Bílá je bìlejší,
po èokoládì se hubne a kofein sni¾uje krevní tlak
Hypoteticky øeèeno; èas od èasu se ozve nìkterý z výrobcù nìèeho, obvykle èehokoli, a dá sdìlovacím prostøedkùm impulz, aby mu zvedly prodej vybrané komodity, která právì nejde na odbyt.
A nyní konec virtuální reality. Tak se jeden den dozvíme, ¾e èokoláda škodí zdraví, vzápìtí je tento fakt dementován, ¾e naopak èokoláda, vèetnì koupelí v ní, vydatnì zdraví podporuje; obalí nervy tuky a zklidòuje lidskou psychiku.
Jindy je riziková káva, resp. kofein, zejména pro “krevní vysokotlakaøe” a kardiaky, co¾ hned vyvrací další mediální argument tvrdící, ¾e káva naopak tìmto chorým pomáhá, stejnì tak je to a alkoholem, který prý neškodí v malých dávkách v jakémkoli mno¾ství. Roztahuje cévy a zlepšuje krevní obìh, zejména ve formì èerveného vína a slivovice…
O pracích prášcích ani nemluvì. Bílá je neustále, reklama od reklamy, bìlejší, zatímco balení inkriminovaných pracích prostøedkù jsou svým obsahem èím dál menší a ještì menší, naopak jejich ceny rostou a rostou nebývale…
A pak jsou to jogurty a müsly tyèinky, které jsou jeden den dietní a pro fit formu, jindy zase obsahují hrozivé mno¾ství jedovatých cukrù a hrozí obezitou, stejnì jako bùèek a vepøové, zato praseèí koleno s køenem je dokonalé antidepresivum…
V tìchto dnech je na tapetì voda z vodovodních kohoutkù. Dvì tøetiny lidí jsou spokojeny s její kvalitou, proto ji i pravidelnì pijí. Vyplývá to z prùzkumu spoleènosti Stemmark, která ale okam¾itì konzumenty znejistí slovy, ¾e stejné dvì tøetiny obyvatel podle prùzkumu vùbec neví, jaké je slo¾ení vody z vodovodu.
Podle ankety ji pije nìkolikrát dennì 74,7 procent lidí, nìkolikrát týdnì nìco pøes osm procent, jedenáct procent jen v pøípadì, ¾e není zbytí, jeliko¾ je hnusná, a témìø šest procent osob se jí nikdy ani netkne….
A pak pøijde ten hlavní marketinkový tah; pøes 55 procent respondentù odpoví, ¾e kupované vody pova¾uje za chutnìjší, ponìvad¾ voda z kohoutku je cítit chlórem. Více ne¾ dvì tøetiny obyvatel si myslí, ¾e voda z kohoutku není vhodná pro malé dìti.
Další fází, jak pomoci skrytou reklamou výrobcùm balených vod v pet-láhvích, je prozradit, co taková voda z kohoutku obsahuje. Podle pìtimìsíèního výzkumu jisté zøejmì lobbistické agentury pije nejménì ètyøicet miliónù Amerièanù i Evropanù, tedy i Èechù, vodu z kohoutku, pøièem¾ nemají zdání, ¾e se v ní objevují stopy antibiotik, antidepresiv, lékù proti revmatu i pohlavní hormony.
Nejde prý jen o ibuprofen, ale té¾ o rùzná antibiotika, u nich¾ údajnì hrozí, ¾e ztratí svoji úèinnost, pokud se bude u¾ívat na pøedpis a kdy má. U¾ nyní se prý objevují kmeny tuberkulózy odolné proti antibiotikùm.
I malé hodnoty léèiv v pitné vodì navíc mohou pùsobit na embrya, na buòky ledvin, jejich¾ rùst se zpomaluje, i na krev. Krvinky na nì mnohdy reagují jako na infekci.
Ve vodì byly nalezeny stopy skoro šedesáti rùzných lékù, vèetnì medikamentù na sní¾ení hladiny cholesterolu, lékù proti bolesti, proti astmatu, epilepsii, na srdce a duševní nemoci i léky proti infekci i antibiotika, hormon estrogen a uklidòující léky a medikamenty na zlepšení nálady.
Èím zkrátka vìtší spotøeba lékù z lékáren, tím je následnì vìtší i jejich obsah ve vodovodní síti. Za posledních pìt let vzrostl poèet pøedepsaných lékù v USA o dvanáct procent. U nás je tomu následkem Julínkovsko-cikrtovské reformy naopak.
Dùvod je údajnì prostý. Ne všechny látky tìlo stráví, øada z nich je vylouèena moèí, stolicí èi potem a poté se dostane do odpadních vod. Èistièky však nejsou zamìøeny na jejich likvidaci, tak¾e se chemikálie promísí a¾ do odpadních kanálù a øek.
Léky sni¾ujících hladinu cholesterolu, na uklidnìní a proti epilepsii pøitom nezachytí ani moderní filtraèní stanice, v nich¾ se èistí pitná voda. Pøítomny jsou dokonce i ve švýcarských jezerech nebo v Severním moøi. Tedy i v Èesku. Tak¾e se rozmyslete, pacienti: Lékárna za peníze, nebo vodovodní kohoutek zadarmo…
Tomu se øíká psychická masá¾ se stoprocentní úèinností. Ne¾ by si po pøeètení této “sofistikované lobbistické studie” pustil zmatený obyvatel vodu z kohoutku, radìji sáhne do portmonky a pùjde si nakoupit nìjakou balenou vodu…
Ne¾ mu jedna konkurence ve snaze oèernit tu druhou oznámí, ¾e v balených vodách jsou tøeba zbytky èistících práškù a ¾e umìlé hmoty pet-láhví pouštìjí karcinogenní látky…
Mùj kamarád Robert, emigrant v SRN, ví o reklamì své. Má jako vyuèený èíšník z Karlových Varù v Böblingenu u Stuttgartu pronajatu svoji hospùdku.
“Je to konec deklarované svobody. Ty nejíš, co chceš, ale jen to, co ti podprahovì vnutí reklama. To samé je s nákupem obleèení, kní¾ek, au»ákù, dovolených… Prostì goebbelsovština. Z ka¾dé kreditky se o tobì navíc dá zjistit kdykoli cokoli. Ka¾dý náš krok je zkrátka nìèím ovlivòovaný… Nemù¾eš øíct, ¾e jsi svobodný nebo nezávislý. Utopie…”
A svoji dobøe placenou bezradnost øeší vypùjèeným bonmotem:
Koupíš cedník - teèe. Dáš ho spravit - necedí…