Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Tadeá?,
zítra ©tìpánka.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Bílá – úzkokolejka


„K odvozním cestám se dopravovalo døevo nejvíce koòmi, ale i za pomoci smykù, pøevá¾nì vodních. Za tím úèelem byly stavìny vodní klauzy, které se vypouštìly v dobì, kdy v korytì potoka bylo pøipraveno velké mno¾ství špalkù urèených ke splavení. Tu po celém toku bylo rozmístìní dìlníci odìní do hrubých plátìných odìvù, které je mìly chránit od promoknutí. Na celodenní smìnu dostávali také pøídìl alkoholu, jako prevenci proti nachlazení.


I tento zpùsob dopravy byl znaènì drahý a nebezpeèný. Bìhem plavení se èást døeva ponièila a také poztrácela.


Proto bylo rozhodnuto vystavìt úzkokolejnou lesní dráhu z Bílé na Mezivodí, kde by se rozdvojovala na Salajku, a¾ pod prales na Bumbálce.

 


Po úzkých kolejích na bukových pra¾cích jezdila malá parní lokomotiva. Nahoøe nalo¾ili vozíky dlouhým nebo krátkým døevem. Dolù u¾ staèilo jenom brzdit. To obstarával ve specielním vagónku brzdaø. Po ruce mìl pøipravený písek, kdy byly koleje kluzké.
Dole s døevo zpracovávalo na potøebné sortimenty. Pilaøské, urèené pro parní pilu se dopravovaly na skládku pily, ostatní pak podle potøeb se spolu s pilaøskými výrobky nakládaly na vagóny arcibiskupské lesní dráhy.


Tato úzkokolejka se stala také prostøedkem osobní dopravy. Svùj osobní vagón na zpùsob koèáru mìl k dispozici na Mezivodí i nadlesní. Kdy¾ potøeboval jet do Bílé, nasadili mu ho dìlníci na koleje a on si sám sjel a¾ dolù. Brzdící vagón byl také vyu¾íván k osobní dopravì a dopravì proviantu pro osadníky v Mezivodí a Hlavaté pøed zimou, aby se mohli zásobit tøeba moukou, cukrem, rý¾í, kroupami a solí. Nejednou byl svezen také nemocný, èi dopravena do nìkteré osady porodní bába.


Je tøeba dodat, ¾e i tato doprava si vy¾ádala lidské ¾ivoty. Ne v¾dy se dalo dost dobøe a vèas zabrzdit. V ka¾dém místì byly kolej jinak sjízdné, co¾ brzdaø nemohl vèas postøehnout a nìkdy selhaly i samotné brzdy. K tì¾kým úrazùm pøi tì¾bì døeva, zimním sáòkování, pøibli¾ování koòmi, pøibyly i tì¾ké a smrtelné úrazy na této dráze.


Nicménì organizací tì¾by, pøibli¾ování a dopravy døeva se této arcibiskupské oblasti nevyrovnala ¾ádná další v oblasti Beskyd.“


Z knihy Vladislava Kropa: Pytláci v Zadních horách

Vybrala: Pavla Zemaníková

Další èlánky autorky:
Pøíbìh jedné nalezené chalupy
Vlaková tra» Frýdlant n. O. - Bílá
Osmnáctiny v údolí Ostravice
Zatopené osudy
Masarykova chata Na Beskydì
Chata Solárka
Lysá hora - Albrechtova chata
Lysá hora - Bezruèova chata
Peking 2008 - olympijské ozvìny
Ostravice - Ostravská chata
Ostravice - Sokolská chata
Rozhovor s Jaromírem Šlosarem
Strmá voda
Jak jsem objevila Javoøinku
Hubertská mše na Bílé
Jak jsem objevila Javoøinku - 2
Vozovna z Ostravice
Dokud se zpívá
Staré Hamry
Bílá - lovecký zámeèek
Javoøinka - obrázková cesta
Z Koneèné na Bobek
Okolo Ondøejníka
Ostravice -vodopády
Ondrášovy díry- pøírodní památka
Za beskydskými klauzy