Omezte konstrukèní rychlost aut!
V minulých dnech prošlo tiskem, ¾e se ministerstvo dopravy hodlá postavit proti návrhu britského europoslance Chrise Davise na konstrukèní omezení rychlosti aut na 162 km za hodinu. Podle názoru námìstka ministra dopravy Ivo Vykydala (Právo, 19.7., str. 15) tento návrh zbavuje øidièe odpovìdnosti a nepovede k výraznému sní¾ení emisí. Podle europoslance Bøeziny jde dokonce o iracionální snahy, které je tøeba utnout v zárodku, proto¾e by se mohly dostat do nové legislativy pro automobilový prùmysl.
Na rozdíl od tìchto pánù pokládám návrh Chrise Davise za velmi správný a potøebný. Spoleènost napø. tvrdì bojuje proti drogám, jejich výrobu a dr¾ení postihuje, proto¾e pøinášejí smrt, rozvracejí rodiny a ohro¾ují spoleènost. Jejich u¾ivatelé se ocitají mimo skuteènost, pro¾ívají euforii, plní se jim skryté tu¾by a ztrácejí nad sebou kontrolu.
Motoristé mají s u¾ivateli drog mnoho spoleèného. Také rychlá jízda vyvolává euforii, velké auto zvyšuje osobní presti¾, silný motor posiluje sebevìdomí, barva vyvolává pozornost, a to vše pùsobí na ¾eny. Pravìké pudy èlovìka nelze vymazat.
Toho jsou si výrobci aut vìdomi a pomocí PR agentur nenabízejí zákazníkùm pouhé pøemís»ovadlo z bodu a A do bodu B. Velkým, silným a hezky tvarovaným strojem nabízejí presti¾, sílu, rychlost, luxus atp. Na to lidé slyší. Kdy¾ si tedy koupí vùz s pøedimenzovaným motorem umo¾òující jezdit rychlostí okolo 200 km/hod., nekupují ho proto, aby jezdili maximální povolenou 130km rychlostí, ale proto, aby ukázali, kdo jsou, ¾e na to mají, ¾e jsou lepší, úspìšnìjší a rychlejší. ®e pøi vzdálenostech obvyklých v Èesku èiní rozdíl dojezdu k cíli oproti vozùm dodr¾ujícím maximální povolenou rychlost nanejvýš nìkolik málo minut, je bezvýznamné. Je to nezajímá, proto¾e uspokojili své praèlovìèe touhy.
Uspokojili je nejen za cenu zvýšené spotøeby paliva, zneèištìní ¾ivotního prostøedí, ale pøedevším za cenu mnohonásobnì zvýšeného nebezpeèí pro sebe i okolí. Jak taková jízda mù¾e skonèit lze shlédnout v nìmeckém seriálu Kobra 11, ze zemì, která jediná v Evropì neomezuje zákonem rychlost jízdy na dálnici. Nelze pochybovat o tom, ¾e to je výsledek tlaku výrobcù luxusních aut Mercedes, Audi aj. kteøí by nemìli co prodávat a museli se, spíše ne¾ na rychlost, zamìøit na vývoj nových automatických prvkù zvyšujících bezpeènost a napravujících mo¾nou chybu øidièe.
Jízda vysokou rychlostí ovšem vy¾aduje nejen kvalitní auto, co¾ zpravidla bývá, kvalitní silnici, co¾ u¾ zdaleka není tak obvyklé, ale také dobrého a zkušeného øidièe. Být dobrým øidièem je hlavní a zásadní, ale jak vyjadøuje známé rèení, chlap nikdy nepøizná dvì vìci: ¾e je špatný milenec a špatný øidiè. Za volantem èi øidítky motocyklu mù¾e sedìt i øidiè dobrý, ale únava, rodinné èi firemní problémy, nemoc apod. mohou vykonat své. Viz té¾ http://www.blisty.cz/art/33281.html
Pak jízda nedovolenou rychlostí ohro¾uje nejen øidièe, co¾ by se dalo pova¾ovat za jeho vìc, ale i spolujezdce a zejména jiné úèastníky silnièního provozu.
Tak jako zákon chrání obèany pøed úèinky drog, a novì i cigaretového kouøe, mìl by chránit i pøed neuvá¾eným u¾íváním silných aut. Ty tisíce mrtvých, zranìných a do¾ivotních mrzákù jsou vá¾ným mementem.
Proto souhlasím s Chrisem Davisem, aby byla omezena konstrukèní rychlost aut na 162 km/hod., co¾ vytváøí dostateènou rezervu pro okam¾ité pøedjetí pomalu jedoucích aut, ale nedovoluje závodìní, hazardování s ¾ivoty jiných a pøeceòování vlastních sil. Dalším dùsledkem by mìla sní¾ená spotøeba paliva, pomalejší èerpání svìtových zásob, sní¾ení emisí a menší následky dopravních nehod.
Jímají mì pochybnosti o tom, zda si jsou pan námìstek Vykydal a europoslanec Bøezina tìchto skuteèností vìdomi, a kladu si otázku, zda vystupují v obèanském zájmu, èi v zájmu automobilových a naftových koncernù.
Ivo Antušek