Spatøit mu¾ského za lékárnickou "tárou" je opravdu unikum
Projít se skuteènou lékárnou mù¾e být nìkdy docela zábavné. Jedno sobotní odpoledne jsme se s klubem Spoleènosti senior vydali do lékárny U jednoro¾ce, v Ostravì, na námìstí Republiky. Proè v sobotu a proè odpoledne?
To proto, ¾e jsme byly pozvány na návštìvu do „zákulisí“ lékárny, a aby se nám mohli vìnovat, museli jsme tam pøijít v dobì tzv. mimoprovozní. Proto¾e vìtšina z nás zná lékárnu jen z pohledu „pøed pultem“, byla to pro všechny velmi zajímavá zkušenost a zvídavých otázek, na které vedoucí lékárny Mgr. Kraina ochotnì odpovídal bylo opravdu mnoho. Pojïte tedy s námi na malou procházku voòavou lékárnou „U jednoro¾ce“…
Bájný jednoro¾ec, o nìm¾ jsou zmínky ji¾ ve 4. století pøed Kristem, je podle historických záznamù divoké zvíøe podobné koni. Mìlo ¾ít na pomezí starovìké Persie a Indie. Vysokou cenu rohu urèoval údajný nesnadný zpùsob jeho získávání. Mohl být chycen jen tehdy,spatøil-li èistou pannu. Tehdy zkrotl, polo¾il hlavu do jejího klína, usnul, roh mu mohl být odebrán a pou¾íval se k výrobì mastí a práškù… tolik legenda)
Bìhem prohlídky jsme si s panem lékárníkem také povídali...
Lékárnické povolání je jak se zdá doménou ¾en…
Je pravda, ¾e ¾en ve farmacii je podstatnì více, i kdy¾ teï u¾ se to zaèíná vyrovnávat.
Jak by jste charakterizoval práci lékárníka? Je nároèná?
Co se studií týká, je to urèitì jeden z nejt쾚ích studijních oborù co do nároènosti. Z pohledu metodologie, je v nìm obsa¾eno vše, co se týká èlovìka, pak lékárenství, ekonomika a další. Urèitì to není práce jenom za pultem. Mimochodem za pultem tu není práce ¾ádná, proto¾e to není pult ale „tára“. Práce je zde samozøejmì více, a já vám teï uká¾u èím to vlastnì zaèíná a èím to konèí. Sami uvidíte, ¾e práce lékárníka není jen ten výdej lékù.
Na procházce, která následovala jsme se pøesvìdèily, ¾e je to práce nejen zajímavá, ale i velmi nároèná.
...Jeden vstup je pro zákazníky a jeden pro zbo¾í a personál. To proto, ¾e by se nemìlo stát, aby se zákazník potkal se zbo¾ím, které ještì není zkontrolováno a také kvùli hygienickým podmínkám.
První místnost do které jsme vstoupili je pøejímka zbo¾í. První hromádka - zbo¾í ještì není zkontrolováno. Druhá hromádka - zbo¾í, které je pomocí e-mailu nahráno do poèítaèe a zkontrolováno, ¾e na tom papíøe je skuteènì to, co v krabicích. Musí se kontrolovat poèet kusù, šar¾e a expirace. Šar¾e je výrobní èíslo - kdy¾ dojde k nìjakému problému, musí se výrobky stahovat z trhu. Expirace znamená dobu pou¾itelnosti pøípravku. Ve skladu je zbo¾í podle abecedy, druhù atd... velice pøehledné! V pøípravnì musí být absolutní èistota, ani kytky zde nemohou být. Umývárna slou¾í k umývání nádobí, které se pou¾ívá k výrobì mastièek apod., musí se umývat podle urèitého øádu a pak sušit, sterilizovat. V ka¾dé místnosti visí øád jak se musí místnost udr¾ovat, èím se musí mýt a kdo ji musí mýt. Sanitáøka musí mít deníèek a zapisovat úplnì všechno, co se umývá, kdy a èím. Sklad a pøípravna musí mít samostatné lednice, pøípravky se nesmí míchat. Opiáty a jedy musí mít zamykatelnou skøínku. Barevné šuplíky (pìkný a estetický vzhled) jsou vytahovací, zvláštní mechanismus je lehce otvírá. Poèítaèové vybavení je samozøejmostí a usnadòuje práci.
A teï obecnì, na co se nejvíce zákazníci ptají?
Na co??? Úplnì na všechno! (smích..) I na poèet mých dìtí, kdy¾ na to pøijde.
Kdy¾ nìkterý pacient pøinese léky, které jsou prošlé, co se nimi dìlá.
Tady vidíte kontejner, který obsahuje prošlé léky. Máme smlouvu s OZO, v ka¾dém mìstì existuje nìjaká firma, se kterou je mo¾né uzavøít smlouvu na likvidaci nebezpeèného odpadu. V budoucnu se mají zpøísnit pravidla, tak¾e asi bude potøeba mít pøesný seznam všeho, co v tìch kontejnerech je. Nìkdy lidé donesou plnou tašku rùzných lékù, tøeba po zemøelém pøíbuzném a pøi sestavování seznamu to bude hodnì nároèné, proto¾e mnohdy je ten obsah neznámý.
