Jákob tedy dal vzniknout svazu dvanácti kmenù Izraele. Poslední potomek Benjamín se narodil u¾ v zaslíbené zemi. Ráchel však pøi porodu zemøela a rodina ji pohøbila pøed Betlémem. Aby nezùstalo pøi jedné ránì, musel se Jákob nadlouho rozlouèit ještì s nejmilovanìjším potomkem – s Josefem.
Jákobùv rod tehdy bydlel v Chebrónu (Hebronu) a synové pásli bohatá stáda necelou stovku kilometrù na sever, na bohatých pastvinách. Josef se musel vydat na pokyn otce za svými sourozenci do míst, kudy probíhala cesta ze Sýrie do Egypta.
Souhra okolností pak rozhodla nadlouho nejen o osudu Josefovì, ale i o osudu jeho bratøí a také o dìjích Starého zákona. Ne¾ si zopakujeme sled dalších událostí, bude tøeba pøipomenout, ¾e bratøí na Josefa a velkou náklonnost otce k tomuto chlapci tuze ¾árlili. Mnohé si zavinil i Josef sám, kdy¾ se sourozencùm pochlubil dvojicí snù; pøes veškerou symboliku, jak se zdá, tu promluvil také spodní tón Josefovy pýchy.
Bratøi v jednom vidìní vázali na poli snopy – pojednou se však Josefùv snop vztyèil a ostatní snopky se mu klanìly. V jiném snu se mu klanìlo slunce, mìsíc a jedenáct hvìzd, tedy kromì všech bratøí také otec a matka... není divu, ¾e Jákob tehdy Josefa okøikl.
Kdy¾ se tedy nyní Josef objevil na pastvinách, bratøi vykøikli: „Hle, mistr snù sem pøichází!“ (Gn 37,19) Nastøádaný hnìv a ¾árlivost bratøí se promìnily v rozsudek smrti – Josef skonèil v hluboké cisternì, v jámì slou¾ící k zachycování deš»ové vody. Jediný, kdo se v té chvíli odsouzeného „zastal“, byl Juda.
Z obavy pøed bratrovra¾dou vyu¾il náhlé pøítomnosti nìkolika cizincù a navrhl prodat vlastního bratra do otroctví. A šestnáctiletý Josef se ocitl v Egyptì, jmenovitì u velitele královské strá¾e Putifara (èi Potífara), jemu¾ pak slou¾il celých deset let.
Tak se dìjová osnova Starého zákona pøesouvá do jiné teritoriální a duchovní sféry. Z detailù Josefova ¾ivota víme málo – osudné zkoušky však vypravìèi zaznamenali pøesnì.
Bìhem slu¾by u egyptského hodnostáøe zaèala o mladého Izraelce usilovat Putifarova ¾ena. Josef se ovšem navázání intimního vztahu bránil – odplatou se mu dostalo mstivého obvinìní, ¾e se pokusil Putifarovu ¾enu svést. Neopìtovaná láska se takto pomstila ji¾ nejednou. Izraelský otrok Josef se tedy ocitl v cele královského vìzení, v nìm¾ si odsedìl všeho všudy celá ètyøi léta.
V té dobì, jak praví Písmo, vylo¾il Josef sny dvou spoluvìzòù: Pekaøi, který nesl ve snu na hlavì tøi košíky peèiva, se zdálo, ¾e v nejhoøejším koši zobali tìsto ptáci. Josefùv výklad nebyl právì nejpøíznivìjší: do tøí dnù pøijde pekaø o hlavu a maso mrtvého budou trhat ptáci.
Nejvyššímu èíšníkovi se zase zdálo, ¾e maèkal do faraónovy èíše tøi hrozny vína. Josefùv pokus o interpretaci noèního vidìní sliboval návrat k døívìjší hodnosti u dvora bìhem tøí dnù. Oba sny se splnily – nejvyšší èíšník však brzy na svého dobrodince z vìzení zapomnìl. Nezapomnìl však nav¾dycky. Kdy¾ se o dvì léta pozdìji zdál faraónovi sen o sedmi klasech bohatých a sedmi klasech prázdných a o sedmi kravách hubených a sedmi kravách tuèných, nepovolali ke dvoru nikoho jiného, nì¾ právì Josefa.
