60letý Hoøeòák z Lázní Bìlohradu – klobouk dolù
40èlenný folklorní soubor Hoøeòák vèetnì 12èlenné muziky se za 60 let své èinnosti zaøadil mezi nejvýznamnìjší a nejúspìšnìjší soubory v èeském prostøedí. Šíøil a šíøí slávu podkrkonošského folkloru nejen po celé Evropì, ale sklízel úspìchy i na jiných kontinentech. Je také jedním z hlavních poøadatelù mezinárodního folklorního festivalu Slavnosti pod Zvièinou, který letos slaví 35. výroèí od zalo¾ení a je tøetím nejstarším folklorním festivalem v Èechách (po Mezinárodním folklorním festivalu Èervený Kostelec a Chodských slavnostech v Doma¾licích).
V sedmi souborových kronikách jsou záznamy o 2663 vystoupeních do konce roku 2008 - do zahranièí vycestoval Hoøeòák 70krát, z toho tøikrát za oceán - do USA, Kanady a Brazílie a napø. jen na festivalu "U nás na Náchodsku“ vystupoval 19krát. Je dr¾itelem státních vyznamenání "Za vynikající práci" a „Za zásluhy o výstavbu", má však také diplom Èeské mírové rady, cenu Èeské hudební spoleènosti, Èestné uznání za reprezentaci na XIII. roèníku svìtového festivalu v Kanadì od C.I.O.E.F.F. a I.O.F.
Jeho vznik je spojen s profesorem pra¾ské AMU Vratislavem Vycpálkem (*1892 Rychnov nad Knì¾nou, †1962 Praha), sbìratelem a propagátorem lidové písnì a folklóru. Také jako jeho otec Josef Vycpálek, zakladatel èeského tancepisu, byl profesorem - ne však ve svém rodišti, ale v Praze. (V. V. mìl za man¾elku dceru rychnovského rodáka Otmara Vaòorného, vynikajícího pøekladatele z øeètiny a latiny.) Právì Vratislav Vycpálek stál u kolébky Hoøeòáku, kdy¾ kolem sebe v roce 1949 soustøedil mladé lidi z Horní Nové Vsi u Lázní Bìlohradu, vtiskl jim do vínku lásku k lidovému tanci, zpìvu a podnítil je k zalo¾ení souboru. Ti se pak scházeli - pùvodnì šest párù, a proto¾e místnost na zkoušky nebyla, nacvièovali a tancovali bez hudby; i kroje byly vypùjèené. Vratislav Vycpálek vedl soubor a¾ do roku 1954.
„Mìli jsme štìstí, ¾e k nám tehdy zavítal profesor Vratislav Vycpálek. Horní Nová Ves ho zaujala hezkým okolím a mláde¾í, která mìla chu» tanèit. A tak jednoho nedìlního odpoledne vznikl soubor, jen¾ pod jeho vedením tanèil èeské lidové tance. Sice bez krojù, bez muziky, ale se srdci horoucími," vzpomíná jeden souborák.
Dejme slovo etnolo¾ce a folkloristce Jiøinì Langhammerové:
Folklorní soubor Hoøeòák z Lázní Bìlohradu bezpochyby patøí nejen ke stálicím èeské folklorní scény, ale navíc je specifickou institucí, která po šedesát let zaplòuje kdysi poloprázdné místo ve folklorních tradicích severovýchodních Èech, pøesnìji Podkrkonoší. Jako etnolo¾ka a folkloristka dobøe vím, ¾e právì tato oblast Èech patøila v minulosti k tìm, kde ji¾ ve druhé polovinì 19. století odcházel z pøirozeného ¾ivota tradièní folklor, s ním zvyky, ale i materiální statky ve svìtì folkloru plnì vyu¾ívané, lidové kroje. Ve srovnání s jinými kraji Èeské republiky, kam se folkloristé s oblibou a úspìchem obracejí – ji¾ní Èechy, Pošumaví, nemluvì o folklornì zachovalé Moravì – jsou severovýchodní èeské oblasti v ¾ivém odkazu tradice podstatnì chudší, jednoduše staré bohatství se zde skrylo pod nánosy civilizace, zdejšího prùmyslu, obchodu a dobového hospodáøského pokroku. Chci tím ètenáøe nasmìrovat ke skuteènosti, kolik zaujaté práce Hoøeòáky stálo získání si suverénních pozic na èeské folklorní scénì, kdy v poèátcích práce nešlo jen o oprášení tradice a její uvedení na scénu, ale vybudování materiálového zázemí, na nìm¾ lze regionálnì stavìt. Podaøilo se a Hoøeñák tak není jen bì¾ný soubor, pøedstavuje široce zakotvenou spoleènost, která za uplynulé dvì generace vyorala skuteènì hlubokou brázdu na poli podkrkonošského lidového umìní. Kdybychom i pominuli ony rekonstruktorské a umìlecké vklady, tak za zmínìných šedesát let soubor vychoval stovky místních zpìvákù, taneèníkù a muzikantù, milovníkù tradic a jejich dalších šiøitelù.
