku a díky ní krásná òadra, krémy, které
za¾enou stáøí. Claudia Schifferová, Cindy
Crawfordová a Naomi Campbellová vybudovaly impérium
krásy a reklamy, do kterého pronikly na poèátku
devadesátých let, díky celosvìtové zvìdavosti na
to, co skrývala ¾elezná opona, i nìkteré Èe¹ky.
Eva Herzigová (dnes plánuje filmovou kariéru), Pavlína
Poøízková (podle èasopisu Time nejkrásnìj¹í ¾ena
svìta, podle Vogue jedna z pìti), Adriana Sklenaøíková
(její nohy, oficiálnì nejdel¹í mezi svìtovými
krasavicemi, mìøí od pasu 126 centimetrù), Daniela
Pe¹tová (zabývá se architekturou a mluví ¹esti
jazyky) èi Tereza Maxová. |
||
Neobyèejná obyèejná ¾ena |
||
Ale ani vláda modelek netrvá vìènì a právì teï jejich slunce zapadá. Slibná budoucnost èeká ¾eny, které v sobì spojují pùvab s inteligencí. Do módy pøichází "chytrá krása": odu¹evnìlá tváø podtr¾ená pøirozenì stavìným tìlem bez chirurgických zásahù. Ideálem budou opìt ¾eny s povoláním, které je souèástí jejich osobnosti, u¾ si nevystaèí s fotogenickou tváøí. Budou to nové Natalie Oreirové, Anny Kurnikovové èi vítìzky soutì¾e Miss Internet. Prostì ¾ivoucí bytost, která není jen pochodující reklamou na zbo¾í, ideál krásy zcela individuální, kdy pøirozená "vùnì ¾eny" zvítìzí nad peèlivì propracovanou image. |
||
Ideál budoucnosti? |
||
Bude
stejný jako býval kdykoli jindy! Krása ¾eny se nedá
vytvoøit nìjakou teorií, to je zámìna módního
trendu s opravdovou krásou. Reklama
mù¾e vnucovat tøeba dvacet vyzáblých dívenek
jako ideál, ale mu¾ùm se
poøád bude líbit poøádný zadek a òadra,
která k té ¾enì pùjdou - i kdyby
se tøeba nìkomu jinému zdála povislá. Vkus
se nemìní po staletí, tisíciletí a díky zázraèným
látkám zvaným feromony se nìkomu líbí ka¾dá ¾ena
v jakékoli dobì - staèí se správnì potkat. |
||
Jiøí Muladi |