Sedm klasù prázdných, které ve snu pohltily sedm bohatých klasù, a sedm hubených krav, které pohltily sedm krav tuèných, není nièím jiným, ne¾ obrazným vyjádøením pøíštích ètrnácti let. Po sedmi letech tuèných pøijde sedm let hubených. To tedy znamená, ¾e musí být po všech sedm let støádána pìtina výnosu, která zabrání v dalších sedmi letech neúrody krutým hladomorùm – jak navrhl Josef.
Touto odpovìdnou funkcí ve státì byl tedy rázem povìøen on sám; stal se druhou nejvyšší osobností hned po faraónovi, správcem Egypta. Sen se èasem vyplnil a sýpky plné zrna nastøádaného Josefem byly pøipraveny èelit nouzi. Tehdy trpìl bídou i Kanaán a deset Josefových bratøí se vydalo do Egypta doplnit zásoby. Josef bratry poznal, zatímco oni si v hodnostáøi faraónova dvora ani netroufali hledat vlastního pøíbuzného.
Faraónùv dvoøan Josef se tedy pokusil o hru – podezírá své sourozence z vyzvìdaèství a ponechává si jednoho z nich, Šimeóna, jako rukojmí. Šimeón bude z rozhodnutí moci ve vìzení tak dlouho, dokud bratøi nepøivedou nejmladšího Benjamína, který tentokrát zùstal v Kanaánu. Tak znìla Josefova podmínka. Karavana se ovšem vrátila domù s plnými ¾oky obilí a Josefovi sourozenci nalezli na dnì svých pytlù ještì peníze.
Slib daný faraónovu úøedníkovi se sna¾í rodina splnit – u¾ kvùli vìznìnému Šimeónovi; a tak jsou zakrátko všichni, Benjamína nevyjímaje, znovu na cestì do Egypta. Tam stále ještì nepoznaný Josef podrobí bratry poslední zkoušce: Dává vlo¾it do vakù nejmladšího z Jákobových dìtí vlastní støíbrný pohár. Faraónova strá¾ „ztracený“ majetek objeví a Josef si vymíní, ¾e Benjamína potrestá otroctvím.
Tu se Juda, pouèený vlastními zkušenostmi, nabízí výmìnou. Ten, který kdysi navrhoval prodej Josefa do otroctví, dává nyní svou vlastní šíji do otrockého jha.
V té chvíli se ji¾ plaèící Josef dává bratrùm poznat a zve do Egypta celou rodinu, otce Jákoba nevyjímaje.
Všech, kdo tehdy vešli s Jákobem do zemì faraónù, bylo všeho všudy sedmdesát. Jak uvádìjí nìkteøí historici, došlo k Jákobovì cestì nìkdy mezi lety 1720-1580 pøed Kristem. Jiným se naopak jeví, ¾e se Josefova osobnost shoduje spíše s postavou jistého Janchama, neegyptského ministra financí za faraóna Amenhotepa IV. (asi 1372-1354). Pokud jde o samo datování, zdá se, ¾e 400 nebo 430 let útlaku, o nich¾ se zmiòuje Písmo, pøedstavuje nejenom vlastní egyptský pobyt, ale celé období izraelských dìjin od Abrahama a¾ do odchodu ze zemì faraónù. V tom pøípadì by Josefova éra probíhala skuteènì teprve ve 14. století, za èasù Amenhotepa III. a IV.
A» je tomu jakkoliv, ®idé v Egyptì ¾ili a ®idé z Egypta odcházeli – stalo se tak ovšem v dobì, kdy ji¾ Josef ne¾il; na jeho místo nastoupili potomci dvou Josefových synù, kteøí zalo¾ili dva kmeny Izraele. Jmenovali se Efrajim a Manases. Nepoèítáme-li kmen Lévi, ze kterého pocházel Moj¾íš a který – s ohledem na duchovní poslání – získal zvláštní pozici, pak Efrajim a Manases doplnili svaz izraelské pospolitosti zase na dvanáct kmenù.