Vra»me se však k samotné podstatì práce. Nutno sem prvotnì øadit folklorní sbìratelství, zakoøenìní v místních rodinách, vazbu ke kraji a krajinì, ale také š»astnou ruku pøi výbìru odborníkù, kteøí pomáhali odkrývat ony archeologické vrstvy a radili, jak se získaným nalo¾it. K nim patøí pøedevším profesor František Bonuš. Po dlouhou øadu let v souboru pùsobil jako externí poradce a tvùrce, komponista, choreograf, ale i pedagog a osobnost, provokující k regionální práci. Dovedl spojit místní folklorní vklady se svým zobecòujícím umìleckým zázemím a pomohl tak souboru vytvoøit základní repertoár s otiskem své osobnosti. Nic to však neubírá na tvùrèích vkladech místních, pøedevším mnohaletých vedoucích souboru, nezdolných man¾elù Jany a Jindøicha Rychterových. Musíme však pøipomenout i další folklorní osobnosti a nezapomenutelné podkrkonošské postavy hoøeòácké scény – Zdenìk Šindler, Evka a koneènì celý rodinný klan ji¾ jmenovaných Rychterù, muzikanty a taneèníky, krásné dívky a místní vtipálky, nabité neodolatelným krkonošským humorem. Prostì Hoøeòáci. Dokonce i samotný název souboru patøí ke zdejší tradici. Jak vím z vyprávìní zakladatelù souboru, Hoøeòáci byli prostì dìti z Horní Nové Vsi, dosavadního sídla souboru, dnes èásti Lázní Bìlohradu, usazené na návrší nad známým lázeòským mìsteèkem. Odedávna zde byli kluci šikovní a smìlí, co nikdo nepøepral a na nimi¾ nevyhrál v kulièkách. Ona dravost a schopnost pøe¾ít v nich zùstala. Hoøeòáci. Navzdory mnohdy nepøíznivému osudu soubor s výmluvným názvem vydr¾el v plné aktivitì a slávì dodnes.
