Malované drobné portréty –
špièková vìdecká práce
Pøed Vánocemi 2013 vydalo Národní muzeum ve spolupráci s nakladatelstvím LIKA KLUB nákladem 600 výtiskù kvalitnì vypravenou 288stránkovou knihu (vá¾í pøes 1 kg) Lubomíra Sršnì Malované drobné portréty s podtitulem Sbírka oddìlení starších èeských dìjin Národního muzea.
Tento kritický soupisový katalog navazuje na práci Lubomíra Sršnì a Olgy Trmalové z roku 2005 Malované miniaturní portréty. Sbírka oddìlení starších èeských dìjin Národního muzea. Zatímco první kniha obsáhla 377 miniatur, tento svazek má 230 tzv. drobných portrétù; doplòme, ¾e se pøipravuje ještì tøetí svazek, který zpøístupní asi 430 malovaných závìsných portrétù, tedy obrazù standardních a velkých. Cílem tohoto dlouhodobého projektu je odborné zpracování a katalogové publikování celé sbírky malovaných podobizen z uvedeného oddìlení, která má nyní pøes tisíc kusù.
Muzejní sbírka malovaných portrétù, budovaná ji¾ od samotného vzniku Národního muzea v roce 1818, obsahuje podobizny od 16. do první poloviny 20. století. Od poèátku byla pøednostnì zamìøena na shroma¾ïování portrétù významných osobností z èeské historie. Pøesto dnes obsahuje i podobizny lidí ji¾ zapomenutých èi zcela neznámých, a teritoriálnì zahrnuje i ikonografický materiál ze sousedních evropských zemí. Poprvé v historii se jí nyní dostává dùkladného zpracování v podobì kritického katalogu standardních mezinárodních parametrù. Kniha obsahuje kromì úvodních kapitol a vlastních katalogových hesel barevné reprodukce všech 230 portrétù, pøekreslené kopie všech malíøských signatur, medailonky portrétistù, soupis portrétovaných osob, rozsáhlý seznam pou¾ité literatury a konkordanci inventárních a katalogových èísel. Je koncipována tak, aby uspokojila nejen odborníky, ale aby pøístupným a srozumitelným jazykem zaujala i širší veøejnost se zájmem o kulturní historii. Pøeklady nejdùle¾itìjších partií a vysvìtlivky struktury katalogových hesel a zkratek v angliètinì usnadní u¾ívání knihy i zahranièním zájemcùm neovládajícím èeštinu.
Pro názornost uveïme jeden z drobných portrétù – akvarel pøedstavující s velkou pravdìpodobností Magdalenu Dobromilu Rettigovou. Ta v Rychnovì nad Knì¾nou, kde její man¾el pùsobil na radnici, dopsala roku 1825 svoji Domácí kuchaøku. V rozsáhlém fundovaném komentáøi se dozvídáme, ¾e autorem portrétu byl nejspíše Jan Alois Sudiprav Rettig.
Mimochodem – namaloval i jejich dcerku Jindøišku dì»átko (Rettigùv výraz); to byla pozdìji ona slavná Jetti, je¾ zpívala roli Lidunky pøi premiéøe Fidlovaèky 21. prosince 1834 a pak proslula jako primadona assoluta v mnichovské opeøe.
Lubomír Sršeò (*1949), rodák z Habrové, èásti Rychnova nad Knì¾nou, se vìnuje problematice portrétní malby po celou dobu svého pùsobení v Národním muzeu, tedy ètyøicet let. Kombinuje umìleckohistorické a klasické historické metody, co¾ mu umo¾òuje komplexní posouzení studovaných podobizen a vysti¾ení jejich specifického významu. V mnoha pøípadech se mu podaøilo identifikovat u anonymních obrázkù jak jejich autory, tak zobrazené osoby, zajímají ho osudy portrétovaných, všímá si jejich odìvù, úèesù, šperkù, vyznamenání apod. Kniha je tedy dobrou pomùckou pro pracovníky muzeí a galerií, pro historiky umìní, historiky èeských a evropských dìjin, pro zájemce o ka¾dodenní ¾ivot, o módu, vojenství, o øády a vyznamenání atd.
Co závìrem? Nabízí se ohlédnutí – pøed dvìma lety vyšly od stejného autora Nevšední pøíbìhy portrétù. Tato jeho kní¾ka v jistém slova smyslu navazovala mj. na jeho Pøíspìvky k poznání osobnosti Václava Hanky, které vyšly pøedtím ve Sborníku Národního muzea (tehdy šlo o pøísnì vìdeckou práci), a tøeba Portrét Bo¾eny Nìmcové jako sedmnáctileté dívky (ve sborníku Památníku národního písemnictví 2002) – poslední z pìti kapitol Sršòovy práce nese název Bo¾ena Nìmcová jako Barunka Panklová.
Nechci brát ètenáøi mo¾nost doslova vychutnávat výsledky badatelského úsilí a souèasnì autorovy èlovìèí radosti (novináøsky ¾ivého pøenosu) o tom, jak to tedy bylo s tolik èasto uvádìným portrétem mladinké budoucí slavné spisovatelky. Staèí si tam sledovat porovnání s jiným, také slavným portrétem Bo¾eny Nìmcové, dílem Josefa Vojtìcha Hellicha. Tady šel Sršeò ještì dál – a¾ ke známé Sedmnáctileté Bo¾enì Nìmcové s man¾elem, dílu Adolfa Kašpara (tam je zobrazena jako èerstvì provdaná, tanèící s man¾elem na jiøinkovém plese; pøekvapivì se ètenáø dozvìdìl, ¾e modelem pro štíhlou postavu mladièké novoman¾elky byla Kašparova 15letá dcerka.
Zvídavému ètenáøi jen napovím v souvislosti s autorstvím onoho slavného obrazu jméno Antonín Lhota, jinak odkazuji na tuto knihu. A ¾e se ètenáøi vybaví (Sršeò to také pøipomíná) Halasova slova - Byla krásná, a¾ to k víøe není / prameny nocí z vlasù tryskaly / a ty oèi uhranèivé / ach ty oèi uhranèivé / zeleò moøí a dva køiš»ály, je pravda taky.
Být to ve folku, zvolal bych: Umí!
Josef Krám
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora