Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Emílie,
zítra Kateøina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se budeme sna¾it zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi budeme popisovat dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat. Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz  Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.

Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.


Sluneènice


Píše se rok 1958. Je poslední den v èervnu, kdy dìti dostávají vysvìdèení a tìší se na prázdniny, na rùzná dobrodru¾ství, která pro¾ijí. Nìkdo u babièky na venkovì, jiný na táboøe èi osadì, ale jsou dìti, které nemají kam jet, zùstávají doma a letní dny tráví bìháním a hraním na ulici v partì dìtí, které jsou na tom stejnì. Ale ne všechny dìti se mohou radovat z pohybu a letních dnù....


Velký nemocnièní pokoj se zamøí¾ovanými okny a dvanácti postelemi, na nì¾ pøivedly pacientky ve vìku od sedmi do patnácti let následky po dìtské obrnì nebo po úrazu. Je to rehabilitaèní oddìlení - malá poboèka proslulého Jedlièkova ústavu, zvaného "Jedlièkárna".


Konec školního roku v Jedlièkárnì se nièím neliší od ostatních a vysvìdèení, které tu ¾áci dostanou, jsou jen polovièní, pouze se známkami z hlavních pøedmìtù. Paní uèitelka, která za námi docházela na pokoj, se svìdomitì vìnovala ka¾dé ¾ákyni zvláš». Byly tu prvòaèky, ale i osmaèky. Já jsem byla šes»aèka. Na mém vysvìdèení byly tedy jen známky z matematiky, èeštiny a ruštiny. Abych mohla postoupit do sedmé tøídy, musela jsem na konci prázdnin slo¾it doplòující zkoušku z ostatních pøedmìtù, ale i z tìch hlavních, snad aby se potvrdilo, ¾e v nemocnièním zaøízení se skuteènì vyuèovalo.


Podle toho se moje prázdniny odvíjely docela jinak. Kromì uèení jsem navíc vstøebávala i jakousi školu ¾ivota. V tomto prostøedí u¾ mi nebylo líto, ¾e nemohu bìhat s dìtmi za míèem, chodit po lesích, koupat se v rybníku. Vidìla jsem tu dìti, které na tom byly mnohem hùø - nìkteré se dokonce ani nepostavily na nohy, jiné mìly zase ochablé ruce, tak¾e se uèily nìkteré úkony dìlat nohama, tøeba i psát... Já jsem chodila s podpa¾ními berlemi, které jsem jednou v tìlocviènì vymìnila za polovièní „kanadky“, a mìla jsem nadìji, ¾e èasem je odhodím, i kdy¾ to bude trvat delší dobu.


Cvièení v tìlocviènì, v bazénu, polohování... ètení, poslouchání rozhlasu po drátì, obèas kreslení a pro mì navíc uèení, tak ubíhaly jednotlivé dny prázdnin. Nìkdy mì uèení vùbec nebavilo, zejména pøíklady se zlomky a procenty, Zato zemìpis, to bylo nìco úplnì jiného, cestovat alespoò v atlase po rùzných kontinentech a snít o plavbách po moøích - uskuteèòovat své námoønické sny z páté tøídy, umocnìné ètením verneovek, které mi nosili tatínek s maminkou. Èasto jsem se dívala zamøí¾ovaným oknem zasnìnì ven a vzpomínala na Bolevecký rybník v Plzni a borové lesy v okolí. Krásný horký den, ale noha bolí a tak pøedpovídám rehabilitaèní sestøe poèasí, ¾e urèitì pøijde bouøka. Sestra z toho radost nemìla, plánovala na nedìli výlet do Èeského ráje. Bouøka v nedìli odpoledne skuteènì pøišla.


