Chalupaøení
Pokládám se za chalupáøe a bylo proto zcela pøirozené kliknou jednoho veèera na toto heslo na internetu a podívat se jaké moudrosti se pod tímto pojmem nacházejí. Odkazù je skuteènì nepøehlédnutelné mno¾ství, moudrostí ji¾ ménì.
O co ménì pozornosti je vìnováno výkladu samotného pojmu, omezující se na konstatování, ¾e jde o témìø výhradnì èeský fenomén, nemající svým rozsahem ve svìtì obdoby, o to více je vìnováno okolnosti vzniku chalupaøení a prognózám o jeho dalším osudu v èeské kotlinì.
Dá se øíci, ¾e èlánky z èasového hlediska od revoluce do druhé poloviny 90 let témìø shodnì uvádìjí, ¾e chalupaøení je výsledkem pøedchozích politických pomìrù, touhy utéci od vlivu politiky do pøírody, dùsledek velmi omezených mo¾ností cestovat, podnikat èi jinak se realizovat.
A z hlediska dalšího vývoje pak tito autoøi tvrdí, ¾e v dùsledku revolucí zmìnìných podmínek, kdy se lidem otevøely mo¾nosti trávit dovolené u moøe, podnikat a pro kratší rekreaèní pobyty a víkendy budou všude pøipraveny penziony, nejen se stravou ale i dalšími atrakcemi má chalupaøení odzvonìno. Za této situace s výjimkou pár zoufalcù ji¾ nikdo se nebude starat o nìjakou chalupu, kde je hlavnì práce a ¾ádný servis.
Je proto jen otázkou èasu, kdy chalupaøení zajde na úbytì.
Realita nìkolika let po revoluci ukázala, ¾e stejnì tak jako skonèila utopie spoleèenská, tedy socializmus skonèila i utopie samozvaných všeználkù o osudu chalupaøení. Holt to utopie a pøání nepodlo¾ené fakty a nedomyšlené mají tì¾ké.
Zhruba od konce 90 let a zejména po roce 2000 pøejímá iniciativu informací a pojednání o chalupaøení od pøedchozích filozofù a ideologù nìkdo jiný, dalo by se øíci neviditelná ruka trhu. Jejími apoštoly jsou realitní makléøi a celá ta dru¾ina podnikatelù, kteøí si uvìdomují, ¾e i zde jsou peníze, mo¾nosti zisku a ¾e je tøeba pro obchod vytvoøit atmosféru, pøizpùsobit myšlení lidí. A v jejich líèení se chalupaøení opìt stává po¾ehnáním obyvatel èeské kotliny a to takovým, ¾e ten, kdo se do nìho nezapojí riskuje svoji povìst , budí pochybnosti o své úspìšnosti, ochuzuje sebe i rodinu a vùbec, pøestává být „in“. Do akce zapojují i celebrity vystupující v rùzných televizních poøadech jako chalupáøi, vykonávající herectví a jiná povolání jen díky chalupaøení, které jim dodává nejen síly, ale i inspiraci.
Kdy¾ jsem se prokousal ètením tìchto èlánkù dospìl jsem k názoru, ¾e buï jsem prostáèek neschopný ty moudrosti pochopit a pøed propadnutím komplexu ménìcennosti mì zachránil nápad vyhledat místo chalupaøení heslo: chalupáø - chalupáøi. Tudí¾ ty lidièky, kteøí tomu pojmu chalupaøení dávají ducha, dávají mu konkrétní podobu, obsah.
A povedlo se!
Pod tímto heslem jsem nalezl konkrétní chalupáøe, kteøí bez ohledu na svoji profesi, vìk, pohlaví, spoleèenské postavení mají jedno spoleèné, vztah ke své chalupì a je ji¾ jedno, zda proto, ¾e tam mohou realizovat své zájmy kutilské, zahradnické, èi jen pro vìtší blízkost k pøírodì ne¾ z mìstského bytu èi domu.
Nechci tvrdit, ¾e všichni chalupáøi jsou rozumní, charakterní, a dalšími pøednostmi obdaøení lidé a ¾e snad mezi nechalupáøi se tìmito vlastnosti obdaøení nevyskytují. Pøesto však ze své zkušenosti bych si dovolil tvrdit, ¾e tìch správných chlápkù a sympatických ¾en je mezi chalupáøi vìtšina. Zejména, pokud uplatním svùj pohled, ¾e chalupáø není automaticky ka¾dý, kdo vlastní chalupu, ale ten, kdo se k tomuto oznaèení hlásí a svým poèínáním to pøi ka¾dém pobytu na chalupì potvrzuje konkrétní èinností. Tímto pohledem jsem vylouèil ty, kteøí mají chalupu, proto¾e ji má známý, kolega v práci a pod. Mám i další rozlišení. Skuteèný chalupáø je š»astný, kdy¾ jede na chalupu, ¾e má pobyt na chalupì a všechnu tu práci pøed sebou, zatím co majitel chalupy je š»astný, kdy¾ jede z chalupy, ¾e u¾ to má za sebou.
Nevím jaký vývoj, osud, èeká èeské chalupaøení, pochopitelnì se i zde promítnou zmìny, které doba pøináší, ale vìøím, ¾e s ohledem na hluboké koøeny, které chalupaøení má, ¾e ¾ádný èeskou kotlinou se momentálnì pøehánìjící vìtøík ho nejen nezlikviduje, vá¾nì neohrozí ,ale ani moc nepøetvoøí.
To spíše ten vìtøík ohrozí další vývoj plodù z nových semínek nyní se sice tak úspìšnì klíèících okolo Prahy a velkých mìst v podobì satelitù. A tak jako v pøírodì, právì ty mladé rostlinky jsou ka¾dým rozmarem pøírody a vývoje nejvíce ohro¾eny, tak i podle mého názoru, spíše ne¾ zmìn v chalupaøení se doèkáme brzy zmìn v satelitèení. No to jsem tomu dal, takový nedomyšlený tvar slova, ale co¾pak je vše kolem satelitù domyšlené?
V pracovní dny dojí¾dìní problematickou hromadnou dopravou nebo auty po ucpaných silnicích, o víkendech zase za nákupy a kulturou opìt dojí¾dìní, problémy se školu pro dìti a nutností pøi opuštìní nemovitosti bez automobilu pohybovat se výhradnì v holinách, abych naznaèil jen nìkteré.
A pøidal se k tomu fakt, ¾e obyvatelé satelitù vìtšinou nejsou lidé na vesnici vyrostlí, na ¾ivot na vesnici a vše s tím spojené zvyklí a postupnì pøipravení, ale lidé ze dne na den z mìstských bytù sem pøesazení, je tìch otázek a problémù pro zaèátek dost.
Jaroslav Petøík