O módì mládí a plášti Oberonu
Pøíslušníci kvìtinkové generace neboli dùchodci mého vìku si jistì nostalgicky a se slzou v oku vzpomenou na módu, kterou jsme zaèátkem šedesátých let k hrùze našich rodièù, nevoli pedagogù a výhrù¾kám pøedákù komunistické strany horlivì vyznávali.
Byla to právì móda šedesátých let, na kterou se nám podaøilo ulovit nejednu natupírovanou dívku, která obalamutila rodièe tím, ¾e jde s kamarádkou do divadla na Rusalku, a pøitom šla s námi do Luxoru trsat twist.
Nejsem si sice zcela jistý, jestli s námi holky chodily jenom proto, proto¾e byly uneseny naší ú¾asnou tìlesnou krásou, mladou svì¾estí, neobyèejným intelektem a nevšedním umìním se kroutit na podlaze pøi tónech Oliver Twistu. Spíše si myslím, ¾e jihly pohledem na naše nemo¾nì uzouèké kalhoty zvané „štruksáky“, pono¾tièky s èerno-èervenými pruhy a dederonovou košili okrášlenou èernou sametkou. Neuvìøitelné pøíle¾itosti v náruèích oslnìných dívek se otevøely pøedevším tìm š»astlivcùm, kterým se od èerných dìtí králù afrických kmenù studujících marxismus-leninismus na pra¾ských vysokých školách podaøilo za nehorázné peníze koupit d¾ínsy nebo dokonce šus»ák. Tento pláš», lehounký jako pírko, byl tak populární, ¾e jsme se v nìm i v nejkrutìjších mrazech s radostí tetelili zimou, proto¾e jsme vìdìli, ¾e kdy¾ nic jiného, tak ¾e ten u holek zabere.
Malá, silnì privilegovaná hrstka mladíkù, jejich¾ nohy byly okrášlené neuvìøitelnì módními botami ušitými pra¾ským ševcovským ¾ivnostníkem, mistrem Mouèkou, mìla, co se týkalo vlahých pohledù sleèen, pøímo ustláno na rù¾ích. Pohled na „mouèkárny“ dal toti¾ zapomenout na slušné vychování dívkám i z tìch nejlepších rodin. Toho hlavnì vyu¾ívali mladíci, jejich¾ tváøe byly posety beïary pøipomínajícími mapu starého Rakouska-Uherska, vìdouce, ¾e se dívèí zraky budou upírat na semišové boty a ne na jejich nevzhlednì pubertální tváøe.
Ano, i já, nedu¾ivì vyhlí¾ející mladíèek s dlouhými umaštìnými paèesy a huòatými šísky, jsem prahnul vlastnit nejnovìjší módní výstøelky. Na radu svìtem protøelých sedmnáctiletých kamarádù jsem se vydal do obchodu s pracovními odìvy, kde jsem si koupil z kopøiv zhotoveného tvrdého materiálu šedivé kalhoty štruksáky, které jsem si však muset dát zú¾it tak, aby obepínaly mé hubené kotníky. Pozdìji jsem si samozøejmì za ètrnáctidenní výplatu z chmelové brigády poøídil d¾íny a to pøímo s nohavicemi do zvonu, èím¾ jsem se zaøadil mezi seladony pra¾ských kaváren a taneèních parketù. Slavné mouèkárny jsem mìl nakonec také, proto¾e bez nich bych v módních kruzích neobstál. Ty však pozdìji k mému zklamání nahradily pohorky, co¾ jsem i jako slepý pøívr¾enec èehokoliv módního nedovedl pochopit. V tìchto horolezeckých baganèatech se toti¾ nejenom tì¾ko tancovalo, ale potily se v nich nohy takovým zpùsobem, ¾e kdy¾ se po taneèku èirou náhodou naskytla pøíle¾itost veèer zdárnì ukonèit s krasavicí v duchnách, pohorky radši zùstaly na nohou. Zrovna tak èlovìk ze sebe radìji nesundával dederonku z umìlých vláken, které nedovolily košili dýchat. Co si budeme nalhávat. Èlovìk si ze sebe neservával vlastnì vùbec nic, proto¾e po tøíhodinovém taneèním køepèení... No co si budeme povídat. To však mìlo velkou výhodu zvláštì, kdy¾ se rodièe vrátili neoèekávanì z chaty. To šlo pak celkem lehce pøekvapeným rodièùm vysvìtlit, ¾e jejich nevinnou dcerku právì uèíte matiku.
Samozøejmì, ¾e obleèky, které èlovìk s pýchou nosil do taneèních sálù, nesmìl nosit do školy. D¾íny, kterým uèitelé neznalecky øíkali „texasky,“ byly pøísnì zakázány, proto¾e v nich vedení školy vidìlo kapitalistický výstøelek, který mohl ohrozit naši morálku a ideologickou vyspìlost. Kdo zákaz nedodr¾el zle pochodil. Hrozilo i vylouèení ze školy. Proto jsem do školy chodil obleèený jako šedivá myš a proto jsem také školu nemìl rád...
