Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Milena,
zítra Miloš.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Nechat kontrolu dob důchodového pojištění na poslední chvíli se nemusí vyplatit

 

Pokud se během letošního roku chystáte do důchodu, nenechávejte kontrolu svých dob pojištění na poslední chvíli. Lidé, kteří v roce 2015 dosáhnou důchodového věku, musí získat alespoň 31 let pojištění. K předběžnému ověření dob důchodového pojištění kdykoliv před přiznáním důchodu slouží přehled dob důchodového pojištění nebo informativní osobní list důchodového pojištění. Žádost o starobní důchod je možné podat nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání důchodu.


Důchodového věku letos dosahují muži narození v březnu až prosinci 1952, ženy narozené v roce 1954, které vychovaly jedno dítě, ženy narozené v roce 1955, které vychovaly dvě děti, ženy narozené v roce 1956, které vychovaly tři či čtyři děti a bezdětné ženy narozené v roce 1953. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) proto připomíná, jak se žádost o důchod podává, a informuje, co se mění ve výpočtu důchodu v roce 2015.

 

Žádat o přiznání důchodu je možné k datu nároku, ale také od pozdějšího termínu
Rozhodnutí, zda odejít do starobního důchodu, záleží na samotném občanovi. Jedná se o jeho právo volby a nikoliv povinnost. Také termín, od kterého chce důchod přiznat, si volí sám žadatel. Dosažení důchodového věku není důvodem k ukončení zaměstnání či podnikání. To znamená, že člověk, který se rozhodne dále pracovat, může pokračovat ve výdělečné činnosti i po vzniku nároku na starobní důchod. Tzv. „přesluhováním“ je možné si navyšovat procentní výši důchodu.


Lidé snadno pomocí tzv. věkové kalkulačky zjistí, jaký je jejich důchodový věk, kdy ho dosáhnou a jakou musí získat dobu pojištění. Pomocí důchodové kalkulačky se mohou dokonce dozvědět orientační výši svého důchodu. Údaje, které se dosazují do kalkulačky (délka doby pojištění a výdělky), získají z informativního listu důchodového pojištění, o jehož zaslání mohou ČSSZ jednou ročně zdarma požádat, nebo nahlédnutím do svého „konta“ pojištění online na ePortálu ČSSZ. Obě kalkulačky - věková i důchodová - jsou dostupné na webu Ministerstva práce a sociálních věcí v sekci Důchodové pojištění: http://www.mpsv.cz/cs/2435.


Žádost o důchod sepisuje s občanem pracovník OSSZ
Rozhodne-li se občan podat žádost o důchod, musí se dostavit na příslušnou okresní - v Praze Pražskou, v Brně Městskou - správu sociálního zabezpečení (OSSZ) podle místa trvalého pobytu. Do žádosti o důchod je třeba uvést a ověřit mnoho údajů, proto ji s žadatelem vyplňuje pracovník důchodového oddělení. Podat žádost o důchod je možné kdykoliv v úřední dny OSSZ a není nutné se předem objednávat. Ten, kdo si však pro tento důležitý úkon chce sjednat konkrétní termín schůzky, má možnost využít službu online objednávání na webu ČSSZ: http://objednani.cssz.cz/.


Žádost o starobní důchod je možné podat nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání důchodu, později je to možné kdykoliv. Zpětně lze důchod vyplatit maximálně za pět let.

 

Za občany, kteří vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemohou podat žádost o důchod sami, mohou s jejich souhlasem a na základě potvrzení lékaře o jejich zdravotním stavu podat tuto žádost jejich rodinní příslušníci.


Doklady, které se předkládají při podání žádosti o starobní důchod
-  Při podávání žádosti o starobní důchod se předkládá zejména:
-  občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
-  doklady o studiu, popřípadě učení (i nedokončeném),
-  muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby,
- doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí nebo výpisy z matriky narození, popř. rozhodnutí o době a rozsahu péče),
- doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách, které nejsou uvedeny v informativním osobním listu důchodového pojištění nebo v on-line přehledu dob důchodového pojištění.


Lidem, kteří přemýšlejí o odchodu do starobního důchodu, přináší mnoho praktických rad a příkladů aktuální Příručka budoucího důchodce, která poskytne odpovědi na nejčastější dotazy, jež si lidé v souvislosti s důchodem kladou. Příručka je v tištěné podobě zdarma k dispozici na OSSZ, v elektronické verzi je dostupná na webu ČSSZ: www.cssz.cz/cz/o-cssz/informace/informacni-materialy/publikace.htm.