Sama jsem do tohoto souborového, široce rodinného spoleèenství vstoupila zhruba pøed tøiceti lety, kdy si vedení souboru usmyslelo poøídit pro celek kvalitní podkrkonošské kroje a oslovilo mì, zda bych se této práce ujala. Ve své dobì to byl poèin dosti mimoøádný, opìt svìdèící o zdejší tvùrèí upøímnosti a touze po autentiènosti – co¾ v tu dobu nebylo u èeských souborù bì¾né. Myšlenka mì nadchla nejen pro fakt sám, ¾e bude v Èechách opìt jeden soubor plnì krojovì vybavený, ale i skuteènost mého vlastního rodinného zázemí blízkého Novopacka. Ve své dobì, a koneènì dodnes, toti¾ není zrovna lehké poøídit a pøedevším vytvoøit kvalitní krojovou rekonstrukci. Pracovala jsem však v tu dobu ji¾ v Národním muzeu s praxí krojového znalce a návrháøe. Nechala jsem se tedy zlákat a celek navrhla podle autentických muzejních dokladù podkrkonošských krojù se všemi detaily. Pak teprve zaèala vlastní rekonstrukèní práce. Z mého pøedešlého pùsobení v ÚLUV jsem doporuèila mistrovské vyšívaèky Kaèenovy z Kasejovic na Plzeòsku, jedny z posledních znalkyò tradièního dírkování, pavouèkování, krou¾kování aj. Postupnì - jednu zástìru po druhé - pak ruènì vyšívaly, jinde se šily suknì a šnìrovaèky. Pøedevším však bylo tì¾ké v tuto dobu získat kvalitní brokáty, samety. Za pilné spolupráce èlenù Hoøeòáku jsme vše sehnali a kroje pak zazáøily jako dosud nepøekonaná souborová krojová výbava. Stala se vyu¾itelná nejen pro vlastní úèinkování souboru na scénì. Pro kvality krojù jsou èlenové dlouhodobì zváni na krojové slavnosti a pøehlídky, slou¾í jako modely k fotografické dokumentaci a celkovì lze øíci, ¾e tento krojový fond patøí k nejlepším v Èechách. Krojová šatna Hoøeòáku však není zamìøena jen na zmínìné kroje slavnostní, kterých je dnes asi 20 párù.
Po èase jsme vytvoøili i další krojové sestavy - obøadní, polosváteèní a všední, obleèení dìtí – tak, jak si ¾ádal repertoár. A zde opìt zaznìla krkonošská textilní tradice místních tkalcù a tiskaøù – kanafasy, plátna, tištìné šátky na hlavu, které z krkonošských kartounek kdysi zaplavovaly èeský trh. Krojový potenciál však není dán jen potøebou, ale také mo¾nostmi finanèními. Nebo» poøízení obleèení jednoho krojového páru, pøíkladnì zmínìného kroje sváteèního, stálo ve své dobì zhruba 10 000 Kès, dnes nesrovnatelnì více.Tolik k pøedstavì o cennosti takovéhoto fondu. Je zároveò tøeba zdùraznit nejen píli ve shánìní materiálù a péèi o zdárný chod tvorby krojù, ale i o zdatnost pøesvìdèit plátce èi patrony souboru o nezbytnosti takového vkladu. Nebývá zvykem pøi vzpomínkách na historii souborù pøipomínat jejich krojové vybavení, ale u Hoøeòáku jde o vklad natolik výjimeèný, ¾e naopak nepøipomenout tuto kapitolu jejich regionální práce by bylo zkreslující. Vzpomínám proto na ni s opravdovým potìšením.
Hoøeòáci dnes patøí k Podkrkonoší stejnì jako roubené chalupy, sva¾itá políèka s èervenou pùdou, zelené lesy a modré hory v pozadí. Patøí k dr¾itelùm tradièního lidového umìní v té nejlepší, tedy ¾ivé podobì. Pøeji Hoøeòákùm, a» se jim do další šedesátky daøí, a» se nepouštìjí tradice, proto¾e oni nejlépe vìdí, jak slo¾ité bylo vyzdvihnout její nejhezèí kvìty znovu na svìtlo. A také dobøe vìdí, jak snadné je nabytého vkladu pozbýt. Dr¾me jim tedy do budoucna palce!
Hoøeòák má své „dítì“ – soubor Hoøeòáèek, který se zabývá zpracováním lidového umìní, to je písnìmi, tanci a dìtskými hrami, na jejich¾ podkladì se sna¾í rozvíjet dìtskou hudebnost, rytmické cítìní a pohybovou kulturu. Ve svém repertoáru má písnì a tance z Podkrkonoší i podhorských oblastí Èech a dosahuje mnoha úspìchù na národních pøehlídkách i dìtských folklórních soutì¾ích - úèinkoval na festivalech "U nás na Náchodsku", ve Strá¾nici, Šumperku, Luhaèovicích, Kyjovì, na zemské pøehlídce v Pardubicích i jinde a v zahranièí vystupoval 16krát.
Josef Krám