Vá¾ení ètenáøi,
Spoleènost Pøátel pøírody nás po¾ádala o spolupráci pøi šíøení jejich myšlenek. Jejich úsilí o dobrou vìc je jistì záslu¾né a my jim rádi vyhovujeme a informace zprostøedkováváme. Kontakty na Spoleènost Pøátel pøírody jsou k dispozici v redakci. (red.)
PØÁTELÉ PØÍRODY: MINISTR DOPRAVY SE S JEZY VELMI MÝLÍ
Po jednání s krajským hejtmanem mìl podle tisku ministr dopravy Šimonovský prohlásit, ¾e o výstavbì jezu na Labi je rozhodnuto a ji¾ pøíští rok by se mìlo zaèít stavìt.
“Pan ministr se hluboce mýlí. O stavbì v ¾ádném pøípadì rozhodnuto není,” reaguje na sporná tvrzení pøedseda správní rady Pøátel pøírody Marian Páleník.
Situace kolem jezù se v posledních mìsících vyvíjela tak, ¾e po nesouhlasu obou správ CHKO, v ní¾ chce betonová lobby jezy postavit, (Èeské støedohoøí a Labské pískovce), zamítavém stanovisku EIA (posuzování vlivù stavby na ¾ivotní prostøedí) a neudìlení výjimky ze zákona (rozhodnutí vydal ministr ¾ivotního prostøedí v prosinci 2004), není mo¾né investièní zámìr realizovat. Vìnovat investorovi na stavbu jezù 8 miliard odmítla (v listopadu 2004) také èeská vláda. Ministerstvo dopravy dostalo od vlády za úkol pøijít s novou variantou za polovièní cenu.
Investor (Øeditelství vodních cest zøízené Ministerstvem dopravy) tedy pøišel s údajnì novou variantou jednoho jezu v Prostøedním ®lebu. Ve skuteènosti jde ale o jen o první etapu pùvodní varianty. Tomu odpovídá i “nová” polovièní cena. Navrhovaný jez je prakticky toto¾ný s jezem, který byl po mnohaleté veøejné diskusi zamítnut. Je pouze posunut o 500 metrù!
Rozhodnì tedy nelze souhlasit s tím, ¾e investor pøichází s novou variantou. V interních materiálech Øeditelství vodních cest je “nový” jez i nadále oznaèován jako “vodní dílo Prostøední ®leb”. Obec Prostøední ®leb, u ní¾ by mìl jez vyrùst, je souèástí Dìèína. Proto pøejmenování tého¾ jezu na “jez Dìèín” hodnotí Pøátelé pøírody jen jako o trik, jak podvést veøejnost a vládu.
“Jakmile bude rozhodnuto o slo¾ení èeské vlády, budeme ministry o tomto pokusu o podvod informovat,” uvádí Páleník.
Jak došel ministr dopravy k závìru, ¾e je o staronové variantì rozhodnuto, zùstává záhadou. Pùvodní variantu realizovat nelze (nemá ani jeden ze ètyø povinných souhlasù resortu ¾ivotního prostøedí). S “novou” variantou se investor ocitá opìt v bodì nula. (Návrh musí podle zákona projít procesem EIA tj. posouzením vlivu na ¾ivotní prostøedí. A dále podle zákona potøebuje nìkolik stanovisek orgánù státní ochrany pøírody.) Jeliko¾ ve skuteènosti nejde o novou variantu, ale jen o první etapu varianty pùvodní, lze silnì pochybovat o tom, ¾e je rozhodnuto.
Vzhledem k tomu, ¾e dokumentace EIA na pøedchozí variantu byla pøedlo¾ena v roce 1999 a definitivnì byla stavba zamítnuta a¾ koncem roku 2004, je zcela nerealistické oèekávat, ¾e se jezy zaènou stavìt pøíští rok.(Jen zpracování dokumentace EIA je otázkou øádovì jednoho roku.)
To nejpodstatnìjší na závìr: Na rozdíl od roku 1999 je nyní ÈR èlenem Evropské unie. Území hned pod jezem v Prostøedním ®lebu je vládou schváleno do evropsky chránìné soustavy NATURA 2000. Proto, i kdy¾ pìt šestin údolí Labe navrhovaných do soustavy NATURA 2000 (“náhodou” pøesnì úsek, kde jsou navrhovány jezy) nebylo navr¾eno, bude zámìr – na rozdíl od roku 1999 – tentokrát posouzen navíc i z pohledu dopadù na oblast NATURA 2000.
V roce 2004 petici odmítající výstavbu jezù na Labi podepsalo bezmála 18.000 obèanù. Mezi nimi napø. tehdejší pøedseda Senátu Petr Pithart, dìkan pøírodovìdecké fakulty Univerzity Karlovy Prof. Pavel Kováø, tehdejší rektor Masarykovy univerzity Prof. Jiøí Zlatuška, dìkan Fakulty ¾ivotního prostøedí UJEP Doc. Josef Seják, tehdejší pøedsedkynì Akademie vìd ÈR Doc. Helena Illnerová a celá øada osobností vìdeckého i kulturního ¾ivota. Petièní archy od Pøátel pøírody pøevzal osobnì tehdejší premiér Špidla.