Jednou mì ze snìní u okna vyrušila z "drá»áku" píseò s krásnou melodií a textem:
"Tak jako sluneènice ka¾dý den, otáèí se za sluncem... písnièka pokraèovala dál a zavedla mì do Florencie, a¾ na ji¾ní pól.... a u¾ jsou tu slova .. "bez Vesuvu Neapol byla bych já bez Tebe". A do mì vjela jiskra. Vzpomnìla jsem si na starou pohlednici Neapolského zálivu, kde
se v pozadí tyèil majestátný Vesuv a vpøedu rostla pinie s širokou korunou, pøipomínající deštník. Pøedstava tohoto koutu Itálie bez Vesuvu byla smutná - záliv by byl jako témìø ka¾dý jiný. Abych si Vesuv pøiblí¾ila, rozevírám atlas a hledám mapu Itálie, pøedstavuji si ten
tajemný Neapolský záliv i barevnì. Vesuv dokonce o¾ívá, kouøí a kdesi za ním jsou dávno pohøbené Pompeje - právì nedávno jsem se o nich uèila. Od Vesuvu cestuji pohledem na Sicílii k Etnì. Ohnivé hory mají pro mì zvláštní kouzlo, podobnì jako moøe a oceány.


K narozeninám jsem dostala dárek, lepší jsem si nemohla pøát - po tøech mìsících jsem byla jsem propuštìna z Jedlièkárny domù. To bylo radosti, ale zároveò zaseto semínko strachu. Za tøi nedìle mì èekají zkoušky, které rozhodnou, zda postoupím do sedmièky nebo budu s potupou opakovat šestku, vystavena výsmìchu mladších spolu¾ákù, ¾e jsem propadla a navíc mohu budit posmìch i chùzí o kanadkách. Èím víc se blí¾il 30. srpen, tím více rostl mùj strach ze zkoušek. I maminka si všimla, ¾e se jen mraèím a jsem uzavøená do sebe, ¾e mùj smysl pro legraci se vytratil. A nebyl tu ani bratr, který by mì nìèím rozveselil - byl v té dobì na vojnì.


24. srpna si vzpomenu si na Pompeje, tam to právì v dopoledních hodinách pøed 1879 lety zaèalo a pøede mnou o¾ívá pøírodní dìj, který zahýbal krajinou a zapsal se do dìjin. Sopky jsou mocné a zároveò štìdré, napadlo mì je tak, kdy¾ jsem si vzpomnìla na jejich úrodné pùdy, o nich¾ jsme se také uèili.


A je tu 30. srpen, den, který rozhodne. Procházím vilovou ètvrtí se zahradami, hýøícími barvami kvìtù, které vnímám jen povšechnì, bez radosti - strach doká¾e zkazit vše. V jedné zahradì zazáøí nìkolik sluneènic a v mé mysli se najednou vynoøí moje oblíbená písnièka a rázem protrhne clonu strachu. Zaèínám si ji dokonce broukat a vzpomenu si na Vesuv.


Èekám na chodbì pøed tøídou, kde probíhají zkoušky. Je nás tam devìt. Já a osm klukù z rùzných tøíd, kteøí jdou na opravné zkoušky. Kluci s nejhorší povìstí na škole, známí jako rváèi, tu najednou sedí zkroušenì, snad zpytují svìdomí. Já sedím odevzdána svému osudu, sluneènice ještì záøí v mé mysli, ale pøece jen, tu a tam vykukují mráèky strachu - co
kdy¾ špatnì spoèítám pøíklady z matematiky a neprojdu. Otevøou se dveøe a naše tøídní uèitelka mì volá ke zkoušce.


Sedím v lavici, u zkoušek se støídají uèitelé všech pøedmìtù, pøíklady z matematiky, diktát z èeštiny, pár otázek z literatury, ètení a pøeklad ruského textu, pár otázek z botaniky o kvìtenství rostlin, ze zemìpisu otázky, tìkající po celém svìtì, ukazuji na mapì øeky, hory, mìsta. Nejkratší zkoušení bylo z dìjepisu - jen nìkolik dat, z nich¾ jedno bylo osudové datum znièení Pompejí. Zkoušky jsem zvládla na jednièky. 1. záøí jsem se zaøadila mezi sedmáky a nikdo se mým kanadkám nesmál.


Jana Haasová – Vesuvanka


Náhled do malíøské tvorby Jany Haasové
Èeské støedohoøí – obrazy Jana Haasová
Z vernisá¾e výstavy obrazù

Básnì - Jana Haasová

 

Být Èechem… Jana Haasová, souèasná èeská malíøka a spisovatelka

Další èlánky autorky