CITACE BIBLE: Celek tøí dopisù, První a druhý list Timoteovi a list Titovi je od 18. století výsti¾nì oznaèován jako „pastorální epištoly“. Apoštol Pavel je adresuje svým nejbli¾ším a osvìdèeným spolupracovníkùm Timoteovi a Titovi. Timoteus, pùvodem z øecko-¾idovské rodiny z Lystry, provázel Pavla od druhé misijní cesty. Apoštol jej èasto uvádí v listech jako spoluodesilatele. O Titovi se dovídáme, ¾e byl rodilý Øek. Pavel jej èasto pou¾íval jako svého vyslance a oba mu¾e ustanovil svými zástupci, Timotea v Efezu a Tita na Krétì. V pastýøských listech jim dává smìrnice o øádech a povinnostech, které mají posílit a upevnit sborovou disciplínu vzhledem k rozmáhajícímu se kacíøství uvnitø køes»anských obcí. Obsah kacíøského uèení nelze pøesnì urèit. Patrnì jde o gnostické spekulace ve spojení s „¾idovskými mýty“. Proto¾e tito bludaøi byli misijnì velmi aktivní, pøedstavovali pro køes»anské obce veliké nebezpeèí. Ty však tím nemají být pøekvapeny. Bludaøi jsou poslové konce pøed pøíchodem Kristovým. Apoštol Pavel zdùrazòuje na mnoha místech, ¾e výpovìdi heretikù jsou bezcenné, avšak jejich pùsobnost je nebezpeèná. Vyvolávají spory, závist, roztr¾ky. Tím nejen vnášejí do obcí nepokoj, ale vystavují je i vnìjšímu ohro¾ení. Proto je nutné pøerušit diskusi s nimi jako bezvýslednou. Pravý zpùsob, jak je potírat, je pouèování a kázeò na základì „zdravého uèení“, které je osvìdèené a vyzkoušené, a zakotvené v øadì hymnù, vyznání a modliteb. Proti falešným uèitelùm je na místì pøísnost, vùèi jejich pøívr¾encùm mírnost, aby zùstala nadìje pobloudilce získat. Této nový tón jisté diskvalifikace protivníka pøedem z pozice pravovìøí (tradice), v pastorálních listech zvláštì silný, vysvìtlují mnozí tak, ¾e jsou dílem apoštola, stojícího na konci ¾ivota, a pøedstavují poslední stadium jeho konfrontace s heretickými skupinami.