Marian Páleník
pøedseda správní rady spoleènosti Pøátelé pøírody
Masarykova 78, 400 01 Ústí nad Labem
------------------------------------------------------------------------------------------
NAVRHUJTE KANDIDÁTY
NA SEVEROÈESKÉHO ROPÁKA 2004!
V návaznosti na soutì¾ o ropáka ÈR vyhlašují Pøátelé pøírody, o. p. s. 4. roèník soutì¾e
“O severoèeského ropáka roku 2004”
Severoèeského ropáka zvolí úèastníci shromá¾dìní Pøátel pøírody 23. dubna 2005.
Své kandidáty navrhujte nejpozdìji do 22. 4. 2005 do 12:00.
“Zásluhy” kandidátù se musí jasnì vztahovat k Ústeckému kraji a k r. 2004!
Svùj návrh vèetnì (krátkého) zdùvodnìní (na nìm hodnì zále¾í!) dodejte prosím
pokud mo¾no elektronicky na adresu kancelar@prateleprirody.cz
(pøíp. písemnì na adresu Pøátelé pøírody, o. p. s., Masarykova 1493/78, 400 01 Ústí n. L.)
a to tak, abychom jej obdr¾eli nejpozdìji v pátek 22. dubna 2005 ve 12:00.
Na pozdìji dodané návrhy nebude bohu¾el mo¾no brát zøetel – z technických dùvodù nebude mo¾né kandidáty navrhovat pøímo na shromá¾dìní!
Hlasovací právo získají úèastníci shromá¾dìní Pøátel pøírody (23. 4. 2005) starší 15 let. Hlasování bude veøejné.
Hlasovací systém: Vítìzem ankety se stane kandidát, který obdr¾í nadpolovièní vìtšinu hlasù. Nezíská-li ¾ádný kandidát nadpolovièní vìtšinu hlasù v 1. kole, bude se konat 2. kolo hlasování, do nìho¾ postoupí 2 kandidáti, kteøí v 1. kole získali nejvyšší poèet hlasù.
Galerie ropákù:
Severoèeskými ropáky se stali:
za rok 2001 tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling;
za rok 2002 tehdejší 1. zástupce krajského hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna;
za rok 2003 tehdejší ústecký senátor Jaroslav Doubrava.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Milí pøátelé pøírody,
jste co nejsrdeènìji zváni na
jarní shromá¾dìní pøátel pøírody
a následný
pochod za Èeské støedohoøí
které je zatím (stále) ještì
bez dálnice
v sobotu 23. dubna 2005
SRAZ úèastníkù:
U zvláštního autobusu pøed hlavním vlakovým nádra¾í v Ústí nad Labem.
1. Odjezd cca v 10:30 smìr pomník Pøemysla Oráèe. (Pøipravte si prosím dvacetikorunu.)
2. Shromá¾dìní pøátel pøírody u pomníku Pøemysla Oráèe (cca mezi 11:00 a 11:30). Zde:
a) výroèní fotografie Pøátel pøírody 2005 – velmi dùle¾itou roli hraje úèast (pøítomna budou mo¾ná média), vezmìte proto s sebou své pøíbuzné a známé!; máte-li trièko s logem Pøátel pøírody, pøijïte prosím v nìm;
b) Zelené perlení (nejpovedenìjší výroky ropákù minulých let);
c) volba severoèeského ropáka 2004.
3. Ekobusem do Dubièek (místo s nádhernou vyhlídkou na labské údolí)
4. Odtud pìšky po plánované povrchové trase D8 “kolem Kubaèky”.
TRASA POCHODU MÌØÍ ASI 12 KM.
Cesta povede pøes Debus, kolem Dobkovièek a Chotimìøe do Opárenského údolí.
ROZCHOD úèastníkù – na zøíceninì hradu Opárno (cca v 16 hodin).
Po té mù¾ete:
- obèerstvit se v motorestu Oráè v Opárnì;
- jet vlakem z Opárna (do Lovosic, do Ústí nad Labem nebo do Teplic);
- jít pìšky Opárenským údolím na vlak do Malých ®ernosek (asi 6 km) pøíp. i
- pìšky na Lovoš (jedna z nejkrásnìjších vyhlídek v Èeském støedohoøí) a pak na vlak do Lovosic nebo do Malých ®ernosek.
Tìšit se tedy mù¾ete na:
- poslední (?) procházku po lukách, obìtovaných našimi politiky rozvoji automobilismu,
- Zelené perly 2004, 2003, 2002, 2001,…
- vyhlídku v Dubièkách, pøíp. i z Lovoše,
- pravidelnou inventuru pøírùstkù p. Štvána v Dobkovièkách: telátka, selátka,… (bez záruky),
- prohlídku zøíceniny hradu Opárno (spontánní opékání buøtù není zakázáno),
- pøíjemné posezení v zahradní restauraci Oráè v Opárnì,
- vyhlídkovou jízdu vlakem.
- setkání s podobnì smýšlejícími lidmi (pøáteli pøírody).
Milí pøátelé pøírody,
pøijïte demonstrovat preferování hodnot pøátel pøírody - zohledòování ochrany pøírody!
POJÏTE SE PODÍVAT, CO MOHLO BÝT ZACHRÁNÌNO výstavbou tunelu Kubaèka!
Pochod organizují Pøátelé pøírody, Dìti Zemì a Ekologický právní servis.