Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Albert,
zítra Cecílie.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Foukat, èi nefoukat, to je oè tu bì¾í

Vše to zaèalo celkem nevinnì. Dívka jménem Valerie, studující posledním rokem obor sociologie na Sydneyské universitì, se rozhodla vypravit se do od Sydney nepøíliš vzdálených Modrých hor, nadýchat se tam èerstvého vzduchu a potìšit se krásou pøírody. Kdy¾ po striktnì vegetariánském obìdì dorazila na proslulou vyhlídku, která poskytuje nádherný výhled do údolí plné hor a souèasnì na skalní útvar, nazvaný Tøi Sestry, velice jí zaujal domorodec ztepilé, svalnaté postavy, jeho¾ tváø i obna¾ená hruï byla pokryta bílými èárami, hrající na domorodý nástroj – didgerodoo. Dokázal velice zdaøile vyloudit z nástroje zvuky, blízce pøipomínající štìkot psa dingo, smích kookabury i hlasy jiných australských ptákù. Kdy¾ hráè na chvíli odlo¾il nástroj, aby si schladil hrdlo lahodným nápojem a trochu si odpoèinul, Valerie se rozhodla ho oslovit. Právì kdy¾ uva¾ovala, zda pou¾ít zpùsob, který si pamatovala z filmu o Tarzanovi, nìco na zpùsob „Já Jana ty Tarzan“, jí domorodec oslovil perfektní mluvou, svìdèící o nabytém vzdìlání a pøestavil se jí jako Jim. Dále vyšlo najevo, ¾e Jim je hrdým majitelem univerzitního diplomu, na smùlu však jeho úzce speciálním oborem je „Stavba a architektura snìhových obydlí, igloo zvaných“ pro který¾to obor nenachází v Austrálii dosti vhodného uplatnìní a tím pádem je nucen si k poskytované podpoøe v nezamìstnanosti pøilepšovat hraním na ji¾ zmínìný, domorodý nástroj. Valerie mu jeho hru velice pochválila a dokonce šla tak daleko, ¾e se zmínila, ¾e si podobný nástroj poøídí a nauèí se na nìj hrát. Se zlou se však potázala a byla ráznì informována, ¾e didgeridoo je nástroj, který pouze mu¾i mohou pou¾ívat a bìda ¾enì která atd.

Zmatená dívka pøi nejbli¾ší vhodné pøíle¾itost vytáhla z ba»ù¾ku, který mìla na zádech, Chytrý Telefon (Smart phone) a povolala Dìda Vševìda - Google zvaného, aby tento správné rady poskytl. A záhy zjistila, ¾e údaj, na vyhlídce poskytnutý, je pouze do jisté míry správný. Jak praví moudrý Dìd Vševìd, nìkteré aboriginálské kmeny nemají ¾ádných námitek proti tomu, aby ¾ena didgeridoo k ústùm pøilo¾ila, ba jsou známá jména mnohých virtuosek na tento nástroj. Jsou potom kmeny, kde není hra na didgeridoo výsadou pouze mu¾ù, ale ¾eny nemohou nástroj pou¾ívat bìhem tradièních rituálních obøadù. Potom je, øádovì nevelké mno¾ství kmenù, kde ¾eny nesmí didgeridoo pou¾ívat, ba i jen se ho dotknout. Podle aboriginálského akademika, Dr Mark Rose by ¾enì, která by se nástroje didgerdoo by» i pouze dotkla, mohla hrozit neplodnost.

Tuto, do nebe volající nespravedlnost nemohlo srdce Valerie, naplnìné láskou a politickou korektností pøenést a tak zaèerstva sedla k poèítaèi a sepsala stí¾nost na tento nešvar, který odeslala na instituci nazývanou Anti-Discrimination Board, øešící, mimo jiné, pøípady porušení „equal opportunity“. Netrvalo dlouho a po nìkolika schùzích této bohulibé organizace se jí dostalo odpovìdi, ¾e její stí¾nost byla posouzena a uznána oprávnìnou a ¾e pøíslušné kmeny, které se tím, ¾e zabraòují ¾enám hru na zmínìný nástroj, byly informovány, ¾e se tím dopouštìjí prohøešku proti „Lidským právùm“. Aboriginal Elders a jiní èlenové obvinìných kmenù ovšem pøijali toto rozhodnutí s velikou nelibostí a zdvoøile po¾ádali pány a dámy ze zmínìné komise, aby si laskavì trhli nohou.  Tím ovšem tento zapeklitý problém nezmizel a „Equalové“ a zastánci tradièních práv aboriginálù se pustili do vzájemné války a bumerangy, zaèaly pomocí internetu, létat sem a tam. Nakonec byla pøe postoupena soudu, který rozhodl „takto“.

