Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Xenie,
zítra René.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Jiøí Kaloè – Informel a Socha domu


V mìsíci bøeznu byla v pra¾ské galerii Smeèky zahájena výstava prací akademického malíøe Jiøího Kaloèe (*22. 10. 1943), kterou uvedl Jaroslav Koøán a klavírní improvizaci na autorovo dílo zahrál Milan Svoboda.

Výstava je otevøena a¾ do 17. dubna. Do jisté míry to je pra¾ská paralela k pøedloòské autorovì reprezentativní „venkovské“ Velké a malé retrospektivì, která probíhala za velkého zájmu odborné a laické veøejnosti v Muzeu a galerii Orlických hor v Rychnovì nad Knì¾nou.

Tehdy na její vernisá¾i vystoupil s improvizacemi na Kaloèovy obrazy houslový virtuóz Jaroslav Svìcený. Ohlédneme-li se, pak rok pøedtím to byla autorova výstava v pra¾ském Koncertním klubu Violino a druhá ve výstavní síni Divadla Oskara Nedbala v Táboøe (Jiøí Kaloè je rodákem ze sousedního Sezimova Ústí).


Jiøí Kaloè prošel martýriem opakovaného nepøijetí na Akademii výtvarných umìní, po nìm¾ pracoval i jako pomocný dìlník, a¾ nakonec pøece jen toto studium v ateliéru Karla Souèka završil v roce 1976. Nyní èestný akademik s medailí Franze Kafky, v souèasné dobì ¾ijící støídavì v Praze a ve Vrbici, nenápadný (a¾ do roku 1977 nemìl potøebu vystavovat), mimoøádnì citlivý a pøitom hou¾evnatý, cílevìdomý a nesmírnì pracovitý. S jeho pracemi jsme se mìli mo¾nost setkávat za posledních více ne¾ tøicet let na desítkách samostatných výstav pøedevším v Praze, ale také v Liberci, Brnì, Mostì, Havíøovì, Kostelci nad Orlicí, Rychnovì nad Knì¾nou, Hradci Králové, Èeské Tøebové, Zlínì a Vrbici, a pokud pøidáme úèast na výstavách, pak by byl výèet ještì širší. Vyjmenujeme-li jeho realizace, pak – kromì Sochy domu a exteriérových realizací – jde o malby na deseti vnitøních dveøích Geriatrického centra v Týništì nad Orlicí, malby na Zeleném domu v Olomouci, interiér dvou soukromých vil (v Praze- Èernošicích a v Jílovišti u Prahy) a nástìnné malby v interiéru bytu v pra¾ské vinohradské vodárenské vì¾i.


Buïme za nìho asertivní; on by to neudìlal:

1994 Cena a medaile Masarykovy akademie umìní, 2000 Mezinárodní cena Salvadora Dalího za mimoøádný pøínos v oblasti výtvarného umìní, 2001 Mezinárodní cena Evropské unie (European Union of Arts) za výtvarné umìní, 2005 èestný diplom a titul èestný akademik za dílo v oboru malíøství mu udìlila Národní akademie umìní a kultury IL ROMBO v italské Averse, 2003 mu „Evropský kruh Franz Kafka Praha“ pøedal Evropskou medaili Franze Kafky s diplomem (European Medal of Franz Kafka) za dosavadní umìleckou tvùrèí práci v oblasti malby a architektury; ta ten rok byla udìlena ètyøem laureátùm – dvìma zahranièním a dvìma èeským - dramatikovi Vlastimilu Venclíkovi a Jiøímu Kaloèovi. Na dokreslení: Mezi dr¾iteli této medaile jsou i Miloš Forman a Steve Spielberg. Nezapomeòme ani na ocenìní jeho Sochy domu na výstavì „Èeská architektura 1989 – 1999 oèima kritikù“.
O jeho díle, to pøedevším, a ¾ivotì vyšly dvì publikace - v roce 1997 rozsáhlá reprezentativní kniha Zrcadlení s podtitulem Nástin monografie Jiøího Kaloèe z pera univerzitního profesora Petra Wittlicha. V ní se mj. pøipomíná, ¾e Kaloèova tvorba je nezamìnitelná, je si svá v kontextu moderního èeského i evropského malíøství a v širším slova smyslu i výtvarného umìní jako takového. Pøipomeòme, ¾e loni vyšla141stránková kniha Socha domu Jiøího Kaloèe, jejím¾ autorem je historik umìní a architektury docent AVU a její emeritní rektor v letech 1997 - 2003 Jiøí T. Kotalík. Uvedení nové publikace mìlo pøímou návaznost na Kaloèovu výstavu, která byla zahájena v pra¾ském Divadle bez zábradlí pod názvem
„Inspirace pro nástìnnou malbu a Socha domu“.