Tak jsme mìli mo¾nost nahlédnout do hlubšího smyslu starozákonní zvìsti – toti¾ do vìèného kolobìhu pøeèinù, zkoušek, následného utrpení, bolesti a koneèného vykoupení.
V tomto smyslu je klasickou látkou, která se vymyká dìjinným událostem, je¾ jsme zatím sledovali, a skuteèným klenotem se stává samostatné literární dílo, Kniha Jákobova. Jinak inspiraèní zdroj, z nìho¾ pocházejí takzvané „Jóbovy zvìsti“. Jak uvádí ekumenické vydání bible, patøí právì osudy Jóbovy mezi skvosty svìtové literatury, mezi nì¾, jak se doèítáme, patøí øecké tragédie, Dantova Bo¾ská komedie, Miltonùv Ztracený ráj èi Goethùv Faust.
Jak uvádí autor pøedmluvy uvádìného starozákonního spisu, skotský myslitel T. Calyle (1795-1881) v Jóbových osudech vidìl to nejznamenitìjší, co bylo napsáno v bibli i mimo ni. Krom prozaického úvodu a závìru jde o dílo psané ve verších. Nebudeme se zabývat rozsáhlým rozborem díla. Podstatný je ovšem øetìz zkoušek, do nich¾ Jób vstupuje jako èlovìk zbo¾ný a š»astný. Hrdina díla pøijde nejprve o majetek a dìti – avšak pøijímá osud odevzdaným konstatováním: „Hospodin dal, Hospodin vzal...“ (Jb 1,21).
Posléze je protagonista pøíbìhu sti¾en malomocenstvím. „To máme od Boha pøijímat jenom dobro, kde¾to vìci zlé pøijímat nebudeme?“ reaguje Jób (Jb 2,10). O všem zlém, co Jóba postihlo, se dovídají tøi pøátelé, kteøí na výraz smutku roztrhli své øízy. Leè nakonec ani pøátelé nedoká¾í potìšit trpitele. „Hle, tys napomínal mnohé, teï došlo na tebe a tì¾ce to neseš,“ øíká jeden z pøátel (Jb 4.3.5). V dialogu se objevují otázky, zdali je ka¾dý sám vinen svým neštìstím, a Jób posléze shledává, ¾e Bùh èasto nechává høíšníky bez trestu.
Nakonec promluví Bùh sám a dává najevo svou svrchovanost.
„Víš nìco o tom, jak plují oblaka, a vùbec nìco o divech Vševìdoucího?“ (Jb 37,16). „Kde jsi byl, kdy¾ jsem zakládal zemi?“
Nakonec se ovšem Jóbovi, kdy¾ bylo vyøešeno tajemství lidského utrpení, vrací nìkdejší štìstí i majetek. Proto¾e se nám toto vìèné téma bude v dìjinách Izraele opakovat, nebude od vìci, vrátíme-li se k nìkterým moudrostem Talmudu. „Bùh zkouší spravedlivého útrapami“, píše J. Hirsch. „Chce-li hrnèíø zkoušeti nádobí, neklepává na chatrné, proto¾e by se snadno rozbilo, nýbr¾ na pevné, které se nerozbije, by» by klepal na nì celý den.“ A dále se dozvídáme, ¾e „nejskvostnìjší dary, jimi¾ obdaroval „Bùh Izraele“ zákon a zemi, jsou plody útrap. A øeknìme i pouèení.
Krom toho se v tìchto textech doèítáme ještì o jednom poznání, ¾e jsme sami svého osudu tvùrci, o èem¾ jsme se v dìjinách mnohokrát pøesvìdèili. „Kdy¾ bylo stvoøeno ¾elezo“, èteme, „zašelestily smutnì všechny stromy a volaly: „Bìda nám, teï vznikl nám krutý bezohledný nepøítel, který nás všechny vyhubí.“ Ale ¾elezo je chlácholilo, pravì: „Jsem vám nebezpeèné, a pøece se mne nemusíte lekati. Váš osud je úplnì v rukou vašich; dokud budete svorny a nespojíte se se mnou, dokud se mi nepropùjèíte za topùrko, nic zlého se vám nestane.“