 

Ovšem to „takto“ se hrubì nelíbilo stranì, která pøi prohrála a ta odvolala se k vyšší instanci, a¾ problém zaèal houštinou právních klièek smìøovat k Nejvyššímu soudu do Canberry. Jak známo, ani kuøe zdarma nehrabe a tak suma, vy¾adovaná malou armádou právníkù, vèetnì vysoce placených QC dosáhla hodnoty nìkolika milionù dolarù. Problém nabyl takové intenzity a dùle¾itosti, ¾e pøekroèil i práh federálního parlamentu, kde ministerská pøedsedkynì prohlásila naprosto rezolutnì, ¾e pod jejím vedením nedojde ke zmìnì. Prohlásila doslova: „Ani tak, ba ani onak“. Vùdce opozièní strany ovšem prohlásil, ¾e pokud jeho strana bude úspìšná v pøíštích federálních volbách, tak pøísahá, ¾e oni odhlasují zákon: „I tak, ba i onak.“ Zástupkynì strany Zelených potom ¾ádala, aby byl s okam¾itou platností zakázán prodej nástroje, zvaného didgeridoo, nebo» se jedná o vìtev kmene, vydlabanou mravenci, kteøí tuto práci provádìjí bez finanèní náhrady a jsou tedy bezuzdnì vykoøis»ováni. Navíc, pøítomnost mravenci vykotlaných vìtví je dùle¾itá pro bìh pøírody (i kdy¾ se ještì neví pøesnì proè). Šest nezávislých èlenù parlamentu se vyjádøilo podle ustáleného zvyku, ¾e se pøikloní k té, èi oné stranì, co¾ zále¾í na tom, která z nich jim toho více naslibuje.

To se však problém rozšíøil i do ulic a ulièek velkomìst a na nedìli, toho a toho, byla i v Sydney naplánována demonstrace. Jako obvykle, zhruba devadesát pìt procent úèastníkù demonstrace nemìlo nejmenšího ponìtí proti komu právì demonstrují a zejména proè, hlavnì, ¾e mohou demonstrovat. A tak bylo mo¾no mezi úèastníky demonstrace vidìt neobyèejnì barevnì pestrý chumel dívenek a chlapcù, i kdy¾ podle obleèení a úèesù nebylo mo¾no v¾dy urèit pøíslušný sex, na kterých bylo jasnì vidìt (a i cítit), ¾e hygiena není jejich prioritou a slovo mýdlo, témìø neznámé. Z jednoho plakátu se na nì usmívala tváø ministerské pøedsedkynì s pìknì zastøi¾eným knírkem pod nosem a slušivou „patkou“ na èele. Opodál, z jiného grafického díla na nì hledìl, zrakem pøísným, sám velký Kája Marxù a opodál skupina stoprocentnì anglossaských, blonïatých dívek, mìla rozvinutý transparent s nápisem: To budete koukat, jak budeme foukat.  V jiném koutku bylo i vidìt skupinku s vlajkou rudou, srpem a kladivem ozdobenou, kde se kdosi sna¾il vyloudit z pùvodního aboriginálského nástroje zvuk internacionály, ovšem bez valného úspìchu. Zásah hasièského sboru byl potom nutný k tomu, aby byl uhašen po¾ár, zpùsobený ji¾ tradièním pálením americké a izraelské vlajky.  Sydneyské televizní kanály a denní tisk potom uvedli, ¾e celá akce se konala v mírumilovném duchu, pouhých šest policistù vy¾adovalo nemocnièního ošetøení. Zadr¾eni byli dva výtr¾níci, kteøí poté, co byli zadr¾eni a odvezeni na místní policejní stanici, byli s omluvou po dvou hodinách propuštìni.

Jak u¾ to bývá, zále¾itost takového významu se nedá dobøe ututlat a zájem o ni pronikl i do vzdáleného zámoøí. Hlavní švédské deníky, Göteborgs-Posten  a Svenska Dagbladet  otiskli na titulních stranách èlánek (pøelo¾eno ze švédštiny) „Genocida pùvodních obyvatel Austrálie“. Pod tlakem veøejného mínìní rozhodla nejen vláda ve Stockholmu, ale i vlády ostatních skandinávských zemí, uvalit embargo na zbo¾í, vyrobené v rasistické Austrálii. Jak se však zjistilo, objem výmìny tovaru mezi Austrálií a Švédskem je nepatrný a jediné, co bylo nalezeno, byla bedna (nevelká) osahující australskou pochoutku, zvanou Vegemite. Kdy¾ se právem rozhorlený dav zmocnil bedýnky s ilegální pochutinou, chtìl tuto naházet do moøe. Naštìstí jim v tom zabránili pøispìchavší ochránci pøírody z logickým argumentem, ¾e pokud by došlo k rozbití sklenic s Vegemitem a uniklý obsah by kontaminoval vodní masy, mohlo by to mít neblahý vliv na nìkteré moøské ¾ivoèichy, vèetnì medùz. Nakonec se zjistilo podle dodacích listù, ¾e zmínìná po¾ivatina pochází s Èínské provincie Chej-lung-»iang  a tudí¾, ¾e staèí pøelepit pùvodní nálepku s mylnou informaci, odkud tovar pøichází. Pro dobrou míru potom obsahovala nová nálepka i informaci, ¾e výrobek je Halal, co¾ znaènì zlepšilo jeho prodejnost.

V souèasné dobì posuzuje tento slo¾itý pøípad, jeho¾ øešení není nepodobné problému øešení kvadratury kruhu, Australian Human Rights Commission. Strana “A” pøedkládá  nezvratné dùkazy, ¾e jejich lidská práva jsou hrubì pošlapávána stranou “B”, pøièem¾ ovšem mìrou nemenší oni sami omezují lidská práva strany “B”.

A tak, babo, raï.
 
Z èasopisu Èechoaustralan.

 
Zdenìk Reich