Lhůta pro vyřízení žádosti o důchod je 90 dní, zpravidla je ale kratší
ČSSZ rozhoduje o přiznání důchodu ve lhůtě do 90 dnů od podání žádosti. Délka vyřízení závisí na tom, zda jsou v evidenci ČSSZ všechny podklady. Pokud je nutné vyžadovat potřebné doklady např. od zaměstnavatele (bývalých zaměstnavatelů), zahraničního nositele pojištění nebo jiné instituce, vyřízení důchodu se tím prodlouží. Je-li nárok na důchod prokázán, může ČSSZ žadateli před vydáním rozhodnutí o důchodu poskytnout zálohu. Ve většině případů však ČSSZ rozhoduje o přiznání starobního důchodu v průměru za 31 dnů.


Po obdržení rozhodnutí je možné požádat o změnu data přiznání nebo podat námitku
Do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí ČSSZ může klient písemně požádat o změnu data přiznání důchodu nebo jeho výplaty. V praxi se může jednat např. o situace, kdy žadatel o starobní důchod z obdrženého rozhodnutí zjistil, že mu do získání dalšího roku pojištění chybí několik dnů. V tomto případě má žadatel možnost v 30denní lhůtě požádat ČSSZ o posunutí data přiznání starobního důchodu tak, aby mu byl zhodnocen i další rok pojištění.


Pokud klient nesouhlasí s rozhodnutím o přiznání důchodu, může podat písemné námitky do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Námitky přijímá ČSSZ nebo kterákoliv OSSZ. Podání námitek je řádný opravný prostředek ve správním řízení a jeho absolvování je nezbytným předpokladem k tomu, aby se věcí mohl zabývat soud v případě uplatnění správní žaloby.


Co se pro rok 2015 ve výpočtu starobního důchodu mění
Základní výměra důchodu v roce 2015 činí 2 400 Kč měsíčně. Procentní výměra důchodu činí za každý celý rok důchodového pojištění získaný do doby nároku na důchod 1,5 % výpočtového základu. Pro stanovení výpočtového základu je důležitý osobní vyměřovací základ, tj. měsíční průměr všech příjmů dosažených v rozhodném období. Rozhodné období je u důchodů přiznaných v roce 2015 období let 1986 až 2014. Pro stanovení výpočtového základu z osobního vyměřovacího základu platí v roce 2015 dvě redukční hranice: I. redukční hranice – 11 709 Kč - a II. redukční hranice – 106 444 Kč. Výpočtový základ se z osobního vyměřovacího základu stanoví tak, že částka do I. redukční hranice náleží v plné výši, z částky nad I. do II. redukční hranice náleží 26 %, k částce nad II. redukční hranice se nepřihlíží.


Více informací o podmínkách nároku na starobní důchod, jeho výši a výpočtu lze získat na webu ČSSZ www.cssz.cz/cz/duchodove-pojisteni, při osobní návštěvě OSSZ, klientského centra pro důchodové pojištění při ústředí ČSSZ nebo prostřednictvím call centra pro důchodové pojištění na telefonním čísle 257 062 860.


* * *


ČSSZ každému otevřela online jeho „konto“ dob pojištění


Každý občan, bez ohledu na věk, má od letošního března možnost kdykoliv, snadno, bezpečně a zdarma vidět aktuální stav svého konta evidovaných dob pojištění, aniž by musel od úřadu žádat zaslání výpisu svých dob pojištění. Bránou, jak ke kontu online přistoupit, je ePortál ČSSZ. Díky němu mají zejména zaměstnaní lidé nástroj, jak si zkontrolovat, že zaměstnavatel České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) potvrdil dobu jejich důchodového pojištění a hrubé příjmy (výdělky) ve správné výši.

 

„Každý jeden člověk, který kdy byl naším pojištěncem, protože ze své výdělečné činnosti v ČR odváděl pojistné na důchodové pojištění, dostal od České správy sociálního zabezpečení možnost mít své údaje, jež jsou podkladem především pro jeho budoucí důchod, průběžně pod kontrolou,“ uvedl ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun a zdůraznil význam nové služby: „Lidé získávají důležité informace, které jim pomohou vyhodnotit, zda nám zaměstnavatelé předali všechny údaje, které měli, tzn. všechny evidenční listy důchodového pojištění. V případě, že zjistí rozpor, mohou začít vše včas řešit spolu s pracovníky okresních správ sociálního zabezpečení. Česká správa spolu se svými okresními správami sociálního zabezpečení je klientsky zaměřeným úřadem státní správy a stvrzuje to svým rozvojem v přístupu ke klientům.“ Některé doby, které se prokazují až v souvislosti s podanou žádostí o důchod však ČSSZ nemůže mít v evidenci. I na ně konto upozorňuje. Jsou to např. období, kdy byl člověk pracovně činný v zahraničí či lidé pečovali o dítě.

