Pierre-Auguste Renoir (narozen 25. února 1841; zemøel 3. prosince 1919) jak zní celé umìlcovo jméno, byl jedním z vùdèích osobností malíøského stylu impresionismu.
Nejdøíve se soustøedil na svìtelné efekty, kterých malíøi tehdy dosahovali nejèastìji nanášením barevných skvrn malými tahy štìtce. Tato technika je jedním ze znakù impresionistického umìní. Setkal se také s malíøem Diazem de Peñou (1807 - 1876), který mu radil, aby na svých obrazech zjasnil barvy. - Jasné barvy byly dalším znakem tohoto smìru. V roce 1863 z Gleyrova ateliéru odešel a s malíøem Henrim Fantin-Latourem (1836 - 1904) trávil Renoir hodnì èasù v Louvru pøi studiu svých oblíbených rokokových mistrù. V roce 1864 namaloval Reonoir obraz „La Esmeralda“ inspirovaný postavou z románu Victora Huga (1880 - 1885) „Chrám Matky Bo¾í v Paøí¾i“. Ovšem Renoir obraz namaloval klasickým stylem, co¾ pozdìji sám nemohl pøijmout; kromì toho pova¾oval obraz za zasmušilý, tak ho sám hned po výstavì znièil.


V létì bývali Renoirovi v Essoyes a odtud podnikali cesty do Paøí¾e - do galerií a za pøáteli. Od roku 1910 byl malíø odkázán u¾ na koleèkové køeslo. Ale stále maloval. ®ivotopisci tvrdí, ¾e pøestal jen krátce v r. 1915, kdy¾ zemøela jeho ¾ena Aline. Po její smrti mu pomáhala s malbou Gabrielle Renard. Jeho choroba ho postupnì nutila si štìtec k prstùm pøivazovat, dokonce pozdìji potøeboval asistenta, aby mu štìtec pøidr¾oval. V roce 1911 byl jmenován dùstojníkem èestné legie, ale pocty ho nezajímaly, chtìl jen malovat. V létì 1913 mu Vollard navrhl, aby se pokusil o sochaøení. Pokusil se tedy o tvorbu soch s pomocí sochaøe Richarda Guina (1890 - 1973), ¾áka katalánského sochaøe Aristida Maillola (1861 - 1944) a vedl pøi modelování jeho ruce. Jejich spoleèným dílem je napøíklad socha „Venuše vítìzící“. Jediné jeho sochaøské dílo, modelované pouze jeho rukama, je podobizna syna Clauda.