
Podstata Newcomenova parního stroje, kterému se tehdy øíkalo “Fire Engine“ (pøibli¾nì ohòový stroj), spoèívala v ohøátí vody v kotlíku, odkud se odvádìla vyvinutá pára pod píst a píst zvedala. Pøi dosa¾ení horní úvrati pístu se do válce pod píst vstøíkla studená voda, èím¾ pod ním nastalo vakuum a píst se vrátil pomocí atmosférického tlaku rychle zpìt do spodní úvratì. Pístová tyè byla spojena s dvouèinnou pákou, která pumpovala vodu.
Dvojèinné parní stroje daly základ anglické prùmyslové revoluci. Pro zajímavost - v této souvislosti je tøeba podotknout, ¾e Watt byl pøítelem skotského filozofa Adama Smithe (1723-1790), který je obecné pokládán za zakladatele oboru politické ekonomie a propagátora teorie volného obchodu.
Jeho nìkdejšími spolupracovníky v Boultonovì továrnì, kteøí pokraèovali ve Wattových myšlenkách, byli skotský vynálezce William Murdoch, nebo té¾ Murdock (1754-1838), známý svými vynálezy v oblasti plynojemù a plynových vedení, a cornwallský rodák, pozdìjší vynálezce vysokotlaké lokomotivy Richard Trevistick (1771-1833).
Jeho èestný náhrobek byl odhalen v roce 1825 v kapli sv. Pavla ve Westminsterském opatství. Mramorovou sochu vytvoøil právì sochaø Chantrey. Ovšem s umístìním sochy do prostoru malé kaple, která nemìla patøiènou statiku, byl problém. Došlo k nìjakému poškození rakví, nad kterými byla socha posunována, a byla obava, aby se pomník nezhroutil a nepropadl celý. V roce 1960 byla socha odstranìna a místo ní je nyní ve Westminsterském opatství pobronzovaná plastová busta a symbolický náhrobní kámen. Mramorová socha byla tehdy pøemístìna do katedrály svatého Pavla - St. Paul's Cathedral v Londýnì.