Tak máme nového øeditele dopravní police. Jediného, který mìl odvahu zkusit pohnout neudr¾itelnou situací na èeských silnicích. Zatím se vyjadøuje dost mlhavì, a tak je tì¾ké øíct, zda bude koštìtem, které vymete èetné nešvary, nebo zda jde z jeho strany o mladickou nerozvá¾nost.
Má pravdu, ¾e je zapotøebí skoncovat s demonstrativními akcemi typu Kryštof a zaèít se vìnovat dohledu nad místy nejèastìjších dopravních nehod. Má pravdu, ¾e je tøeba posílit pravomoci místních velitelù a tvrdì postihnout ty strá¾ce zákona, kteøí jsou ochotni za úplatek pøimhouøit oèi. Mìl by ale také zaruèit, ¾e policista, který spravedlivì postihne vlivného a styky oplývajícího pøestupce, nebude nakonec za svùj zákrok namísto odmìnìn, po zásluze potrestán.
Pan øeditel se zmínil i o koncepci. V ní by chtìl klást dùraz na prevenci. Tou prevencí by mìla být dlouhodobá výchovná práce mezi øidièi. Mìli by pochopit, ¾e i sebemenší porušení pravidel silnièního provozu je vá¾ným narušením øetìzu udr¾ujícího bezpeènost na silnicích. Mìli by to ale pochopit všichni obèané, a napø. i stání na zákazu nepova¾ovat za banalitu, ale za jev, který dokazuje, ¾e dotyèný jedinec je obèansky nebezpeèný, nespolehlivý, neochotný se øídit zákonem. A ¾e se zøejmì obdobnì chová i v jiných ¾ivotních situacích: nedodr¾uje sliby, neplní závazky, neplatí vèas faktury, danì, ¾e je nespolehlivým ¾ivotním partnerem.
Jestli¾e drobná porušování dopravních pøedpisù, vlastnì zákonù, procházejí, s jídlem roste chu». Pokraèuje to nedovoleným pøedjí¾dìním, pøekraèováním povolené rychlosti, pøes nerespektování èervené na køi¾ovatce a konèí posléze srá¾kou s vlakem na blikajícím pøejezdu.
Budou-li pøekraèování zákona dùslednì postihovat policisté a hlavnì, dostane-li se jim hlasité podpory veøejnosti, je tu šance, ¾e se sní¾í poèet dopravních nehod, poèet mrtvých a zranìných.
Pøejme novému policejnímu øediteli úspìch. Zdaøí-li se mu splnit zadání, bude to úspìch nejen jeho, ale všech úèastníkù silnièního provozu, a tedy všech obèanù našeho státu.