Konfucius
Slovanské národy mají sudièky, které pøi pøíchodu èlovíèka na svìt mu pøedurèí cestu ¾ivotem.
Sudièky byly i pøi vzniku Èíny, myslím, ¾e se jim tam øíká èo-budje. Prý byly ètyøi, jedna urèila, ¾e to bude velká zemì, druhá, ¾e lidé tam budou mít èerné vlasy a šikmé oèi a ta tøetí, ¾e budou pracovití. Na ètvrtou zbylo urèit kolik jich bude.
S ohledem na sudbu velké zemì pøedurèila 130 milionù. Kdy¾ pak dìlali zápis, tak se vloudila do poètu chyba a napsali o pár nul více. Radili se, co s tím a po¾ádali o pomoc kolem jdoucího mu¾e. Posoudil problém a øekl, ¾e opravit se ten poèet nedá, ale ¾e kdy¾ jich bude tolik, tak ¾e jim vymyslí pravidla a øád, aby se neušlapali, ale naopak, aby ¾ili v harmonii.
Jmenoval se Konfucius a co slíbil také splnil, napsal celé uèení o organizování spoleènosti, role obèanù, úøadù, úøedníkù. Nejen, ¾e to vymyslel a sepsal, ale on navíc vychoval øadu svých ¾ákù, kteøí to jeho uèení dále šíøili.
Uèení pøe¾ilo více ne¾ 2000 let co¾ je dostateèný dùvod uznat jeho kvality. Pochopitelnì byla období, kdy se tìšilo velkému zájmu a uplatnìní, stejnì jako období, kdy v oblibì nebylo, tøeba za vlády Mao Ce-tunga. Skuteènost, ¾e i po tomto období a z hlediska historie v podstatì obraznì øeèeno ze dne na den se zase vrátilo, je dalším dokladem jeho síly.
V souèasné dobì je v Èínì nejen v oblibì, v uznání, ale stalo se dokonce pilíøem výchovy mladé generace. Poslední zprávy z Èíny uvádí, ¾e v jisté formì se toto uèení uplatòuje ji¾ od mateøských škol. Abych uklidnil ty u nich¾ to vyvolá zdání o pøíšernosti ideologické výchovy od narození, tak upozorním na to, ¾e do tohoto uèení patøí výchova ke slušnosti, úctì k jiným lidem, zejména starším lidem, patøí tam ocenìní role rodiny, výchova v rodinì a škole k morálním hodnotám.
Ještì bych uvedl jeden pøíbìh, ukazující, jak v èínské politice, tj. správì zemì se bere konfucianizmus. Pøi setkání s prezidentem Èíny Tungem koncem 70let nìmecký pøedseda vlády H. Schmith mu øekl: „Øíkáte, ¾e jste komunisti, ale zatím co já vidím, jste konfucionisti.“ Tung mu odpovìdìl: „No a?“
Z této reakce a zejména prùbìhu následujících témìø 50ti let je mo¾né posuzovat co je skuteèná politika, respektive metoda øízení a organizace zemì.
Je to pragmatizmus zalo¾ený na slušnosti, respektu mezi lidmi, respektu k úøadùm, ale úøadùm slo¾eným z kvalifikovaných úøedníkù, vybíraných do funkcí na základì kvalifikace, odbornosti, úøedníkùm a funkcionáøùm, kteøí se stále nemìní.
Konfucianizmus se jeví v Èínì jako urèující pøístup vlády a lidí k øešení otázek souèasnosti a perspektivy. Za toto øízení spoleènost, by» pod firmou komunistické strany zejména v posledních 20letech stojí výsledky naprosto nesrovnatelné s ¾ádnou jinou zemí a otázka ji¾ není zda Èína bude ekonomicky nejsilnìjší zemí se vším co k této pozici patøí, ale pouze kdy.
Zatím, co je ve všeobecné známosti, ¾e Èína dala svìtu papír, kompas, tisk a støelný prach, tak ménì je známé, co se nyní dìje v Èínì a nìkdy mi to pøipadá, ¾e si nìkteøí lidé v té nevìdomosti, neinformovanosti pøímo libují. Další mo¾nost je, ¾e se bojí, aby se jim nezboøil jejich svìt pøedsudkù.
Vybrané citáty Konfucia:
Šlechetný se ne¾ene do øeèí, ale pospíchá do práce.
Náš nejvìtší úspìch není v tom, ¾e nepadneme, ale v tom, ¾e v¾dy vstaneme.
Mladí potøebují radost a lásku,dospìlí práci a staøí klid a mír.
Sto mu¾ù mù¾e postavit tábor, jedna ¾ena doká¾e vytvoøit domov.
Kdy¾ jsi pøišel na svìt plakal jsi a všichni se radovali, ¾ij tak, aby plakali a¾ budeš odcházet.
Co nechceš, aby jiní èinili tobì, neèiò jiným.
Poznámka: Aktuální informace o dìní v Èínì lze najít na CGTN sice v angliètinì, ale nabídkou pøekladu do èeštiny a øadou videí.