Výstava dìl amatérských výtvarníkù
s ukázkami profesionální tvorby
Na zámku v Kvasinách na Rychnovsku byla 31. bøezna odpoledne otevøena výstava, zorganizovaná obèanským sdru¾ením „®ivot na zámku“ ve spolupráci s kulturní komisí sousedního mìsta Solnice. Uvedl ji její pøedseda Václav Balous a s úspìchem vystoupil rychnovský Prausùv sbor (má víc ne¾ 140letou tradici) pod vedením jeho dirigentky Dagmar Zemánkové.
V galerii, která je v prvním poschodí tohoto postupnì obnovovaného zámku, budou a¾ do 29. dubna vystaveny obrazy (Vladimír Hanuš, Skuhrov nad Bìlou – Debøece, Stanislav Olejarz, Kvasiny, Alan Ulrich, Kvasiny, Ladislav Šulc, Oseènice – Sekyrky, Soòa Klímová, Kvasiny, Ingrid Janeèková, Solnice, Václav Balous, Solnice, Miloš Bárta, Kvasiny, Lucie Bártová, Kvasiny, Vladimír Plocek, Potštejn, Milena Nováková, Èerníkovice – Domašín, Kateøina Dohnálková, Skuhrov nad Bìlou, Základní škola Solnice, Základní Škola Skuhrov nad Bìlou, ÚSP Kvasiny), døevoøezby (Jan Plocek, Solnice), keramika (Martin Cvejn, Rokytnice v O.h., Petr Cichy, Lukavice), krajky a šperky (Lenka Kroulíková, Kvasiny, Helena Škulavíková, Kvasiny, Jana Olejarzová, Kvasiny), výšivky (Jaroslava Krucká, Kvasiny, Jana a Anna Noskovy, Kvasiny, Jarmila Civínová, Kvasiny) a sochy (Josef Filip, Potštejn).
V tomto zámku, kde se 21. èervence 1774 narodil Jan Alois Sudiprav Rettig, man¾el Magdaleny Dobromily Rettigové, autorky známé Domácí kuchaøky a otec evropsky proslulé operní pìvkynì jménem Henriette Rettich (tak má napsáno na zapomenutém hrobì v bavorském Mnichovì), pøipravuje jeho majitelka Soòa Klímová z rodu Janeèkových (Janeèkovým patøila kasinská automobilka) novinky. Této rodinì, jí¾ patøila kvasinská automobilka a které byl sousedící zámek v rámci restitucí navrácen v roce 1992, se podaøilo opravit mj. lovecký sál (konají se tu kulturní poøady – vzpomeòme napø. koncert ¾ákù ZUŠ z polské Kladské Bystøice ve spolupráci s rychnovskou ZUŠ).
Obnova tohoto pùvodnì barokního zámku, postaveného na místì zpustlé tvrze pra¾skými karmelitány v 2. polovinì 17. století, pozdìji empirovì upraveného a za komunistické éry vyu¾ívaného jako ústav sociální péèe, pokraèuje. Opraveny byly i vzácné varhany ze zámecké kaple Antonína Paduánského, na jejich¾ záchranu pøispìl 100tisícikorunovým grantem Královéhradecký kraj a opravu provedl (opravil mìch i píš»aly a pøidal i malý elektromotorek, který pøifukuje píš»aly) varhanáø Jan Karel ze Sázavy. Pøi prvním a zároveò slavnostním koncertu zahrál na opraveném nástroji diecézní organolog Václav Uhlíø a úvodní slovo mìl rychnovský právník a varhaník Jiøí Fuks. Význam tìchto varhan vidìli oba v tom, ¾e se dochovaly bez zásahù tak, jak je v polovinì 19. století varhanáø Španìl postavil.
Jak uvedla Soòa Klímová, za pochodu bylo obnoveno devìt místností v prvním patøe, kde bydlela pùvodnì rodina Janeèkova a mìla tam mj. zámeckou knihovnu i pánský pokoj s krbem; za minulého re¾imu byly tyto sály rozdìlené („rozfikané“ – výraz S. K.) na pokojíèky pro chovance ústavu pro mentálnì posti¾ené. Nu a tam je nyní ona galerie.
Co dodat? Majitelka zámku Soòa Klímová dìlá dobrý management, aktivnì spolupracuje s katolickou církví, Královéhradeckým krajem, obcí Kvasiny i mìstem Solnice. Zasluhuje 1*.