Startování na Aljašce
„Ne paní, nemám elektrické auto" odpovídám u¾ asi posté toto léto.
"Proè je tu tedy ta elektrická šòùra, co visí od chladièe?" ukazuje turistka.
"To je na startování auta v extrémnì chladných podmínkách. Je to tak daleko
jednodušší", odpovídám.
"Ale co to pøesnì dìlá?"
Jdu k autu, zvedám kapotu a ukazuji jí, a teï u¾ i jejímu man¾elovi, vnitøek motoru, nìco pro lidi ¾ijící na severu zcela bì¾ného.
"Vidíte tohle?“
Uká¾u rozvodovou skøínku pøidìlanou na vnitøní stranì blatníku.
"Je tady pìt elektrických pøípojek, které vedou k ohøívaèùm vody ve válcích, k olejové vanì, k pøevodové skøíni, k baterce a k elektrickému topení v kabinì. Dvì hodiny po zapojení je auto pøipravené nastartovat v jakékoli zimì. Ètyøicet stupòù pod nulou toti¾ mù¾e autu opravdu ublí¾it a pøi 50 u¾ témìø nikdo nejezdí.
Ale opravdový po¾itek je, kdy¾ nemáte elektøinu a nemù¾ete auto pøipojit na sí».
Pár rokù jsme ¾ili bez elektøiny, tak¾e jsme museli u¾ívat rùzné alternativy. Nejlepší bylo se pøesunout nìkam dolù na jih, ale to není v¾dycky mo¾né. Tak¾e, kdy¾ nemáte elektøinu a pøijde 40 èi 50 stupòù pod nulou, musíte podniknout urèité kroky, aby se auto dalo nastartovat.
Prvním krokem je odnést baterku z auta a vzít ji dovnitø ohøát. Baterka ztrácí polovinu své síly, kdy¾ je studená a, aby auto nastartovalo, je potøeba hodnì energie.
Vyndat baterku není jednoduché a nikdy se to neobejde bez otluèených kloubù o ledovou ocel, kdy¾ ji zkoušíte odpojit a uvolnit.
Zatímco se prohøívá v domì, zkoušíte druhý krok. Zuøivì hledáte tepelnì izolaèní plachtu.
"Kde to proboha na jaøe zùstala? "
Po odházení nìkolika závìjí pøehodíte plachtu pøes kapotu auta.
Teï potøebujete velký propanový hoøák (nìco jako velkou letlampu nebo autogen) a jeden díl roury od kamen opatøené na konci kolenem. Roura se zasune pod auto, koleno smìøuje pod olejovou vanu, a na druhem konci do ní vsunete hoøák, aby vedla teplo pod auto, ale plamen se nedostal k zaolejovanému motoru. Poté, co vám spadne sníh ze stromu za krk, zanadáváte si a zjistíte, ¾e propanová bomba je prázdná.
No co, Seveøani to zvládnou! Dvouhoøákový Colman, vaøiè na kempovaní, zakrytý kusem plechu, pracuje zrovna tak dobøe, jen to zabere víc èasu!
Zasunete rozpálený vaøiè pod olejovou vanu.........
Krok 3., udìláte si kávu a èekáte hodinu.
Krok 4., vrátíte zpátky baterku, znovu si rozbijete klouby na ruce a zkusíte nastartovat...... Zanadáváte, zase odnesete baterku a pokraèujete v ohøívání.
Pátý krok, káva...èekání.......
Donesete baterku, obijete si kotníky, nasadíte baterku, zkusíte nastartovat.
Nic.
Zaklejete a jdete na kafe.....
V¾dycky, kdy¾ nesete baterku dovnitø, s nadáváním si odøete zmrzlé klouby.
Na sedmý pokus auto koneènì blafne a chcípne.
Zkusíte znovu. Chytne......chcípne...znova chytne a....chcípne.......a znova.
Našlapete plyn, nastartujete a pøidr¾ujete nohu na pedálu.
Motor se rozeøve a dr¾í !!!!!!!!!!
Koneènì jste pøipraveni vyjet... Jen¾e u¾ je tma, a obchody i pošta ve mìstì jsou zavøené. Vrátíte se domù, udìláte si další kafe a øeknete si, ¾e zítra je taky den.
A tøeba bude tepleji......
(Redakènì upraveno)