První povídání vzbudilo neèekaný zájem, dokonce patøilo k nejètenìjším èlánkùm v srpnu, a tak jsem se rozhodl nìco pøidat.
Zájem ka¾dého hypermarketu je získat co nejvìtší poèet zákazníkù a co nejvíc jim toho prodat. Dnes u¾ pou¾ívají celou øadu promyšlených strategických tahù, o nich¾ vìtšina zákazníkù má jen nejasné tušení.
Obchodní komplexy se pøedevším sna¾í obstarat si výhodné umístìní, a to i za cenu ne zcela èistých praktik, jak u¾ jsme vidìli u vršovického Carrefouru. Dnes u¾ tam nakupuje mnoho tìch, kteøí s výstavbou nesouhlasili, prostì proto, ¾e je to nejblí¾e, všechny druhy zbo¾í pohromadì a za relativnì výhodné ceny. Ty zákazníky, kteøí u¾ mají svá stálá nakupovací místa nebo vyhledávají slevy, lákají tyto katedrály konzumu zvláštními nabídkami, kupony, zákaznickými kartami, letáky, inzeráty apod. K preferenci mají pøispìt i èasto opakované vtíravé nápisy jako napø. Nejlevnìjší v regionu, Je levnìjší èi Malé ceny. Ty se ovšem týkají jen nìkolika málo druhù tovaru. Ale kdo by chodil po obchoïácích a srovnával, ¾e? Kdy¾ se stane, ¾e zlevnìné zbo¾í ji¾ není, málokdo nìco nekoupí, kdy¾ u¾ si v obchodì nabídku prohlí¾í. Marketingoví odborníci vìdí, ¾e jen asi tøetina nákupù tvoøí cílenou èást, zbytek zákazník nakoupí pod vlivem nenápadných trikù.
Pøedevším bývá obchod dobøe osvìtlen, aby zákazník netrpìl klaustrofobií a dostal dobrou náladu. Nìkde k tomu pøispívá i hudba. Jakmile vjedeme vozíkem dovnitø, udeøí nás do oèí obzvláš» lákavá nabídka, abychom neprojeli pøíliš rychle. Obvykle to bývá ovoce a zelenina, které do podvìdomí vtírají pocit svì¾esti a zdraví. To, co nutnì potøebujeme, základní potraviny, se v první èásti supermarketu zpravidla nenachází. Zvláš» ukryté v zadní èásti bývají cukr, sùl, mouka a rý¾e, co¾ nás nutí projet celým obchodem a prohlédnout všechny regály. A tak v pøední èásti najdeme televizory, nákladné spotøebièe, nìkdy i parfémy a drahou kosmetiku, které nás nutí vyu¾ít èasu, vztáhnout ruku a nìco koupit. Vìtšina tìch drahých vìcí se dává napravo, proto¾e jsme praváci a automaticky náš zrak smìøuje doprava. Tamté¾ se ovšem umis»uje i zbo¾í, které je tøeba rychle vyprodat. Aby si zákazník pøíliš nezvykl, a musel znovu prohlédnout všechno, èas od èasu se v rozlo¾ení zbo¾í dìlají zmìny.
Dùle¾itá je i výška, v ní¾ je tovar rozlo¾en. Výzkum ukázal, ¾e se stejné zbo¾í ve výši kolen prodá tøicetkrát, ve výši bokù u¾ sedmdesátkrát a ve výši oèí dokonce stokrát. I mezery v regálu mají svùj význam. Ubezpeèují nás, ¾e jde produkt na odbyt, a ¾e je tedy zajímavý.
Aby se zvìtšil obrat, nìkterý artikl se nabízí i na dalších místech. Napø. palety lahví vína stejné znaèky v prùchozí chodbì, v regálu s lihovinami a nìkdy ještì pøed kasou.
Na konci putování je pak zóna pokladen. Pøed ní mohou být ještì stojany se zvláštními drobnými nabídkami, abyste se ve frontì zbyteènì nenudili a vyu¾ili èas k nákupùm. Mù¾ete svým blízkým koupit videokazetu, levnou kní¾ku, holicí strojek, ¾výkaèku, zmrzliny apod. Máte-li sebou dítì, tì¾ko zabráníte, aby do vozíku nepøidalo bonbóny, sladkou tyèinku èi èokoládu.
A jak se bránit? Jedinou ochranou je napsat si doma seznam toho, co potøebuji a odolávat nutkání koupit, co jsem neplánoval.
Pøíklad hypermarketù nám ukazuje, jak jsme ve svém ¾ivotì manipulováni pomocí psychologických mechanismù. Bohu¾el není tomu tak jen pøi nakupování, ale i pøi utváøení názorù na veøejný ¾ivot. Ale to u¾ je jiné téma, o tom nìkdy pøíštì.