Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Justýna,
zítra Vìra.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

   

 
 

-  Obor s dlouhou tradicí

 
 

Umìlecké odlévání je oblast slévárenství s dlouhou tradicí, její¾ význam se v¹ak zaèíná plnì doceòovat a chápat a¾ v souèasné dobì. Umìlecká litina sehrává nezanedbatelnou roli ve vývoji techniky i výtvarné tvorby. Umìlecká litina stála také u zrodu prùmyslového designu a od svého vzniku mìla velký význam pro studium závislosti tvaru a pevnosti strojních souèástí a jako pøedchùdce ocelových konstrukcí ve stavitelství a v architektuøe.

Umìlecká litina byla také v¾dy presti¾ní zále¾itost podniku  ÈKD Blansko. Její tradice se zde datuje od poèátku 19. století, ale provoz hutì a hamru byl v Blansku zahájen ji¾ v roce 1698.

 
   
 

Kov, hamr a hrabì ze Salmu

 
 

Kovy, pøedev¹ím ¾elezo, ovlivòují po staletí ¾ivot na Blanensku. V prvních desítkách let po zalo¾ení hutì, která se stala základem dne¹ního velkého strojírenského podniku, se zde vyrábìly nejrùznìj¹í druhy kovaného ¾eleza. Po neustálém roz¹iøování sortimentu výroby se poèátkem 19. století staly blanenské ¾elezárny jedním z pøedních podnikù rakousko-uherské monarchie. Velkou mìrou se o rozvoj podniku zaslou¾il hrabì Hugo Franti¹ek ze Salmu, který vedení spoleènosti pøevzal v roce 1807 od svého otce Karla Josefa. Obklopil se nejpovolanìj¹ími odborníky a v roce 1812 byla v Blansku uvedena do provozu první kuplovna v èeských zemích. Ji¾ pøedtím v roce 1810 v¹ak získaly ¾elezárny tzv. tovární privilegium a o rok pozdìji výluèné právo na "odlévání velkých litinových rour nastojato". Tehdej¹í pøední rakousko-uherský slévárenský odborník Ludwig Beck oznaèil blanenské ¾elezárny za vzorovou ¹kolu slévárenství a úøední zpráva z roku 1851 tvrdí, ¾e "...není v rakouské monarchii ¾ádný ¾elezáøský závod, který by mohl soutì¾it s blanenskými ¾elezárnami v èistotì a kráse litiny".

 
 

Lití jako opravdové umìní

 
 

Litina vstoupila do spoleèenského u¾ívání jako nejrozsáhlej¹í a nejuniverzálnìj¹í kov. Uplatnila se jako levná náhrada drahých kovù a pro své vlastnosti vyhovìla také nároèným po¾adavkùm na odlévání umìleckých pøedmìtù. Od poèátku 19. století se u¾ v Blansku neodlévalo pouze pro potøeby prùmyslu, ale vznikla zde nová tradice zvlá¹tního druhu umìní - umìlecké lití. A tak u¾ v roce 1829 obeslaly blanenské ¾elezárny svými velkými litinovými sochami i men¹ími plastikami Prùmyslovou výstavu v Praze a na 1. v¹eobecné rakouské ¾ivnostenské prùmyslové výstavì ve Vídni v roce 1835 byla umìlecká díla z Blanska ohodnocena zlatou medailí, kterou o ètyøi roky pozdìji na druhém roèníku obhájila.

 
 

Kdy¾ byl v první polovinì 19. století zøízen v podniku umìlecký ateliér a byli najati výtvarníci a architekti, stalo se umìlecké lití nedílnou souèástí výrobního programu, jeho¾ vìhlas se rychle ¹íøil. Bohaté uplatnìní na¹la umìlecká litina pøi stavbì lázeòských kolonád, pøi budování pomníkù a památníkù, z Blanska pocházelo také napøíklad litinové oplocení Hofburgu ve Vídni stejnì jako kandelábry vídeòského mìstského divadla a portály, mosty a kiosky v Prátru. Velká socha kleèícího andìla také doputovala v roce 1863 z Blanska a¾ do Nubijské pou¹tì nedaleko Chartùmu. Neodlévaly se v¹ak jen monumentální plastiky. V blanenském ateliéru vzniklo také mnoho men¹ích ozdobných pøedmìtù, napøíklad medailónù, plaket, podnosù a talíøù, z nich¾ nejznámìj¹í je patrnì tzv. Wimbledonská mísa, kterou na sklonku 17. století vytvoøil norimberský cínaø Kaspar Ederlein a která je od roku 1884 udìlována vítìzce dvouhry ¾en na tenisovém turnaji v londýnském Wimbledonu. ®e byla tato trofej vyrobena v Blansku, je jisté, zda zde byl vyroben pøímo originál, je dodnes pøedmìtem sporù. Ke svému vrcholu dospìla produkce umìlecké litiny na konci 19. století, kdy se zaèal silnì uplatòovat nový výtvarný smìr secese.

 
 

Od megalomanských soch k lucernám

 
 

Po druhé svìtové válce zaznamenalo umìlecké lití v Blansku citelný útlum, pøesto v¹ak ani tehdy nebylo zcela zastaveno. Vyrábìly se pøedev¹ím drobné pøedmìty suvenýrového charakteru pøedev¹ím pro potøeby podniku. Po roce 1948 vznikaly v ateliéru monumentální sochy rùzných státníkù, kteøí na¹li své místo na mnoha èeských a slovenských námìstích.

 
 

Nová historie umìleckého lití v Blansku se zaèala psát po roce 1989. Výroba se rychle pøeorientovala na potøeby trhu, tak¾e dnes umìleckému lití dominuje produkce pro vybavení mìstských mobiliáøù. Od ozdobných ka¹en a fontán pøes toèité schody s velkým výbìrem nejrùznìj¹ích zdobných prvkù, lavice, kvìtinové stolky a zahradní vázy a¾ po repliky historických plynových luceren a sloupù, které zdobí historické centrum v nejednom èeském mìstì. Roz¹iøuje se stále výroba drobných dekorativních pøedmìtù a plastik (i tìch velkých). Nezanedbatelná je ale také spolupráce s památkáøi na rekonstrukcích exponátù a historického vybavení hradù a zámkù.

 
 

Stále ¾ivá historie

 
 

Umìlecké lití je pøedev¹ím ruèní práce stejnì jako jiné druhy umìní. Znamená to, ¾e i v dne¹ní supermoderní dobì zùstávají pracovní postupy stejné, jako tomu bylo kdysi. Dochází jen k urèité modernizaci procesu tavení kovù. Stejné jako pøed 300 lety jsou i materiály, ke kterým se "umìlci" vrátili po neúspì¹ných pokusech s materiály moderními.

 
 

O jeho potøebnosti tohoto oboru svìdèí i stále rostoucí poptávka po umìlecké litinì nejen doma, ale i v zahranièí. Zatímco nejvìt¹í zakázkou doma byla celková rekonstrukce námìstí ve Frýdku-Místku, za hranice smìøovala díla z blanenské slévárny napøíklad do rakouského Bad Ischlu a odpadkovými ko¹i se nechala vybavit Brusel.

 
 

Vít Koláèek

 
 

 


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma