Svìtlo a barvy
"Budi¾ svìtlo", stojí na poèátku dìjin lidstva, .....". Barvy nejsou nic jiného, ne¾ formy bílého svìtla sjednocujícího v sobì všech sedm barev duhy: èervenou, oran¾ovou, ¾lutou, zelenou, modrou, indigovou a fialovou.
Jakákoliv forma ¾ivota závisí na existenci svìtla a tím také zároveò na ohromné energii barev. Jde o síly, které na nás v¾dy a všude velmi silnì pùsobí a tak mohou hluboce ovlivòovat naše myšlení a cítìní. Tajemný zázrak sedmi barev duhy tak úèinkuje v nás všech, nebo» v ka¾dé buòce našeho tìla existuje všech sedm barev a rozvíjí tam svùj léèebný úèinek - jak v duševní, tak v tìlesné rovinì.
Barevná kompozice nebo barevná skladba
Barevná kompozice nebo barevná skladba je jedním ze základních kompozièních postupù pro uspoøádání barev a prvkù v obrazu. Je spoluurèována individuálním názorem autora a jeho emocionální, estetickou soustavou. Autoøi pou¾ívají barevnou kompozici ve fotografii, filmu, malbì, architektuøe, hudbì nebo prùmyslovém designu.
Vnímání barev je slo¾itý fyziologický a psychologický proces, pøi kterém se uplatòuje nìkolik pochodù èi orgánù, podnìt, zrak, mozek.
Pøi barevné kompozici musíme øešit nìkolik aspektù jako: harmonie barev, kontrast, pomìr barevných ploch, vzájemný úèinek více barev, jejich umístìní, jejich zobrazení.
Ka¾dá skupina barev na nás pùsobí jiným dojmem, jejich vztahy pomù¾e pochopit barevné kolo (kruh)
Teplé barvy jsou èervená, oran¾ová, ¾lutoèervená, ¾lutá, zeleno¾lutá, zelená. Tradiènì se spojují s ohnìm a Sluncem, proto¾e vyvolávají dojem tepla.
Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialovìmodrá, fialová, èervenofialová. Všechny obsahují modrou.
Syté barvy jsou neøedìné èernou, šedou nebo bílou.
Kontrastní (doplòkové) barvy jsou jakékoliv dvì barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kola. Dochází u nich k pocitu kontrastu. Dáme-li je vedle sebe, zmno¾í vidìnou sytost obou.
Harmonické barvy jsou jakékoliv tøi barvy, které mohou být na barevném kole spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Tyto barvy mezi sebou dobøe ladí.
Pøíbuzné barvy le¾í na barevném kole vedle sebe. Mají podobný úèinek, tedy zcela opaènou vlastnost, ne¾ mají barvy kontrastní.
Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozøedìné bílou nebo šedou. Velmi obtí¾nì se reprodukují.
Monochromatické barvy se skládají z rùzných sytostí a hodnot jasu jedné barvy, pùsobí mdle a nevýraznì. Chytøe vyu¾itý kontrast je mù¾e udìlat velmi zajímavými.
Èervená je pøedevším barvou vzrušení, a to jak v pozitivním, tak i negativním smyslu. Pùsobí vznešenì, dalším významem je energická akce, dynamika, stimulace, zmìna a pronikání vpøed. V psychologickém významu jsou touto barvou oslovováni lidé silní, energiètí, sobìstaèní a sebevìdomí. Naopak pro èlovìka, je¾ sám sebe vnímá jako slabého, mù¾e èervená barva pøedstavovat ohro¾ení. Jako drá¾divá a provokující je také barvou lidské sexuality.
Modrá je pravým protipólem èervené. Pùsobí uklidòujícím dojmem, je pøívìtivá, symbolizuje nìhu, vìrnost a dùvìru, znamená nastolení míru a spokojenosti. Dále pøedstavuje tradici, stálost a spolehlivost a také komunikaci. Je pravým ztìlesnìním pohody.
Zelená. Potenciální energie této barvy se neprosazuje navenek. Tato barva je v pøírodì statická, ale uvnitø je obsa¾ena energie rùstu. Je to barva konzervativní, symbolizuje obecnì pøírodu a také nadìji, mládí, bezpeèí a jistotu. Zelená je barvou klidnou, vá¾nou. Jde o symbol matky pøírody samotné.
Oran¾ová barva se velmi silnì spojuje s pøedstavou slunce, s bohatou úrodou i bohatstvím obecnì, vzbuzuje pocit radosti a slavnostního vzrušeného oèekávání. Dynamická, sebevìdomá. Stejnì tak jako barva èervená je i tato barvou extrovertní.
®lutá. Spojuje se z èervené a zelené barvy a touto kombinací vzniká napìtí, které má tendenci k uvolnìní. Symbolizuje dynamickou pohybovou energii, která vystupuje ven. Dalším významem je touha po rozvíjení se, je v ní nadìje, povzbuzuje a osvobozuje, pùsobí vesele a otevøenì. Teplá, silnì ¾lutá také ztìlesòuje rùzné zájmové oblasti, duchovní schopnosti a nadání. Pozor nato, co se lidovì nazývá „¾lutý závistí“.
Bílá. Je koncovým bodem svìtlosti. Je výrazem èistoty, pøedstavuje absolutní svobodu pro všechny mo¾nosti, nové zaèátky. Znamená osvobození od všeho, co se jeví jako pøeká¾ka. Je barvou míru, chladu a èistoty. Symbolizuje nový zaèátek a pravdu.
Èerná je protipól bílé, demonstruje koneèné rozhodnutí. Mù¾e pøedstavovat agresivní vzdor (obzvláš» v kombinaci s èervenou), symbolizuje nicotu, absolutní odøíkání a v naší kultuøe je vnímána jako barva smutku a smrti. Zároveò je spojováno s elegancí, autoritou, silou. Vytváøí vysoký kontrast, stejnì tak jako bílá, ale s opaèným emocionálním zabarvením.
O nìkterých odstínech èi dalších barvách nalezneme další zajímavá tvrzení.
Svìtle zelená - pùsobí pøirozenì, ale nìkdy i jedovatì, je spojena s pøedstavou chladu, vlhka, ticha, rostlin
Tmavozelená - uklidòuje a chrání, ale také omezuje, je pøátelská, dává pocit bezpeèí a nadìje
Tmavomodrá - klidná, vá¾ná a¾ sklièující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku
Svìtlemodrá - pùsobí pøívìtivì, vyvolává pøedstavu oblohy a vzduchu, ticha a touhy
Purpur - pùsobí dùstojnì, hrdì, vznešenì, povzbudivì, je spojen s pøedstavou spravedlnosti a majestátu
Fialová - neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, nároèná; je spojována s intuicí a nesmyslem znamená pochopení, na èlovìku je spojována s èelem
Svìtle fialová - pùsobí zaèarovanì, rozpolcenì, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení
Hnìdá - støízlivá, mlèenlivá, solidní a vá¾ná, realistická, spojená s pøedstavou jistoty a poøádku, domova, tradice, zdr¾enlivosti
Zpracováno podle:
Wikipedie
Interval.cz > Webdesign > Webová grafika > Magie barev na webu - základy teorie
Jak barvy volit
Aby se obraz líbil, musí na ní být všechny barvy navzájem vhodnì sladìny. Pou¾ijete-li málo barev, nebo mezi nimi budou malé rozdíly, bude pùsobit nudnì a nezajímavì. Naopak, pokud pou¾ijete pøíliš mnoho odlišných barev, bude výsledkem chaos, který mù¾e být nepøíjemný a ztí¾í vnímání obsahu. Ideálním kompromisem mezi tìmito dvìmi krajnostmi je harmonie barev.
Kombinaci barev nazýváme barevné schéma. Existují tøi osvìdèené principy, jak harmonicky kombinovat barevné schéma:
- Monochromatické schéma se kromì èerné a bílé skládá z jednoho dalšího odstínu. Nemusí se nutnì jednat o jedinou barvu, nebo» lze pou¾ít nìkolik variant tého¾ odstínu s rùznou sytostí, èi svìtlostí.
- Podobné, neboli analogické barvy, jsou ty, které spolu bezprostøednì sousedí. Na barevném kruhu si vyberte jednu barvu a doplòte ji jejími sousedy bezprostøednì vpravo a vlevo. Obvykle se jedna z barev pou¾ije jako dominantní.
- Doplòkové, neboli komplementární barvy jsou 2 barvy stojící v kruhu pøímo naproti sobì. Pøi správném pou¾ití mohou vytvoøit jak rovnováhu, tak zajímavý kontrast.
Zpracování podle
Marek Prokop : Webová grafika Magie barev na webu - základy teorie
Pøipravil:Imrich Lencz