Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se budeme sna¾it zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi budeme popisovat dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat. Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.
Brnìnská šalina
V¾dy, kdy¾ jednou za mìsíc èekám s plnì nalo¾enou velkou kabelou na koleèkách na nízkopodla¾ní šalinu, jsem pyšná na to, jak pìknì se starají naši páni radní, o nás cestující, a hlavnì o nás dùchodce. Je pro nás obrovským pøínosem, ¾e nemusíme tahat tì¾ká bøemena po strmých schùdkách tìch pøedcházejících typù šalin a následnì na druhém konci zápasit s plnì nalo¾eným bøemenem smìrem ven.
Jednou se mi stalo, kdy¾ jsem po¾ádala mu¾e støedního vìku o pomoc, ¾e mne zepsul takovým zpùsobem, ¾e by pes ode mne nevzal suchou kùrku:„®enská, co otravujete, kdy¾ to nemù¾ete unést, tak toho tolik nenakupujte!“ Stydìla jsem se. Kdyby si chtìl se mnou vykládat, øekla bych mu, ¾e ka¾dodenní nakupování mne nebaví, a tak ¾e se sna¾ím jednou za mìsíc udìlat takový nákup, abych pak u¾ jen nìco málo dokoupila. Øekla bych mu, ¾e mnì vadí, jak jsme k sobì netolerantní a mnoho dalšího, ale on si zjevnì vykládat nechtìl. Tak jsem mlèela. Od té doby nosím hodinky a v¾dy podle jízdního øádu èekám na tu nízkou šalinu, a abych si ukrátila dlouhou chvíli, pøemýšlím o šalinách zapadlých v hlubinách èasu.
Karolínku (šalinu pamìtnici) si nepamatuji, ale v¾dy, kdy¾ jednou za rok vyrazí na pøehlídku do brnìnských ulic, nebo nedej bo¾e kdy¾ vyrazí i koòka, jsem z toho celá dojatá.
Kdysi, za mého mládí se šalinì øíkalo „šmirgl“. Jet šmirglem na prígl chytat zoncnu. První šalina, která byla pro nás velmi praktická, byla døevìná, po obvodu oblo¾ená hnìdými la»kami, s otevøenými plošinami. Dalo se do ní podle potøeby naskakovat a vyskakovat, nebo» jely docela pomalu, hlavnì v zatáèkách. Chudák øidiè celou šichtu musel stát a jeho pracovištìm se vítr prohánìl sem a tam. V zimì nosil teplý vlnìný kabát s ko¾ešinovým límcem, ušanku a vysoké filcové boty. Vùz ovládal dvìma klikami, jednou øadil a druhou brzdil. Zvonek byl umístìný v podlaze a øidiè jím upozoròoval okolojdoucí auta a chodce, ¾e jede. Ve voze se netopilo, ale vpøedu a vzadu vozu byly zašupovací dveøe. Lavice byly podél celého vozu z obou stran. Lístky prodával konduktér, který mìl ko¾enou brašnu na krku a v ruce kovové klíš»ky, kterými jízdenku procvakl - stála, co si pamatuji, 60 halíøù. Po celé délce vozu byl ko¾ený pás, kterým dával konduktér povel øidièi, aby se jelo. Kdy¾ za nìj zatáhl, cinklo to. První nástupní schodek mìl podobu dnešního kovového škrabáku na boty. V dobì, kdy¾ jsem chodila na Støední zdravotní školu, nosily ¾eny drdoly, které zvìtšovaly bulkou (nìco jako dnešní dalamánek). V zatáèce jedna taková sleèna naskoèila a ne¾ se dostala do vozu, ona bulka ji z toho drdolu vypadla. Jako studenti jsme z toho tenkrát mìli obrovskou legraci. Naskakující obèas prohnal konduktér, ale kdy¾ byly vozy nacpané k prasknutí, visely na stupátkách hrozny lidí a konduktér na nì nemohl. Za prvním vozem byl vùz druhý, zasklený, ale s obìma plošinami otevøenými na obì strany. Konduktér na zastávkách pøecházel z jednoho vozu do druhého.
Pozdìji se na trati è. 3 objevily nové typy vozù. Mìly dvoudílné zašupovací dveøe a pro prùvodèího (konduktéra) budník se sedaèkou a pultíkem u zadních dveøí. Dveøe v¾dy zavíral nìkdo z ochotných cestujících. V dobì mého chození na støední školu mìla jedna z mých spolu¾aèek chlapce, který se uèil na zámeèníka. Vymysleli jsme legraci, která nám pøipadala velmi vtipná. On a jeho spolu¾áci nám udìlali malé kovové plíšky, na které vyrazili nápis: „Neèum vole.“ Ty jsme si pak vlo¾ili do pouzdra k šalinkartì, a kdy¾ pøišel revizor na kontrolu jízdenek, strèili jsme mu to celé pod nos. Nìkteøí lamentovali, jiní to pøešli mlèením a nám to pøipadalo hroznì legraèní. Vùbec jsme se v té dobì hodnì a hlavnì všemu smáli. Byli jsme stejní jako souèasní puber»áci.
V dobì, kdy jsem se vrátila z pohranièí do Brna, jezdili všude u¾ novìjší typy vozù, takové, které ještì dnes potkáváme v provozu. Dveøe otvíral øidiè automaticky, zmizel budník pro konduktéra a jízdenky nejprve prodával øidiè, pak tam mìl kasu na peníze, a buï se mu tam hodil pøesnì odpoèítaný obnos a on vydal jízdenku, nebo se mu ukázala šalinkarta. V té dobì ještì jezdila šalina pøes ®idenice, kolem kasáren dál do Obøan. Jednou jsem se jela veèer vykoupat s Buckem do Cacovic pod splav. Mìla jsem na sobì rifle zn. Vrangler, na které jsem byla nále¾itì pyšná. Byly manšestrové se spoustou kapes. Šalinkartu jsem mìla v zadní kapse. Nastupovalo se pøedem a pes s vidinou lákavého koupání vzal pøední dveøe témìø útokem. Sáhla jsem do kapsy a strèila øidièi šalinkartu pod nos:„Sleèno, moment. Já vím, jak vypadám. Radìji ne¾ sebe bych vidìl vaši prùkazku.“ Ztuhla jsem a pøekvapenì zírala na zrcátko, které jsem omylem a bezmyšlenkovitì z té kapsy vytáhla. Oba jsme se tomu zasmáli. S písní na rtech jsem si sedla a já i pes jsme si vychutnávali vùni svobody a volnosti. Dìti tenkrát hlídala babièka.
A pak šel èas a Brnem se prohánìly stále lepší a lepší vozy. Jen tìm vandalùm, co z krásných a drahých vìcí dìlají ohavnosti, by mìli sekat pravou ruku. Kdysi jsem tento argument probírala se svými potomky a syn mnì øekl: „Mami, to bychom byli za chvíli národem bezrukých.“ Tak nevím, nìkde se stala asi chyba.
Irena Atzlerová