Lichváøi v obráceném smyslu
Co¾e je to zase za záhadu? Co jsem si to zase vymyslil, zeptáte se asi. Nu, ètìte dál, jak je mo¾né zcela legálnì obírat jedny, poslou¾it druhým a vydìlat miliardy na obou. Kdo, co, koho a jak?
Ptáte se poøád pøíliš brzy. Pøeskoète na další øádek a zjistíte, ¾e mluvím o bankách. A v èem ¾e spoèívá ten jejich byznys? Inu je velmi jednoduché. Prostì se tìm pitomcùm, co nemají doma nedobytné sejfy a pùjèí jim své peníze, udìlí lichváøský úrok ve zlomku procenta a je to. A je¾to se na tomto raketýringu domluvily všechny banky svìta, nemá tedy náhrada jedné za jinou smysl. A ti trumberové mlèí a za skøípìní svých zdravých i vykotlaných chrupù skrytì a výjimeènì i šeptem klejí, ale berou to jako pøírodní jev, povodeò, èi hurikán a ještì tìm vykoøis»ovatelùm za to platí. ®e to není lichva? Nu, v pùvodním smyslu toho slova snad ne, ale je to lichva obrácená, tedy jakési vydírání, ergo nemravné profitování z dùvìry, èi nouze a tísnì jiného. To jen pro miliónové mìsíèní mzdy svých øeditelù a správních rad.
V posledních nìkolika letech jsme byli svìdky svìtových megaafér megabank, které zašly ještì dál a nenasytnost se jim nevyplatila. U nás známe ji¾ také pár pádù bank a ty, co poøád ještì ¾ijí, jedou v tìch osvìdèených kolejích dál. A splétají na své vìøitele další tenata.
Nejdøíve nabízejí odmìnu za pou¾ívání platebních karet za nákupy v obchodech. Kdy¾ se uká¾e, ¾e odmìnami jsou nepatrné slevy v dohodnutých obchodech a ještì za vìci, které nepotøebujete, zájem ztratíte. A tak banka, vlastnì váš dlu¾ník, ten systém „odmìn“ zruší a vymyslí další fígl. Ten je ale zase jen lákadlem na nové vèelky, aby ukládaly med v jejich úlu. A znovu se to povede, znovu ty medojedky skórují, dokud vèelièky nepochopí, oè jde. No a pak nastoupí velmi úèinná a neodolatelná past.
A to pastièka s velmi chutným a úèinným špekem. Banky náhle, jedna za druhou oznámí „mimoøádnì vysoké“ úroky. Jejich mimoøádnost je v tom, ¾e jsou mnohonásobkem úrokù souèasných. Vyskoèí-li náhle z 0,3 % na 1,2 – 1,8 % (úrok kdysi zcela smìšný), mù¾e snad nìkdo popøít, ¾e jde o mimoøádné zvýšení? Srdce vkladatelù se zatetelí radostí nad dobrosrdeèností dlu¾níka a ještì si k úètu „pøivlo¾í“ (ze substantiva pøívklad, bankovní terminus technicus).
Dobrotivé penì¾ní ústavy slib skuteènì dodr¾í, ale jakmile pøíliv nových klientù po nìjakém èase zeslábne, všechny, zase jeden po druhém s politováním a svalením viny na Centrální, nebo Národní banku, pøiseknou úrok zase na starou a pokud mo¾no ještì ni¾ší hodnotu.
Ale na druhé stranì se ti dobrodinci tìší vdìku „š»astlivcù“ co neskrblí chválou a vdìkem za „mimoøádnì nízké“ hypotéèní sazby. Ti jim na to skoèí, netušíce, ¾e se nakonec mohou zmìnit v neš»astníky a jejich dobrodinci v kruté a nemilosrdné šelmy. Pøekvapující miliardy rozpùjèené mo¾ná statisícùm mnohdy velmi nesoudných dlu¾níkù pak nesou ještì vìtší èástky nejen bankám, ale i láji exekutorù a právníkù, je¾ na neš»astných insolventních dlu¾nících parazitují.
A tak nevím, proè tøeba kráde¾ kanálové møí¾e v cenì nìkolika stovek je èinností trestnou, zatímco penì¾ní ústavy všech druhù a typù tyjí zcela legálnì z dùvìry, èi jiné ¾ivotní situace svých klientù. Ti za pùjèku svých penìz dostanou odmìnu, nekryjící ani stále rostoucí inflaci, o zisku ani nemluvì.
Chcete jim to snad vytýkat? Jako bych je slyšel: Nelíbí se ti to, paznechte? Nikdo tì nenutí, vezmi si tìch svých pár babek a strè si je do inkubátoru ve slamníku, Harpagone nenasytnej! Kdy¾ je budeš dobøe zahøívat, mo¾ná se ti tam okotí.
Nu, s tìmi výrazy jsem to mo¾ná pøehnal. Tøeba nás tak nenazývají, ale sotva jim na nás zále¾í. To se èasto obrazí i v jejich slu¾bách. Uvedu jen malý pøíklad z vlastní zkušenosti.
Mám takzvaný sporo¾irový úèet u Poštovní spoøitelny, je¾ je patøí pod ÈSOB. Podle smlouvy mám dostávat zaèátkem ka¾dého mìsíce pøíslušný výpis. U¾ se mi ale nìkolikrát stalo, ¾e mi tento doklad doruèila pošta se znaèným zpo¾dìním a dvakrát dokonce vùbec. To jsem tehdy musel v jednom jejím støedisku osobnì vymáhat. Omluvil bych to, kdyby se to neopakovalo, by» tentokrát ne mnì, ale synovi. Ten nedostal výpis za letošní duben a pøes dvì jeho urgence to banka nenapravila. Pøi tøetí musel syn dokonce podat písemnou ¾ádost o náhradní výpis, aèkoliv ho mohl úøedník stáhnout z poèítaèe a na místì pøedat.
Nebo další pøípad. Bylo tøeba zmìnit úhrady faktur našeho dodavatele energií z úètu u jiného penì¾ního ústavu. Podal jsem tedy u Poštovní spoøitelny pøíkaz ke zrušení trvalého souhlasu s inkasem k urèitému datu a zøídil tentý¾ produkt u banky jiné. Jen¾e následující faktura byla uhrazena dvakrát, a to z obou úètù, proto¾e PS souhlas nezrušila. Trvalo deset dní, ne¾ se to napravilo.
To¾ takový je u nás dnes postoj ke klientovi. Nemù¾eme sice prokázat, ¾e to nebyla chyba Èeské pošty, to bych pochopil, ale nechápu, proè ji banka nenapravila. Byl jsem kdysi klientem jedné bavorské banky v Tirschenreuthu a nedovedu si pøedstavit, ¾e by se zachovala podobnì.
A tak nám nezbývá, ne¾ s tìmito „obrácenými lichváøi“ ¾ít, tak jako ubohá borovice nemù¾e, ne¾ dále krmit parazitující jmelí, na nìm¾ také vydìlávají o Vánocích jiní.
Ludìk «opka
***
Fotokolá¾e pro SeniorTip © Marie Zieglerová
Zobrazit všechny èlánky autora