Kdy¾ filmy jsou jen kašírka, iluze a do oèí bijící podfuk
Jestli je v ¾ivotì nìco do oèí bijícím podfukem, je to hraný film, kromì tìch, je¾ jsou ¾ivotopisné nebo natoèené podle skuteèných událostí. Jinak všecko další filmové èi televizní je pouhá kamuflá¾, pøetváøka a virtuální realita; telenovely, horory a thrillery nevyjímaje. Vèetnì èeských porevoluèních filmù a seriálù, do nich¾ se herci nechají najímat, aby mohli splácet své hypotéky...
Dívka srdceryvnì pláèe nad tìlem svého zabitého milence. Její slzy jsou z glycerinu. jeho krev je z keèupu èi pøírodního barviva, umnì zahuštìného na sytì rudou barvu. Pravé slzy roní jen dojmuté divaèky a pravá krev rychleji proudí jen divákùm se zvýšenou hypertenzí...
Pak zaène zbìsilá bouøe, konec svìta; zem bièují proudy vody, orkán ohýbá stromy a povìtøím létají støechy domù, kutálejí se auta a kvílí meluzína... A reál? Kulisáci buší do hromových plechù, zvukaøi pouštìjí komputerovì zmixované hromy blesky a do toho pumpují hasièi svými støíkaèkami vodní pohromu. Nad nimi huèí obøí vìtráky, posílené leteckým motorem, jeho¾ turbo svým vzduchovým proudem ohýbá, co se dá.
A co nezvládne reaktivní turbínová posila, to má na starosti poèítaèová simulace a mistøi akustických efektù, kteøí s dokonale pøipravenými nahrávkami nejrùznìjších pazvukù a jejich ozvìn vìrnì napodobují øádìní všech mo¾ných i nemo¾ných ¾ivlù...
Kdy¾ se pøírodní šílení uklidní, svìt se ocitne pod kontrolou mohutných reflektorù s pøesnì upravenými filtry, vìrnì ztváròujícími svými luxy podveèerní romantický svit zapadajícího slunce.
To bla¾ené „pøírodní“ svìtlo dopadá také do lo¾nice milujícího se páru. Vzdechy, pøerývané sténání a výkøiky rozkoše jsou ve skuteènosti jen peèlivì natrénovaná dechová cvièení s bromem proti ne¾ádoucí erekci...
A v nedaleké nemocnici se sklánìjí chirurgové na operaèním sále nad tìlem slièné ¾eny, které právì transplantují srdce. Srdnatý primáø, jemu¾ sestra stírá z èela pot, bere do svých jistých antialkoholických prstù skalpel a bez zaváhání odvá¾nì provádí øez do slièné hrudì, i kdy¾ ve skuteèném ¾ivotì omdlévá pøi pohledu na krev...
A pak zní hlasy sebevìdomých pseudolékaøù a pseudolékaøek, jim¾ pøipadly role v doktorském týmu:
Subfebrilie, tachykardie nad 150, dislokace, ruptura dissekce aneurysmatu sestupné aorty... zavedeme do srdce kontrapulzaèní zaøízení... máte silné poškození krevních destièek a dissekující aneurysma bøišní aorty s útlakem velkých tepen v oblasti bifurkace... Pooperaèní prùbìh je komplikován sepsí a respiraèní insuficiencí...
Napìtí by se dalo krájet, nervózní nejsou jen èlenové kolemstojícího štábu kameramanù, re¾isérù, asitentù, osvìtlovaèù, skriptérek a scénáristù. První, pátá, tøiatøicátá klapka. Filmová inscenace transplantace se koneènì úspìšnì povedla...
Hlavní operatér si sundává keèupem zakrvácený pláš», odhazuje do sbìrného koše své rukavice a oplachuje si ruce... Dvojník pøed chvílí ještì mrtvého pacienta se jde osprchovat, aby si mohl vybrat svùj smluvní honoráø...
"To berem, hoši!" øíká spokojenì re¾isér a zve hlavního hrdinu na pivo, aby s ním domluvil další kšeft, tentokrát obsazení do role padoucha, který jako šéf Ku klux klanu s po¾itkem lynèuje staøešinu èernošské komunity, aby se pak v televizním seriálu zase zmìnil z padoucha v bezchybného duchovního pátera s celibátem. Inu, další vítìzství ducha nad hmotou...
Herec, který v civilním ¾ivotì umí pouze trojèlenku, je v roli nositele Nobelovy ceny za fyziku velmi pøesvìdèivý, kdy¾ poctivì sype z rukávu slo¾ité vzorce a recituje jednu pouèku za druhou... A pøedøíkává z Planckova zákonu, ¾e "aèkoli intenzita záøení v závislosti na jeho frekvenci pro nízké frekvence roste s druhou mocninou, pro vyšší frekvence intenzita exponenciálnì klesá..."
A další scéna; v hororu je temná ulice, na ní¾ jde nicnetušící dívka vstøíc vrahovi, který své obìti v¾dy uškrtí a poté rozøezává motorovou pilou. Diváci ani nedutají, zavírají ve strachu oèi a vùbec si neuvìdomují, ¾e v inkriminované strašidelné ulici je s ní celý filmový štáb a dívka ne ¾e nic netuší, ale má dávno v hlavì stokrát pøeètený scénáø, v nìm¾ stojí jasnì psáno, kde a kdy ji vrah pøepadne, jak má vøeštìt a jak marnì se mu má bránit. Pøesto re¾isér dává megafonem povely, co má ještì udìlat, aby scéna byla co nejhrùzostrašnìjší...
Paul Newmann je chvíli playboy, pak zase vìzeò frajer Luke a lupiè z Podrazu, vzápìtí poèestný obèan, Elizabet Taylorová, ve skuteènosti osmkrát rozvedená, je vìrná Kleopatra i hysterická Virginia Woolfová, Tom Hanks je blázen z Forest Gampu i troseèník uprostøed oceánu a Dustin Hofmann zvládne hrát novináøe Watergate i dementního bratra z Rain Mana. A ještì tøeba Julia Roberts - V.I.P. prostitutka pretty women, investigativní ¾urnalistka èi neohro¾ená bojovnice za ¾ivotní prostøedí...
A pak je zde další velevýznamná kamuflá¾ - hollywoodská hvìzda minulého století, bohu¾el ne v roli, ale ve své ¾ivotní postavì prezidenta USA Ronalda Reagana, následovaná rakouským Terminátorem, z nìho¾ se vyklubal kalifornský guvernér Arnold... Vìøte pak hercùm, èi snad politikùm...? Co si pøenesli ze své herecké minulosti do politické funkce, nehrají to na nás poøád...?
Inu, film. Vìèná iluze, kašírka a virtuální realita, v ní¾ krev není krví, bolest bolestí a libido jen pøedvádìèka za tuèný honoráø; iluze, v ní¾ lékaø není lékaøem, matka není matkou, vášnivý heteroseuál je ve skuteènosti gay a filmová milující vìrná man¾elka chodí po práci ve svém skuteèném ¾ivotì na rande se svojí lesbickou registrovanou partnerkou; iluze, v ní¾ letec není letec a je stejnì jako kosmonaut jen hercem se závratí a strachem z výšek....
A ¾e všechny ¾raloèí èelisti, baskervilští psi i mnohonásobní brutální psychopaté jsou jen dùvtipné poèítaèové konstrukce a zinscenované situace pro potìchu z hrùzy pro fanatické milovníky této dìsivé kinematografie....
Ale co s tím, kdy¾ se lidé, a filmoví diváci obzvláštì, tak rádi nechávají oklamávat a vodit za nos...