 

Aby lidé mohli nahlédnout do přehledu dob důchodového pojištění, přihlásí se do ePortálu ČSSZ. K jeho používání nepotřebují nic jiného než mít přístupové údaje ke své datové schránce. Systém individuálních kont pojištěnců, který ČSSZ v posledních letech usilovně vytvářela a budovala, umožňuje, že se konto průběžně aktualizuje na základě každého nově doručeného a zpracovaného dokladu. V současné době konta, jejichž počet osciluje kolem 8,5 milionu, obsahují 150 milionů digitalizovaných nárokových podkladů.

 

Z hlediska technologických změn a přínosů má ePortál ČSSZ klíčový význam. Co je podstatné: spuštěním ePortálu ČSSZ v prosinci 2013 byl významně posílen proklientský přístup ČSSZ směřující k vybudování internetové samoobsluhy pro občany, podnikatele, zaměstnavatele i další orgány veřejné správy. Umožňuje nahlédnout na vybrané údaje, jako je přehled dob důchodového pojištění, získat výpis z některých údajů, požádat o vydání potvrzení, zaslání informativního osobního listu důchodového pojištění apod. Jeho prostřednictvím lze elektronicky podat tiskopisy, které jsou systémy ČSSZ zpracovány a ověřeny.


Kromě náhledu na „konto“ mají občané stále možnost požádat jednou za kalendářní rok ČSSZ o zaslání informativního osobního listu důchodového pojištění (IOLDP). Lidé jsou obyčejně mile překvapeni, jak má ČSSZ jejich pracovní historii řádně zdokumentovanou. Potvrzují to slova šéfredaktorky časopisu revue 50plus:
„Já sama, když jsem žádala o důchod, jsem vůbec netušila, že existuje něco jako osobní list. Sháněla jsem krkolomně různá potvrzení, a když jsem pak přišla na ČSSZ, byla jsem ohromená, že tam o mně všechno měli! Přitom jsem během života vystřídala několik svobodných povolání. Připadalo mi to jako malý zázrak, že může mít úřad všechno podchycené, i to, co já jsem už dávno zapomněla.“


Doklady, které ČSSZ o svých klientech-pojištěncích eviduje, mohou v některých případech posloužit i jinak než jen pro účely důchodu. Jde o situace, kdy potřebují svou pracovní minulost prokázat např. novému zaměstnavateli, v souvislosti s podnikáním pro doložení praxe, nebo pro různé jiné účely.


* * *

ČSSZ nově nabízí klientům možnost online objednání termínu na OSSZ. Pilotní provoz běží

od letošního března


Další zkvalitnění služeb svým klientům nabízí Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) v podobě systému pro online objednání schůzky na okresní správu sociálního zabezpečení (v Praze Pražskou, v Brně Městskou – dále jen OSSZ). Jeho základní smysl spočívá v tom, že si lidé mohou schůzku na OSSZ naplánovat tak, aby jim termín vyhovoval co nejlépe a dobře zapadal do jejich časového rozvrhu. Možnost navštívit OSSZ bez předchozího objednání je pochopitelně zachována.


Všichni klienti – tedy občané, zaměstnavatelé a podnikatelé – mohou tento systém objednávání využít od konce letošního března. Přijít se poradit nebo si vyřídit záležitosti týkající se agendy sociálního zabezpečení lidé mohou bez objednání i nadále každý pracovní den, tedy od pondělí do pátku, v běžných úředních hodinách OSSZ.

 

ČSSZ spustila online systém v pilotním provozu a po určité době potřeby svých klientů vyhodnotí. Velkou výhodou systému bude nepochybně i to, že si ho každá OSSZ bude moci přizpůsobit svým potřebám a možnostem – v zásadě se dá říci, že online objednávkový systém bude ušit přesně na míru klientům, kteří jsou s konkrétní OSSZ v kontaktu. Na vypracování online systému objednávání si ČSSZ nenajala odborníky „zvenku“, ale připravil ho tým zaměstnanců z IT oddělení OSSZ, vznikal tedy s minimálními náklady a v krátkém čase.


Služba ONLINE OBJEDNÁNÍ NA PRACOVIŠTĚ je k dispozici na webové adrese http://objednani.cssz.cz/. Klienti si mohou rezervovat termín na níže uvedené služby:
Žádost o důchod – starobní, invalidní, pozůstalostní
Žádost o důchod s mezinárodním prvkem
Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnosti
Žádost o povolení splátek dlužného pojistného (penále)
Žádost o určení příslušnosti k právním předpisům sociálního zabezpečení pro zaměstnance (vyslání, souběh, výjimka, formuláře A1).


U jednotlivých agend je k dispozici objednávací kalendář. V pilotním provozu je možné využít pro objednávání pracovní dny pondělí a středu. Předpokládaná doba schůzky je prozatím vymezena na 30 minut.


Jana Buraňová, ČSSZ



Komentáře
 
 Datum
Jméno
Téma