Je tøeba apelovat na lidi, aby léky do lékáren nosili? Není jednodušší to vysypat do záchodu a spláchnout…
Dùle¾itá je výchova k prevenci. U¾ dìti na zákl. školách by se mìly uèit, ¾e se léky nesmí vyhazovat do kontejnerù, proto¾e hrozí riziko, ¾e èlovìk nebo i zvíøe nìco z toho sní. Mnohdy pøijdou lidé a ptají se „mohu vám to tu nechat? Já odpovídám - ne mù¾ete, ale musíte! Na ka¾dém pøíbalovém letáku máte napsáno - nepou¾ité léky vra»te do lékárny!
Existují léky bez doplatkù a s doplatky. Doporuèujete pacientùm, aby si vzali radìji levnìjší plnohodnotný lék, nebo jim jednoduše dáte to co jim podle receptu pøedepsal lékaø?
My je nemù¾eme pøesvìdèovat. Tu variantu jim mù¾eme nabídnout. Není to otázka toho, ¾e jsou èeské nebo zahranièní, ale je to otázka originálních nebo generických firem. Originální jsou firmy, které se zabývají vývojem léku, pøivedou na svìt novou skupinu lékù. Potom jsou ty generické, které si od nich koupí molekulu, ale u¾ nevykládají peníze na výzkum a tím pádem jsou tyto výrobky pak levnìjší.
Ale i teï jsou tøeba léky, které jsou domácí s doplatkem a zahranièní bez, tak¾e se to nedá generalizovat. Je naší povinností nabídnout levnìjší lék, ale je to také základní pravidlo pøístupu k zákazníkovi, a v tom, jak se poøád ceny mìní, tak i lékaøi mnohdy nejsou orientování, proto¾e neví jak je to momentálnì na trhu.
Problematika neèitelných receptù. Kdo potom za to odpovídá?
Lékárník je osoba zodpovìdná za to, co pacient dostává. Je na nás, abychom zkontrolovali pøípadné omyly lékaøù. Lékárnický výdej je vlastnì poslední kontrola, kterou odborný zdravotnický personál provádí. A pokud je ten recept neèitelný tak buï pacient má pøedstavu o tom co u¾ívá, a nìjak se na tom vzájemnì shodneme anebo se kontaktuje lékaø a ptáme se na to, co bylo pøedepsáno. I to se stává, ale pokud si nejsem jistý, tak pacientovi lék vydat nemohu.
Vidíme tady informaèní panel… Je povinný?
Není povinný, povinnost je informovat pacienty o cenách a my jsme to vyøešili tímto panelem. Je napojen na náš poèítaèový systém, je to nákladné, ale do budoucna se dá více vyu¾ít, umístit na nìj napø. reklamu o produktech, zatím tím øešíme administrativní povinnost. Ale stejnì 99% pacientù nespoléhá na to co si tam pøeètou, stejnì se ještì pro jistotu zeptají lékárníka na cenu.
Dùle¾itá je atmosféra, spokojenost zákazníkù a pøátelskost zamìstnancù. Uspoøádání zbo¾í tak, aby bylo pøehledné, aby upoutalo, to jsou drobnosti, které sází na vizuální dojem. Lépe si povykládat s lékárníkem a máte mo¾nost se dovìdìt více.
Je dùle¾ité jaký pøístup má lékárník, ¾e jen nenapíše na krabièku jak lék u¾ívat, ale pøidá radu jak s pøípravkem zacházet a zdùrazní nìkteré dùle¾ité aspekty.
Mìlo by to být bì¾né i v lékárnách, kde je velký provoz, i kdy¾ v menších lékárnách je více èasu na to poradit se s lékárníkem. To vše by mìlo být cítit u¾ v tom jak vstoupíte do lékárny, mìlo by to z té lékárny vyzaøovat, ano to je to místeèko, kde si vše mohu nechat vysvìtlit .
Reklama dìlá hodnì a hodnì nás dovede ovlivnit.
Nìkdy jsou pacienti hodnì ovlivnìni reklamou. Pøijdou a zeptají se co vy na Proenzi? Co na to mám øíct? Já bych spíš potøeboval vìdìt co ho trápí, proto¾e je øada pøípravkù, které mají rùzný význam a pou¾ití. Pøijde starší paní, já ji vysvìtluji jaké jsou mezi pøípravky rozdíly a ona pak nakonec stejnì øekne, tak mi dejte to Proenzi. Zprvu jsem se naštval, ale nakonec jsem si øekl, nìco jsem udìlal špatnì, kdy¾ jsem pacienta nepøesvìdèil, ¾e se rozhodl pro svùj pùvodní po¾adavek.
A co lecitin je dobrý?
Já ho "baštím" také. Urèitì je dobrý a jako doplnìk stravy je pøínosem.
Pøesvìdèil jste nás... Tak dìvèata budeme nakupovat! Dobøe pojïme na to…
Text a foto:Ludmila Holubová
Pozvánka na pøednášky
V klubovnì Spoleènosti senior, Na Jízdárnì 18, Moravské Ostravì se konají pravidelné pøednášky. Velmi zajímavé byly právì pøednášky Mgr. Krainy napø. na téma:
- Povídání s lékárníkem
- Dlouhá cesta (lékù) k pacientovi
- Za kolik v roce 2008
Na další pøednášky o jejich¾ termínu konání se dozvíte napø. v Ostravském programu jste srdeènì zváni.
Související èlánky: