Teprve sedmnáct let uplynulo od doby, kdy jsme byli èleny všelikých brigád socialistické práce. Úèastníci se v nich zavazovali vykonávat øadu prací, které by stejnì museli udìlat, a do politické mluvy pøekládali aktivity, které se jim zamlouvaly. Jednou z nich bylo utu¾ování kolektivu, naplòování druhé pùlky hesla: socialisticky pracovat, socialisticky ¾ít. A tak se organizovaly výlety na hrady a zámky, do divadel a na nákupy, na výstavy a veletrhy, na posvícení a festivaly rozlièných druhù.
Èas oponou trhnul a zmìnil se svìt. Pøátelské vztahy mezi zamìstnanci se jaksi vytratily, nìkde je konkurence na pracovním trhu zmìnila dokonce v nevra¾ivost èi nepøátelství. Pøesto touha vyrazit nakrátko za hranice všedního dne, poøídit, co je v místì nedostupné, v lidech zùstala, a chopili se toho vynalézaví podnikatelé. Pochopili, ¾e vysoká cena výletu mù¾e mnoho lidí odradit, a ¾e sní¾it se dá jedinì se spoluúèastí nìjaké obchodní firmy. Pochopili, ¾e mnozí lidé tou¾í po tom, získat nìco levnì èi dokonce zadarmo, a na tom zalo¾ili své podnikání. Zejména na venkovì, kdy¾ konèí podzimní zemìdìlské práce a blí¾í se vánoce, se otevírá mo¾nost mimoøádného úspìchu. Taková firma s ruèením omezeným si najme autobus, vytipuje trasu a uspoøádá výlet se zastávkami v jednotlivých vískách a obcích. Na jeho konci úèastníci, kteøí se pøihlásí a zaplatí re¾ijní poplatek okolo stovky, dostanou zdarma obìd a nìjaký atraktivní dárek. K tomu navíc, jen tak mimochodem, se zúèastní prezentace, ukázky zajímavého zbo¾í nìjaké firmy za speciálnì nízké ceny.
V mé schránce na chalupì se èas od èasu takové nabídky objeví, v souèasné dobì hned dvì naráz. Ta první mì zve za 99 Kè na „bájeèný pøedvánoèní výlet do novì otevøeného musea Karla Gotta v luxusní lokalitì v Jevanech u Prahy“. Kromì chutného obìda zdarma dostanu mobilní telefon Nokia 1112, univerzální space bag (úlo¾ný vak na šaty) a prémiovou poukázku na slevu 200 Kè. Získávám i mo¾nost navštívit muzeum. Vstup si ale zøejmì budu muset hradit sám, o tom se v letáku nemluví. Malilinkým písmem na boku je tam napsáno, ¾e mobil získám, jen kdy¾ podepíši s Telefónicou dvouletou smlouvu a zaplatím aktivaèní poplatek 95 Kè. Zato však shlédnu krátkou reklamní show, a nebudu zøejmì daleko od pravdy, kdy¾ vyslovím domnìnku, ¾e hlavním cílem je, abych si koupil celou soupravu onìch space bagù, které, jak mi leták zdùrazòuje, znám z televize.
Druhou mimoøádnou akcí, pøímo pro mne, je zlevnìný zájezd za 119 Kè na vepøové hody s ochutnávkou zdarma. Budu si moci zakoupit maso ze zabíjaèky za výhodnou cenu. V autobusu dostanu zadarmo napít, mu¾i dostanou jako dárek 23dílnou sadu náøadí v kufru, ¾eny vánoèní betlém. A co hlavnì, pojedeme-li s man¾elkou èi partnerkou, dostaneme zadara jízdní kolo a k tanci a poslechu nám zahraje populární kapela. Malý nápis na boku avizuje opìt nezbytnou reklamní show. Tady mi zùstává skryté, co mi hodlají nabídnout ke koupi.
Pøiznám se, ¾e o úèast na takové zájezdu netou¾ím. Aè jsem na nìm nikdy nebyl, za¾il jsem pøed lety náborovou reklamní show firmy Amway. Bohu¾el, takovéto akce mají na mne úèinek úplnì opaèný, ne¾ zamýšlený. Zatímco kamarádova agitace u mne vzbudila zájem, show v americkém stylu mì pøesvìdèila, ¾e jde o systém, v nìm¾ tisíce hejlù pomáhá zbohatnout úzké vrstvì na špici pyramidy. Musím ovšem uznat, ¾e akce tohoto druhu jsou psychologicky i obchodnì velmi dobøe propracované a doká¾í vytvoøit atmosféru, v ní¾ amatér, potenciální kupec, který ani nic koupit nehodlal, podlehne, a koupí i to, co vùbec nepotøebuje. Stává se, ¾e jde o zbo¾í nekvalitní nebo pøedra¾ené, a pozdì potom bycha honit. Vše bývá právnì dokonale ošetøeno a šance na odstoupení od smlouvy nejsou velké.
I kdy¾ byste odolali a nic nekoupili, pøece jen jste nìco organizátorùm poskytli: své jméno, adresu, telefon a pøi výletu do Gottlandu dokonce i svùj vìk. A to jsou pro obchodníky dùle¾ité údaje, s nimi¾ se dokonce kšeftuje, proto¾e umo¾òují rùzným firmám obrátit se na vás se svými nabídkami.