Povídání o koukání
Jak se pøiblí¾í 16. hodina, usedá má ¾ena k televizi, naladí Primu a èeká na svùj oblíbený romantický film od Rosamunde Pilcherové. S patøièným despektem k filmùm pøipomínajícím prvorepublikovou Èervenou knihovnu, v nich¾ chudá slu¾ka s bohatým milionáøem ku štìstí pøišla, jsem onehdy také zasedl do køesla, abych porovnal zapomenuté pøíbìhy z mého mládí s dnešní tvorbou. A poctivì pøiznávám, ¾e jsem tam pak neusedl jen jednou, ale vícekrát. To víte, dùchodce, ten si to mù¾e dovolit.
Musím pøedeslat, ¾e mì zaujala vysoká profesionalita a promyšlenost dìjù. Ty jsou v mnohém podobné a dají se i pøedvídat. Odehrávají se ve Skotsku na zámcích a usedlostech bohaté èi chudnoucí šlechty, v nádherném prostøedí na bøezích moøe s malebnými plá¾emi a útesy. Na pøilehlých lukách se pasou stáda ovcí, na nì¾ si na koních vyjí¾dìjí obyvatelé a hosté tìchto sídel. Pokud se potøebují za nìjakým úèelem pøemístit jinam, pou¾ívají luxusní auta svìtových znaèek, mladí pak sportovní kabriolety záøivých barev. Prostí lidé vystupují ve filmech jako obslu¾ný personál: lokajové, kuchaøky, zahradníci, šoféøi, opraváøi apod.
Ve starobylých domech bydlí obvykle dùstojný seniorský pár s odrostlými potomky, kteøí zpravidla ¾ijí v Londýnì. Buï jsou zdární ve svém podnikání, nebo jsou neúspìšní. Nìkdy se dokonce na rozdíl od svých ctihodných pøedkù ¾iví nìjakou pochybnou èinností, napø. jako neúspìšní makléøi èi umìlci.
V pøíbìzích není nouze o emoce. Nejeden zaèíná pohøbem a konèí svatbou. Po pøekonání všelikých nedorozumìní a tajemných pøeká¾ek v¾dy vše dobøe dopadne.
U¾ jsem zmínil, ¾e scénáristé doká¾í pùsobit na diváky emocemi. Ti se identifikují s rùznými trápeními, nevìrami, neprojevenými láskami, skrytými nepøátelstvími tradièních vztahù, vykonstruovanými krizemi, úmyslnými desinformacemi. Nechybí náhodná a osudová setkání, skrytá rodinná tajemství, zdravotní obtí¾e a nebezpeèné operace, na nì¾ se nedostává penìz, neèekaná tìhotenství.
Kolorit dodává snímkùm u¾ití skotských krojù pøi slavnostech rùzného druhu, samozøejmì èasté zvaní pøíchozích na cup of tea, pøi nìm¾ se øeší vzniklé problémy èi doplòují souvislosti.
Scénáøe jsou dobøe promyšlené, je vidìt velká profesionalita týmu, jemu¾ pøi vymýšlení zápletek fantazie urèitì nechybí. Herci, mezi nimi¾ se vyskytují i známé osobnosti, své role hrají vìrohodnì. Vystupují tu mladé ¾eny, hledající své ¾ivotní štìstí, stejnì jako mladí mu¾i v nejlepších letech nalézající své ¾ivotní lásky. Je zajímavé, ¾e ani mu¾i, ani ¾eny nejsou nìjakými vybranými krasavci, pøipadají divákovi tuctoví, jaké mù¾e dennì potkávat ve svém okolí.
Po shlédnutí nìkolika dílù je patrné, ¾e se nezanedbává ani ekonomika natáèení. Zábìry auta jedoucího po pobøe¾ní silnici, pohledy na moøe a útesy, louky s pasoucími se ovcemi èi pøecházejícími pøes silnici, letecký snímek usedlosti, se nenápadnì, ale opakovanì, objevují v rùzných filmech a doplòují atmosféru.
Jak zhodnotit tuto mnohaletou nekoneènou øadu filmù Rosamunde Pilcherové?
Musím pøiznat, ¾e mùj úsudek není jednoznaèný.
Na jedné stranì se lidem pøedkládá vymyšlený obraz ¾ivota bohatých s ¾ivotními problémy, které jsou daleko od existenèních starostí obyèejných lidí pøed obrazovkou. Dává jim pøíle¾itost zapomenout a pøenést se do cizích krajin a pro¾ívat jiné bytí. Tì¾ko øíci, zda je to dobøe, èi nikoliv. V ka¾dém pøípadì je to uklidòující zábava bez vra¾dìní, støílení, policejních honièek èi jiných zloèinných úmyslù zdùrazòujících negativní slo¾ky ka¾dodennosti.
Na stranì druhé je to souèást tlaku mocných na mentalitu lidí, odvádìjící potøebu aktivnì se anga¾ovat na zlepšení neuspokojivých pomìrù ve spoleènosti k tupému zírání na monitor. A tyto pomìry se nezmìní do doby, ne¾ se naše námìstí zaplní davy nejen pøi vítání úspìšných sportovcù, ale zejména pøi radikálních demonstracích proti nespravedlivým zákonùm, korupci a úplatným politikùm.
Ale chcete-li si odpoèinout od starostí všedního dne – máte pøíle¾itost.
Ivo Krieshofer