On toti¾ artefakt s názvem „Socha domu“, Kaloèovo architektonické dílo, ocenìné v rámci projektu „Praha – evropské mìsto kultury 2000“, je uvádìn vedle dnes u¾ slavného Tanèícího domu na Rašínovì nábøe¾í v Praze i rekonstrukce Obecního domu v Praze jako pøíklad moderní architektury, a to pro svùj architektonicko – duchovní rozmìr. Do té doby jen odborníci (a samozøejmì místní lidé) vìdìli o tomto skvostu, budovaném od roku 1967 z ruiny staršího vesnického objektu a skrytém ve svahu na samém okraji Vrbice, vesnièce se 129 obyvateli za Kostelcem nad Orlicí. Za 39 let ji Jiøí Kaloè promìnil s vynalo¾ením nezmìrného mno¾ství energie v duchovní místo, které se stalo esencí Kaloèova umìleckého smìøování a prostorem pro celou øadu konceptuálních realizací. O to víc udivující, ¾e Jiøí Kaloè není architekt, ale malíø.


S Komenským buïme názorní o autorových nástìnných malbách v Domì soše:
jejich délka 10 metrù, výška 4 metry a šíøka 6 metrù, názvy Tradice (na nejdelší stìnì, plné venkovské symboliky) a Souèasnost (na levé a protilehlé stìnì). Asi nepøekvapí, ¾e jejich motivem je krajina kolem Vrbice, lemovaná horizontem Orlických hor.


Zkusme domyslet:
Kdyby takové obrazy vidìli návštìvníci v Metropolitním muzeu, byly by naprosto jedineèné a odlišitelné od všeho, co je v souèasné dobì na výtvarné scénì prezentováno. Prostì originální, pùvodní – ostatnì takoví velikáni, jako napø. Rembrandt èi Leonardo, zpravidla tvoøili ve své lokalitì v urèité dobì, ve svém regionu, který je více ménì obklopoval. Jestli¾e bychom øekli, ¾e Rembrandt pøíliš moc necestoval, jádro jeho tvorby bylo pøímo v lokalitì, kde ¾il a tvoøil, a pøesto výsledek tvorby má svìtový rozmìr. Nabízí se mo¾ná nepatøièná analogie s filozofem Immanuelem Kantem, ten byl pøece taky svázán „jen“ se svým Königsbergem (nebo chcete-li pùvodnì naším Královcem èi v souèasné dobì Kaliningradem), a pøece jeho výrok „Jsou dvì vìci, které obdivuji – vesmír a mravní zákon ve mnì“ je svìtový. Tak mocnì pùsobí Kaloèova Socha domu a nástìnné malby v nìm.


Obec Vrbice, vesnièka mezi Kostelcem nad Orlicí a Chocní, ve které Jiøí Kaloè tvoøí, mu k jeho šedesátinám udìlila èestné obèanství. Sedìli jsme spolu ve vrbickém Domì soše a on vyprávìl: „Uvìdomuju si, ¾e všichni øíkají: Pane Kaloèi, vy jste solitér. Já øíkám, to je mnohovýznamové. Solitér byl podle mého názoru i Picasso Avignonskými sleènami. Jestli¾e tento obraz, vzniklý 1907, berou jako mezník moderního umìní, stejnì tak Kandinský tím abstraktním akvarelem naprosto pøeznamenává abstraktní malbu. Ale Picasso Avignonskými sleènami skuteènì vytvoøil najednou nìco, co v celém vývoji výtvarného umìní nemìlo ¾ádnou pøíbuznost, snad ovlivnìn èernošskou maskou. To bylo úplnì o nìèem naprosto novém. No - a já se teï usmívám – domnívám se, ¾e mám plno obrazù - viz reprodukce v monografii Zrcadlení nebo tøeba Panoramatickou virtuální krajinu, takový zelený podlouhlý obraz. Na nìm jsou Orlické hory, neboli naprosto reálná krajina, a v tom je zakomponována virtuální kompozice èi chcete-li virtuální nadèasová architektura.“
Pøijmìte tato slova Jiøího Kaloèe i jako mé vyznání: „Nic podobného jsem nikdy nevidìl - a teï bych mohl mít pocit, podívejme se, tady je naprostá pøíbuznost s Avignonskými sleènami. V dobì, kdy je Picasso namaloval, o tom obraze obrovsky pochyboval, a kdy¾ ho ukázal Matissovi, tak on øekl: To je nejhorší, cos namaloval. Neboli vyspìlí malíøi, osobití, výjimeèní, ani oni nebyli sami schopni pochopit význam toho díla. I díky tomu Picasso tento obraz odlo¾il. A buïme rádi, ¾e ho odlo¾il a ¾e jej potom objevili teoretici nebo lidé, kteøí uvidìli velikost v jeho pøínosu. Tak¾e, víte, je to poøád o stejném, zjednodušenì øeèeno - hlavnì v identitì a zcela v novém vidìní i zpracování. Jestli¾e mì nìkdo nazývá solitérem, a mo¾ná trošku vidí a¾ hanlivì, ¾e nezapadám do doby, já øíkám pozor. Pod takový názor se také mù¾e vejít, ¾e umìlec je prùkopník, ¾e nìco nového pøináší. A tohle u¾ urèití lidé nejsou schopni pochopit a jde pøitom o tak základní princip, jednoduché vidìní, ¾e kdybychom neupøesòovali rozlišitelnost, identitu, originalitu osobnosti a nový formální i obsahový pøístup, pak bychom neznali Leonardy, Rembrandty, Picassy, Chagally, prostì všechny osobitì viditelné a své. Jsou rozlišitelní, a právì proto si je pamatujeme. A pak se nabalí skupiny, plno epigonù atd. Na druhou stranu - kdy¾ objevuji, a není mùj program nìco objevovat, on roste léta letoucí, kdy o sobì pochybujete - poøád svým zpùsobem pøekraèujete svoje hranice.“


Pod tato slova se podepisuji, a proto je za nìho uveøejòuji.

Josef Krám

 

 

 

Další èlánky autora:
Já chci také hvìzdu
Zmiják
Políbila ji múza
Pium falsum
Byl Ferda Mravenc v Rychnovì?
Rozhovor s Luborem Boøkem
Unikátní nález
O Rychnovácích, co unesli váleènou loï
Bezruký Frantík 
Nejen o kristiánce
Padna na Jelenu
Rychnov není v Rusku
K narozeninám Lubora Boøka
Za Jiøím Šlitrem
Být profík se vyplatí
Jsem pohyblivý jako veška
Katovna v pustém lese
Hoøeòák z Lázní Bìlohrad
Hrabalení aneb Blecha z Rychnova
Muzeum hraèek
Interview over sea
O Jiøím Šlitrovi a garmošce
O støele Littlejohn
Co se musí stát?
Profesor s hlavou Hadrem ovázanou
Ohlédnutí za 35. folklorními slavnostmi pod Zvièinou
Èrven druhý
Pod fùrou hnoje do Ameriky
Proè máme Dobrovského
Jetti v Rychnovì
Jetti v hrobì
Zamyšlení pøed pamìtní deskou
Zámek Kinských
V Galerii P
Za šlápotami do Varnsdorfu
Teze o Václavu Hankovi
Hokejka legendárního mu¾stva
Nad èlánkem v novinách
Muzeum stabilních motorù
Rodák ze Studence
To se "vr"
Na kus øeèi se starostkou
Na kus øeèi s gemologem
Franiišek Hák, zapomenutý olympionik
Za potomkem èeských pobìlohorských exulantù
Z Rychnova pøes Klatovy do Hronova