Èím více koní, tím ménì rozumu?
Asi bych se mìl nejdøíve pøiznat k nepøesnosti v nadpisu, pokud jde o ty konì jde o koòskou sílu tedy sílu konì nikoli o konkrétního koníka tøeba Šemíka, jde o konì pod kapotou automobilu. Z technického a ekonomického pohledu platí, ¾e èím více tìch koní, tím výkonnìjší, tím rychlejší, ale tím i dra¾ší je automobil. Potud je vše logické, normální.
Ve své úvaze mám na mysli pohled na relaci mezi poètem koní a poèínáním, rozhodováním lidí. Tam se mì èasto zdá, ¾e rozhodování není v¾dy rozumné a s postupem èasu se stále více se rozumnému poèínání vzdaluje.
Mo¾ná je to i tím, ¾e ty konì pod kapotou nejsou vidìt. Kdyby toti¾ to auto nahradily tøeba sanì a ty koníci z pod kapoty byli zapøa¾ení tak ta ruská trojka, která vezla Nastìnku v pohádce o Mrazíku by byla nahrazena spøe¾ením nejménì padesáti koní. Nesmysl na první pohled, v¾dy» tolik by se jich ani do té pohádky nevešlo.
Pro pojí¾dìní autem po mìstì, ale i pøevá¾né délce jiných cest autem by vìtšinou vystaèila ta síla trojspøe¾ení.
Posouzení kolik koní pod kapotou je tøeba je pro naprostou vìtšinu kupcù aut otázka nejen obtí¾ná, ale pøímo nesmyslná.
Naproti tomu schopnost posoudit výbìr auta podle jeho velikosti a ceny z pohledu, k èemu bude slou¾it se tak obtí¾ná nejeví. Ka¾dý, kdo si poøizuje auto pøeci ví, kolik bude vozit osob, jak objemná zavazadla bude vozit, na jaké vzdálenosti bude pøevá¾nì jezdit a jaká cena auta je pøimìøená jeho finanèním mo¾nostem.
Tím se dostávám ke smyslu mé úvahy. Ji¾ delší dobu se mì zdá, ¾e ta správná respektive rozumná volba výbìru auta se vytrácí, èím dále více se prosazuje dle mého názoru volba neodpovídající ani vyu¾ití a tím ani cenì.
Ale zøejmì je to jen souèást zmìn, kterými spoleènost prochází.
Vzpomínám na dobu, kdy herci pøedvádìli èasto vynikajícím zpùsobem rùzné postavy a» ji¾ ve filmech èi TV seriálech a byli oceòovány za tento výkon. Vracejí se mì vzpomínky na popularitu hercù na základì uvedeného hereckého výkonu v souèasné dobì, kdy herce nahradily celebrity, které pøedvádìjí zejména sebe a za ka¾dou cenu, èasto i skandálu a ostudy.
To pøedvádìní sebe, tento cíl se zøejmì stává i rozhodujícím prvkem pro výbìr auta.
Samostatnou kapitolou jsou auta SUV, co¾ jsou terénní auta, urèená pro jízdu v terénu, na lesních a polních cestách. Øízení tìchto aut výhradnì po mìstì našminkovanými sleèinkami v lodièkách s jehlovým podpatkem by si zaslou¾ilo studii nejlépe pøímo psychiatrem.
Další krok k odlišení a pøedvedení se nabízí doplnìním výbìru o pandùry. Zatím tomu nejvíce brání dlouhé doby oprav jak ukázala poslední srá¾ka dvou armádních, kdy oprava trvala dva roky.
Abych se zbavil podezøení, ¾e snad ta drahá auta nìkomu závidím, tak se pøiznám, ¾e naopak, èasto se díky tomu pobavím pohledem jak auto, jak se hovorovì øíká za melouna táhne rezavý vozík s hnojem, èi špalky døeva, aby majitel ušetøil stovku za dopravu, jak parkuje u oprýskané chalupy s odpadlými okapy, na jejich¾ opravu ji¾ majiteli auta nezbyly peníze, èi pohledem jak z parkovištì u supermarketu postarší ¾ena poté, co po soucit budícím nastoupení do extrémnì nízkého auta odlo¾í hole a upozorní na sebe zbyteèným rachotem z opakovaného pokusu nastartovat pøi zaøazené rychlosti - poté odfrèí rychlostí chùze v drahém spor»áku a další kilometr si udr¾uje vedoucí posici v pelotonu aut, kterým brání v jízdì normální rychlostí.
Nic nového pod sluncem, všechno u¾ tady bylo, jak dokazují pøísloví pøedkù, by» v mírné aktualizaci:
Chytrému napovìz, hloupého lehce v autosalonu ošálíš.
Komu není shùry dáno, ani v autosalonu nezmoudøí.
Šaty dìlaj èlovìka, au»ák z Ferdy v jeho oèích frajera.
Není všechno zlato, co se tøpytí, nato¾ au»ák co Ferdu finanènì znièí.
Ale pøedevším: Kdo chce kam, pomozme mu tam.