Moøe a vidiny
Moøe má pro mì zvláštní kouzlo a pøita¾livost. Nedovedu si vysvìtlit jak tento zájem vznikne u suchozemce a jsem proto v této souvislosti ochotný pøipustit existenci teorie o reinkarnaci a uvìøit, ¾e v jednom ze svých pøedchozích ¾ivotù jsem byl námoøník nebo rybáø, pokud jsem nebyl pøímo ¾elva nebo rejnok.
Dìkuji proto osudu, ¾e mi bylo dopøáno pobývat u rùzných moøí, vèetnì støedozemního a egejského. Uvádím jmenovitì pøedchozí, nebo» pøi pobytu u nich si u¾ívám nejen moøe, ale mám vìtšinou i takové vidiny, ve kterých mi defilují bájné postavy a pøipomínají mi legendy o nich. Kdy¾ se mi to stalo pøi jednom pobytu v Øecku a vyprávìl jsem to poté man¾elce, tak se mì sna¾ila uklidnit tím, ¾e to mù¾e být z hladu, v dùsledku velké pøestávky mezi jídly (mìli jsme jen polopenzi) a své, ¾e vykonává i dlouhý pobyt na slunci (sluneèníky byly za poplatek). Uvedený výklad však zcela ztratil svoji vìrohodnost pøi dalším pobytu, kdy jsme mìli zaplacenou plnou penzi - all-inclusive, a sluneèníky byly zdarma jak na plá¾i, tak u bazénu.
Abych vám tedy své vidiny pøiblí¾il…
Zahledím se na moøe - dlouze a vytrvale, poté na hory v povzdálí, pak se mi zaènou klí¾it víèka a u¾ to jede… Bohové støídají bohynì, atmosféru pøed tisíci léty støídá scifi dneška.
Budu konkrétní, zaènu tøeba Zeusem. Pøi ohlušujícím hømotu F-16, která právì pøistála z ní vystupuje Zeus a tento svalovec mrštným krokem odchází k pøistavenému choppru a odjí¾dí za Hérou, aby s ní pokraèoval v rozšíøení rodu.
V jeho pohybu je patrná ostra¾itost (vypìstoval si ji ji¾ v kojeneckém vìku), kdy¾ si všiml, jak ho matka Rheie po porodu schovávala pøed otcem Titánem Kronem, který se ho chystal pozøít, aby pøedešel vyplnìní proroctví, ¾e ho jeden z jeho synù pøipraví o trùn. Oèividnì mu vyhovuje i ten rachot F-16 a chopera. No, v¾dy» si celý ¾ivot pøivydìlává ovládáním a šíøením hromù a bleskù.
Héra je fešanda a tak se stala jeho man¾elkou i pøesto, ¾e pøed tím byla jeho sestrou, no asi se to tenkrát tak nebralo. Ne¾ se Zeus vrátí k F-16, aby odletìl na Olymp zkontrolovat stavbu svého domeèku, tak mi defilují ji¾ narozené dìti Zeuse. Jak u¾ to v ¾ivotì bývá, nìkteré se vyvedly lépe, nìkteré hùøe. Daleko to dotáhl tøeba Áres (a¾ na boha války), zajímavé je však poèínání jeho dcery Afrodité, bohynì lásky. Je nejen krásná, ale i mazaná. Zde je jako Afrodité, a pokud zabrousí za hranice (tedy do øímského impéria), vystupuje tam jako Venuše. Sympatický je mnì i syn Dyonýsos, a to u¾ jen proto, ¾e pøinesl semínka révy a nauèil lidi pøípravì vína z této révy. Líto je mi Heraklese, který chudák zešílel, nebo» mu Héra nedala pokoj a poøád ho pronásledovala.
No a u¾ se vrací Zeus, aby odfrèel na ten Olymp. Staví si tam domeèek a moc mu na stavbì toho sídla zále¾í a to ještì netuší, ¾e za pár tisíc let, ( v roce 776 pøed našim letopoètem) zde na jeho poèest uspoøádají první olympijské hry.
Ale ještì k tomu jeho sídlu. Podle jazykù zlých bohù nebo bohù se zlými jazyky nejsem si teï jist jak jim øíkali, mu prý docházejí prachy, a tak se ze zištných dùvodù rozhodl provdat Afroditu za boha Hefaista. Hefaist je sice bohatý, ale kulhá a tak mu Afrodite zahejbá s Áresem. U¾ s ním má 3 dìti (Foba, Deina a dcerušku Harmonii). Udìlala však chybu a neuvìdomila si, ¾e tu nevìru vidí bùh slunce Hélios, který to Hefaistovi práskne. Pomsta, kterou jí za to Hefaistos chystá však nevyjde. Afrodité má øadu obdivovatelù a zastáncù, mezi nimi i boha Poseidona, který se jí zastane, i kdy¾ ne nezištnì, vyškemrá si za poskytnutou ji pomoc protislu¾bu, tedy, ¾e s ním zplodí syny Rhoda a Herafilse.
Poté co pøestal hluk z F-16 Zeuse, vyplòují pøistávací plochu davy fanouškù Orfeuse. Ó jak ten zpívá a všímám si, ¾e se pøi tom i vlní. Nic bych za to nedal, ¾e kdyby nebyl v tom hábitu, který mu sahá a¾ ke kotníkùm, musela by být vidìt ta práce nohou, ale já si ji pøesto dovedu pøedstavit, urèitì to dìlá jako Elvis.Trochu se mu i podobá, jen ten jeho hlas je ještì o trochu dokonalejší, na rozdíl od Elvise on ovládá zpìvem nejen lidi, ale i zvìø a ptáky. Opravdu mu to jde, no v¾dy» mu to jde od srdce, zpívá to pro svoji ¾enu Euridyku, mìli se moc rádi, škoda, ¾e šlápla na tu zmiji a stalo se jí to osudným. A škoda, ¾e poté co si vyzpíval její zmrtvýchvstání od bohù podsvìtí se pøi východu z jeskynì otoèil a tím její návrat pokazil.
Kdy¾ vidím Sisyfa jak znaèkuje kopýtka svého stáda, aby dokázal, ¾e mu soused Autolykos krade dobytek, tak se mi zdá, ¾e se mnou nìkdo cloumá. Zrovna mìlo dojít k tomu jak Sisyfos svede Autolykusovi man¾elku a zplodí s ní Odyssea.
Jo, budí mì man¾elka, ji¾ dvakrát mì prý vybízela jít se do moøe vykoupat, pøicházím k sobì, zaèínám vnímat okolí na obloze vidím F-16, pøelétají tudy do Iráku, na moøi huèí èlun, má stejný zvuk jako chopper a tak mám vysvìtlení pro F-16 Zeuse i ten jeho chopper. Pak vidím tu modrou oblohu, modré a zelené moøe, tu nádheru a mám vysvìtlení pro bohy a bohynì a slyším i Elvise, nìkdo si ho pouští poblí¾.
Znamená to, ¾e jsem se nepomátl, duševnì jsem v poøádku a fyzicky mì èeká koupel v moøi a poté obìd, mo¾ná i s chobotnièkami.
Je nìco lepšího ne¾ pobyt u moøe a vidiny?
Poznámka: Ještì horší je to se mnou u Rudého moøe, tam mi ve vidinách defilují postavy z bible a Egyp»ana Sinuheta.
Jaroslav Petøík