Peníze dnes vládnou svìtem, bohu¾el èasto právì tzv. peníze špinavé. Je pochopitelné, ¾e toto konstatování se nám všem nezamlouvá, ale musíme je vzít na vìdomí. Pøedevším proto, ¾e ve výchovì dìtí hraje otázka penìz velkou roli. Ponechme stranou pøípady, kdy rodièe svoji roli zamìòují s rolí banky a místo toho, aby své dìti vychovávali, pomáhali jim orientovat se v ¾ivotì a najít si vlastní cestu, radìji jim dopøejí hojnost penìz. Pochopitelnì v mylné pøedstavì, ¾e si tak koupí lásku dìtí.
Pøesto¾e podobné pøípady nejsou výjimkou, týkají se ale i seniorù. Èastým vedlejším zdrojem kapesného dìtí jsou peníze od prarodièù. V zásadì nelze protestovat, ale v¾dy by mìly být drobné penì¾ní dárky dávány vnouèatùm s vìdomím rodièù. Tajné podstrkování bankovek je ve skuteènosti srá¾ením autority rodièù a mù¾e dítì výraznì poškodit. Ostatnì lásku vnouèatùm mù¾ete projevit i vhodnìjším a upøímnìjším zpùsobem.
Ale zpìt k rodièùm. I oni by nemìli podcenit pøípravu dìtí na øešení finanèních otázek. Je toti¾ právì na rodièích, zda doká¾í umístit v dìtském vìdomí peníze na správné místo hodnotového ¾ebøíèku, zda doká¾í pøed clonu špatných vzorù dovést do vìdomí dítìte skuteènost, ¾e peníze fungují v¾dy jen jako prostøedek k ¾ivotu, ale cílem je nìco jiného. Dùle¾itým prvkem výchovy, kterou škola nemù¾e zabezpeèit, je nauèit dìti s penìzi zacházet, samostatnì hospodaøit. A právì tady hraje otázka kapesného klíèovou roli. V dobách, kdy rodinu ¾ivil mu¾, který také rozdìloval peníze, se v¾ila pøedstava, ¾e vedle zápalek nepatøí do rukou dìtí ani peníze. A to ani v pøípadì, kdy se dìti svojí prací na ob¾ivì rodiny samy podílely. A¾ kdy¾ se potomek osamostatnil, uèil se s penìzi nakládat. A zkušenosti to byly bolestné. Ty doby jsou sice pryè, ale mnozí rodièe nevìdí, od kdy by se mìli uèit dìti s penìzi nakládat, rozhodovat o vlastních penìzích a hospodaøit s nimi. Psychologové se shodují v tom, ¾e vhodnou dobou, kdy mù¾e dítko zaèít s prvními nesmìlými krùèky ve svìtì financí, je doba, kdy se nauèí základním poèetním úkonùm a nauèí se rozeznávat mince a bankovky. Nejpozdìji ve tøetí tøídì základní školy nastává èas na první samostatnì obhospodaøovaný obnos, výplatu kapesného. Èasovì by mìla pøedcházet fáze, pøi ní¾ jsou dítku svìøovány peníze na jeho drobná vydání, a to podle potøeby. I malý èlovíèek by si mohl sám koupit sešit, limonádu nebo èasopis. Dítì si samo o potøebnou sumu øekne, pøièem¾ uvede i úèel. Rodiè vydá po¾adované peníze na drobnost a velmi nenápadnì zkontroluje, zda suma byla utracena správnì. Pøísná kontrola není na místì, lepší je role nenápadného pozorovatele. Pozdìji u¾ nastává doba kapesného, které by mìlo být vypláceno nejprve v kratším termínu - tøi dny a¾ týden. Postupnì se bude zvyšovat vyplácená suma úmìrnì zvìtšování èasového intervalu výplaty. Výše kapesného je individuální, odrá¾í jak ekonomické mo¾nosti rodiny, tak individuální potøeby dítìte. Napøíklad pokud se dítì úèastní sportovního tréninku, mìlo by mít dostatek prostøedkù na nápoje, aby mohlo okam¾itì doplnit tekutiny v tìle. Kapesné by mìlo odpovídat skuteèným potøebám dítìte a mìli byste se pøátelsky informovat o tom, jak s ním dítì nakládá. Pøíliš nízká suma, stejnì jako nadbytek penìz mohou ponouknout dítì k drobným kráde¾ím. Jakmile se zaène dítìti vyplácet kapesné, mìlo by se také úèastnit jako divák procesu sestavování domácího rozpoètu. Vìtšina dìtí toti¾ nemù¾e získat pøedstavu o skuteèných nákladech na ¾ivotní potøeby jinak. Pro nì jsou zdroje financí jakoby nevyèerpatelné. Je také dobré ukázat potomkovi, co musí rodièe odpracovat, aby mohli naplnit rodinnou pokladnu.
Tak co øíkáte? Jak to dìlají vaše dìti se svými potomky? Tøeba potøebují poradit! Ale tøeba jste také v roli onìch tajných sponzorù?!