Potí¾ ovšem byla v tom, ¾e vlastní rodièe, kteøí by nás mìli milovat a ¾ivot nám všemo¾nì usnadòovat, nám kvùli naší lásce k módì ¾ivot jenom ztrpèovali. Alespoò já jsem se nesetkal doma s pochopením. Tatínek na mì jeèel, ¾e kvùli mým pitomým texaskám neztratí zamìstnání, vyhro¾oval, ¾e se nedostanu na vysokou školu, budu dìlat rodinì ostudu a døít bídu. Nakonec ho však zøejmì hryzalo svìdomí, ¾e mì stále kvùli obleèení peskuje a tak se jednoho krásného dne zatváøil pro zmìnu pøívìtivì, na tváøi se mu rozlil úsmìv a pohnutì øekl:
„Vím, ¾e tebou synku cloumá puberta a ¾e se rád oblékáš jako tajtrdlík, nosíš støevíce a pantalóny, ¾e se za tebe s maminkou z hloubi duše stydíme. Také jsem si všimnul toho kabátu z umìlé hmoty, který ti neposkytne úlevu pøed mrazivými dny. Proto jsem ti sám ty holomku jeden vybral a koupil módní boty meltonky a moderní pláš» s teplou vlo¾kou Oberon.“
Tatínek mi pøedal objemný balík a prohlásil, ¾e nejenom ¾e na pláš» musel stát v Domì módy hodinu ve frontì, ale nakonec musel i podmazat prodavaèku, aby mu našla kabát mé velikosti. Váhavì jsem balíèek rozbalil a nedùvìøivì jsem v rukou dr¾el pláš», který hrál všemi barvami.
„No, tak si ho pøece vem na sebe a» vidíme, jak ti pìknì sluší,“ pobídl mì tatínek a já na sebe pozvolna, se znaènou nechutí navlékl nový pláš», který nejenom ¾e se mi vùbec nelíbil, ale který k mé hrùze mnì byl tak veliký, ¾e jsem vypadal jako strašák.
„Tak tohle nosit tedy nebudu,“ prohlásil jsem rezolutnì. „Dyk je mi to dìsnì veliký a všichni se mi budou smát.“
„Nepropadávej synku panice, buï rodièùm vdìèný a neprotestuj nebo èuchni, tahle smrdí høbitovem,“ øekl nakvašenì táta a strèil mi pìst pøed nos. „Do pláštì dorosteš a jednoho dne ti padne jako ulitej. Kde máme brát peníze, abychom ti chlapeèku kupovali vìci pøesnì na míru? Zítra jdeme na Bachèisarajskou fontánu, tak si ho vezmeš pìknì na sebe a uvidíš, jak si budeš v tý vlo¾ce medit.“
Nemìlo smysl protestovat a vymlouvat se, ¾e u¾ jsem slíbil jít s kluky na pivo. Proti tátovi nešlo vyhrát. Maminka mi zabrala rukávy a kabát o ètvt metru zkrátila, tak¾e mi nakonec jak¾tak¾ padl ne¾ jsme se s tátou vydali na balet. Nikdo z nás však ani ve skrytu duše neèekal do jaké trapné situace nás slavný pláš» Oberon pøivede...
U Andìla do elektriky pøistoupil podivnì vyhlí¾ející chlapík s šedivým plnovousem okolo pusy, za¾loutlým od nikotinu. Láhev zabalená v novinách, která mu koukala z kapsy umolousaného zimníku a dech èpící cigaretami a alkoholem, prozradily, ¾e chlápek u¾ nìco v sobì mìl. Stoupl si pøede mne a dvì stanice na mne s vytøeštìnýma oèima upøenì zíral. Nìco zamumlal pod vousy, pak se zahihòal, prstem ukázal na mùj pláš» Oberon a náhle nahlas a zøetelným hlasem na celou elektriku prohlásil „®e se nestydíš. Takovej pláš» by ani Jirka Suchej nenosil. To je pláš» mrdák.“
Já zrudnul jako krocan, tatínek se jenom zakousl do spodního rtu, co¾ obyèejnì dìlal, kdy¾ byl hroznì rozèílený a chtìl mì tìlesnì potrestat a jenom se zmohl na - „Co si to obèane dovolujete?“ Naèe¾ chlápek jenom dokoleèka opakoval to divné sprosté slovo, které jsem ani v zaèouzených hospodách nikdy neslyšel a spolucestujícím se smíchem vysvìtloval, k èemu je tak dobrý mùj, podle otce, módní pláš».
Na Újezdì jsme z elektriky vypadli jako cukráøi a do Národního divadla jsme došli pìšky. Mlèení nakonec pøerušil tatínek, který vyslovil názor, ¾e i kdy¾ to byla provokace, co kdy¾ mìl ten chlápek pravdu a pláš» tohoto druhu se opravdu pou¾ívá k bakchanáliím v parcích èi na studených mezích. - „Ne a» tì ty kluku jeden pitomá ještì nìkdy napadne tenhle hroznej pláš» na sebe vzít,“ zakonèil konverzaci starostlivý tatínek.
A tak jsem se po prvním dnu zbavil nového a ve frontì vystálého Oberonu, na který kdy¾ zasvítilo sluníèko, tak se blyštìl a hrál duhovými barvami. To samozøejmì šus»ák, který jsem opìt pyšnì nosil, abych na nìj nalákal holky, nedìlal.
Díky historce spojené s pláštìm Oberonem jsem si ho zamiloval natolik, ¾e jsem si ho vzal sebou do emigrace, kde dokonce po ètyøiceti letech ¾ivota je to vùbec poslední kus obleèení, který mi dodnes z mládí zùstal.
„Pláš» mrdák“... Kdo by to byl býval øekl...
Ivan Kolaøík, OAM
Další èlánky autora: