MALOVÁNÍ v operaèním systému Windows XP,
aneb pojïte si s námi hrát!
18. lekce – ukonèení, zhodnocení
A jsme na konci. Asi by se slušelo nìjaké moje hodnocení kurzu a rekapitulace toho, co jsme se uèili. Hodnocení bude, pohled zpátky také bude - ale pohled úèastníkù kurzu, ne mùj.
Psali moudré a vtipné dopisy, a bylo pro mne dost velkým problémem maily pøed zveøejnìním krátit, proto¾e kdybych uvedla plné znìní všech dopisù, byl by èlánek dlouhý a¾ na zem. Dìkuji všem, kdo mi poslali svùj názor na kurz.
Dixi napsala dopis, který mì velmi zaujal: Dlouho jsem pøemýšlela zda se do kurzu malování pøihlásit. Ke kreslení jsem nemìla nikdy vlohy. Lákala mne však pøedstava, ¾e se seznámím s programem Malování, který do té doby mi byl neznám. Další bylo, ¾e jsem absolutní laik v PC a samouk, co se sama nenauèím, tak není a poradce hledám, kdy¾ poèítaè úplnì sel¾e.Vznikla mi otázka, zda to zvládnu i z této stránky. Zvítìzilo „uèený z nebe nespadl“.Tak jsem se dala na vojnu.
Co mì kurz nauèil? Hlavnì obrovské trpìlivosti, co¾ pro moji povahu je trest, kdy¾ nenávidím i malou frontu v obchodì. Malování mne posadilo na zadek a musela jsem sedìt a malovat. Dále mì nauèil pøedstavivosti, i kdy¾ jsem zjistila, ¾e daleko lépe pracuje intuice, ne¾ logický mozek. Kdy¾ zapracovala logika, tak to nedopadlo. Pøi technickém myšlení mnoho slo¾itostí a výsledek nedobrý, intuitivní - dobrý. Pro mne zajímavý poznatek.
Nikdy ze mne nebude malíø, ale trvalým kreslením, gumováním, znovu kreslením se procvièila drobná motorika, která je velmi dùle¾itá u starších lidí, kdy nutnì klesá. Pøenosem impulsu z rukou se posílí mozek a zlepšuje se mozková èinnost, myšlení. Opakované kreslení je proto dùle¾ité.
Ponoøením do malování se ztrácí pojem o èase a prostoru, tím mizí denní starosti a stresující pocity. I kdy¾ je to také napìtí, dá se to pøirovnat meditaci, kdy se nevnímá prostor a èas. Vím, ¾e tvým cílem bylo, hlavnì nauèit nás komunikaci mezi námi. Pokraèování kurzu je pro mne dùle¾ité, proto¾e jsem zjistila, ¾e se tìším na další lekci, jako malé dítì, co bude za pøekvapení. Myslím, ¾e tento vymyšlený projekt, je ú¾asný, i kdy¾ teoreticky jeho nosnost zùstává na tobì. Bylo by mi to líto, kdyby to skonèilo, proto¾e to ochudí celý ST a pro nás starší je kurz silnou motivací. Uèí nás soutì¾ivosti, automatizaci pohybù drobné motoriky, soustøedìní, relaxaci, poznání nových lidí i kdy¾ jenom virtuálnì, uèení novému, komunikaci s lidmi. Myslím, ¾e jenom vybrat téma a dát do soutì¾e staèí k potìšení nás lidièek.
Rù¾enka si u kurzu i zaklela: V první polovinì záøí jsem se pøihlásila do kurzu "Malování v operaèním systému Windows" s vìdomím, ¾e si ponechám otevøená zadní vrátka pro pøípad, ¾e ve své poèítaèové negramotnosti nic nepochopím, nato¾ namaluji.
U¾ první lekce mì vydìsila neznámou øeèí o bitmapovém grafickém editoru, bitmapovém obrazu a pixelech. Utìšilo mne, ¾e jsem nebyla sama. Juana , znalá cizí øeèi napsala a¾ z Kolumbie: "Teda Magdi, do pixele, po tom co jsem se snazila neco namalovat neverim, ze se neco naucim. "
Do pixele, pomyslela jsem si, v¾dy» já jsem na tom stejnì!
Od té doby uplynulo osm mìsícù. Pochopila jsem, ¾e i ve vìku mých 73 let není nutné házet flintu do ¾ita s tím, ¾e tomu stejnì nebudu rozumìt. Nazvala bych to posílením sebevìdomí. Odborná terminologie jednoduše vysvìtlená v jednotlivých lekcích rozšíøila mùj chabý poèítaèový slovník samouka. Pøi práci s nástroji jsem zaznamenávala stejnou radost jakou asi poci»oval èlovìk pravìký kdy¾ objevil, jak s nástroji zacházet. Malování pomocí nástrojù pøinášelo krásné chvilky vzrušení z vlastního tvoøení, ke kterému také neodmyslitelnì patøí nespokojenost s výsledkem vlastní práce.
Nespokojenost vede k dùkladnìjšímu procvièování a zvládnutí nástrojù. Tady musím pøiznat, ¾e nástroj „Tu¾ka“ jsem nezvládla. Nauèila jsem se pracovat s barevnou paletou, pou¾ívat rastr, kapátko, malovat gumou, atd. Zjistila jsem, jak je dùle¾ité pozorné ètení jednotlivých lekcí. Všechny lekce byly velmi srozumitelné, ale nároèné na pozornost. Celý kurz bylo krásné uèení, se kterým jsem se dosud nesetkala.
Zaznamenala jsem však i nìkteré mínusy. Tady jsou: Úroveò znalostí práce s poèítaèem byla u kurzistù pochopitelnì rùzná.Vím, ¾e jsi chtìla kurzistùm s vìtší zkušeností práce na poèítaèi umo¾nit , aby svoje znalosti uplatnili i v oblasti kombinace fotografie a kresby. Podle mì by však bylo správné, dr¾et kurz pouze v programu Malování tak, jak byl pùvodnì koncipován. Kolá¾e tam nemìly mít místo.
Také bylo zbyteènì moc jednotlivých rubrik urèených pro malování. Bylo to hodnì nepøehledné. Myslím, ¾e by staèila rubrika pro diskuse, rubrika pro vkládání úkolù a ateliér…
Vìra s poetickým nickem „snìní“ pøekvapila sama sebe: Kdyby mi nìkdo pøed èasem øekl, ¾e budu sedìt u PC a malovat myslela bych si, ¾e se zbláznil. No a vidíte dnes se tìším na ka¾dou novou lekci a nejen já. U PC a kurzu jsem pro¾ila mnoho krásných chvil s Jírou, a pøedávala mu èerstvì získané informace. Nyní u¾ jsem do hry zapojila i 7letého Pavlíka. Ten je však na rozdíl ode mne nadaný. Jediné o co mì kurz pøipravil, byl èas strávený nad denními starostmi a pøemítáním co by se mìlo a nebo mohlo. Vìnovala jsem se obrázkùm a na chmury nebyl èas. Doufám, ¾e kurz bude na podzim pokraèovat, u¾ se tìšíme.
Jitka má malování jako terapii: Ovìøila jsem si, ¾e i pro mì tak neskuteènou vìc - nìco namalovat - je mo¾né, s pomocí møí¾ky a trpìlivosti, která mi chybí, pøesto¾e ve škole bylo pro mì kreslení noèní mùrou. Do dneška vidím oèi v sloup u uèitele Kokeše.
Pro mì je malování nejen relax, ale hlavnì ohromnou terapií. V¾dy uvítám kritiku práce, proto¾e se dozvím co dìlám blbì. Mì to pomáhá. Pochopitelnì, ¾e pochvalu vítám také, to bych lhala kdybych tvrdila, ¾e to není podstatné. Poka¾dé, kdy¾ je nové zadání, tak se hroutím a nìkdy moc pospíchám s malováním a zvoøu co se dá. Ale kdy¾ se dívám na malùvky od zaèátku, tak pokrok od pavuèiny je opravdu vidìt. Tak¾e doufám, ¾e si nevezmeš na svìdomí mùj duševní propad a kurz bude pokraèovat. A¾ skonèí tak budu nìjak nesvá. Proto¾e - èetla jsem hezkou vìtu v rozhovoru s Trintignantem:
"toho rána bylo nebe tak šedivé, ¾e i ptáci šli znovu spát."
Tak¾e kdy¾ jsou taková rána, zaènu pøemýšlet co namalovat a kdy¾ si k malování sednu, ty šedivá rána pak dostanou rù¾ový nádech.
Milada2a pøišla s nápady na úlohy: Jsem ráda, ¾e jsem se do kurzu pøihlásila. Nauèila jsem se hodnì vìcí, i kdy¾ jsem nìkdy chtìla s tím praštit, ale za chvíli mi malování chybìlo. Nápady mám hned, ale neumím je realizovat poøádnì v tom kreslení. Byla bych ráda, aby kurz pokraèoval. Vím, ¾e je ještì hodnì vìcí, které se nauèím. Kritiku ráda pøíjmu od odborníka, proto¾e mnì to motivuje se sna¾it více a více. Kdyby kritika nebyla, tak by to bylo fádní a myslím, ¾e by ten kurz zestereotipnìl a nebylo to ono. Malování mnì uèí trpìlivosti a zklidním se, kdy¾ mám deprese. Návrh na další lekci si troufnu øíct, ¾e by mohla být pøíprava na dovolené nebo prázdniny, nebo vyjádøit své pocity, jak nám je dobøe (nebo špatnì) po dlouhé zimì atd.
Danuna má sportovního ducha: 1.roèník kurzu, byl pro mne velmi zajímavý, hodnì jsem se nauèila a to i s vìdomím, ¾e ze mne malíø nikdy nebude. Vím u¾ ale, jak vlastnì program Malovaní pou¾ívat a to je podstatné, tedy vlastnì trochu pou¾ívat, urèitì je ještì hodnì mo¾ností. U poèítaèe jsem díky kurzu strávila hodnì pøíjemných chvil. A tím se dostávám k dalšímu - po pøeètení pøedešlých øádek je ti urèitì jasné, ¾e já se dalšího roèníku opìt zúèastním a moc ráda, tedy, pokud se uskuteèní. A neodejdu, i kdy¾ budu pravdìpodobnì v dalším roèníku ta nejslabší - pøesnì podle hesla " není dùle¾ité zvítìzit, je dùle¾ité se zúèastnit ". Pøedpokládám toti¾, ¾e bude slo¾itìjší a tak budou pokraèovat hlavnì ti, kteøí malovat umí.
Marta si ráda hraje s fotografiemi: Sleduju všechny diskuze i obrázky v soutì¾i, nìkterá dìvèata jsou ohromnì šikovná. Já sice k malování nemám moc vlohy, ale moc se mi líbí úprava fotografií, odstraòování pozadí pomocí gumy, tu¾ky a møí¾ky.
Vlastì pomáhá malování odpoutat se od starostí: Pro mne je Malování odpoutávání se od starostí, pøekonáním stresù a depresí. Na ka¾dou lekci se tìším - zvìdavá co nového nám pøinese! Nìkdy jsem v takovém duševním stavu, v depresi, smutku, ¾e k malování se utíkám jako k záchranì! Pomù¾e mi na chvíli na tì¾kosti zapomenout. A baví mne to!!!
Ráda bych se nauèila ještì poøádnì animace. To, jak tøeba v obrázku pohybovat jen èástí, napø. rukou, nohou, oèima apod. Ale to zøejmì není o Malování ve Win.-;)
Na ,,malovací prázdniny“ se netìším, ale na další „školní malovací rok“ ano, moc.
Cílenì ze všech komentáøù vyškrtávám slova chvály nebo díkù na mojí adresu, proto¾e tento èlánek není v ¾ádném pøípadku mínìn jako oslava mé práce. Ale tady u Rity nastal problém, její pøíspìvek jsem chtìla zaøadit. I kdy¾ je Rita mezi námi jen velmi krátce, jsem ráda, ¾e s námi je a vá¾ím si toho. Jen¾e, kdy¾ bych vyškrtla ony chválící vìty, nezbylo by z jejích slov nic. Proto se omlouvám všem, kdo by mìli nìjaký problém s tím je èíst:
Rita: I kdy¾ jsem v kurzu silnì pozadu, ani se nemù¾u øadit mezi ty pracovité, šikovné a komunikativní, nemíním zùstat nìkde vzadu s názorem na tvùj kurz malování. Moc ráda se pøidám k ostatním s názorem a upøímnì, máš mùj obdiv, nejenom tvé znalosti, ale pøi sledování výmìny názorù vás všech, jsi táhlem pro ostatní, zároveò zamìstnáváš, vzdìláváš, navíc si díky kurzu ka¾dý dle potøeb, zpestøí všednost dnù. Byla by veliká škoda nepokraèovat a vìøím, ¾e by to bylo zklamání všech, co se kurzu vìnují. Se pøidávám v ústraní ke všem ostatním, co ti fandí.
Miluška má vlastní zkušenost s výukou: Lekce kurzu byly nejen pochopitelné pro ka¾dého, ale byly navzájem i provázány, aby jedno vyplývalo z druhého. Vím z vlastní zkušenosti, ¾e vytvoøit pouèení o nìèem právì tímto zpùsobem, dá poøádnou práci. Výborný nápad byl, ¾e sis ve chvíli, kdy se Tvoje síly krátily, dovedla najít pomocnici-Rù¾enku. Té také patøí mùj dík. Hodnotila velmi svìdomitì a zároveò nám dovolila nahlédnout do své profese, je¾ byla asi pro vìtšinu z nás španìlskou vesnicí.
Podìkováním Rù¾ence a nejen jí, bych chtìla pøehled Vašich názorù ukonèit. Podìkování patøí ka¾dému, kdo nìjakým zpùsobem pøikládá polínko na ohníèek Seniortipu a nenechává ho vyhasnout.
POSLEDNÍ CVIÈENÍ:
Namalujte, vytvoøte obrázek podle své vlastní vùle, dejte do nìj vše, co jste se za trvání kurzu nauèili, nenechte se nièím omezovat, ani námìtem, ani technikou, kreslete volnì jen podle své fantazie.
Pochlubte se tím, co u¾ umíte na programu Malování ve Windows vytvoøit!
Magdalena Vlachová
Práce kurzistù si prohlédnete ZDE
Komentáøe u èlánku v prùbìhu kurzu