Kdy¾ je rodiè uèitel...
nemají to èasto jeho potomci lehké. Já osobnì jsem byla „posti¾ena“ rodièi uèiteli oboustrannì, ale na vlastní kù¾i jsem za¾ila nìjaké nepøíjemnosti, a¾ kdy¾ jsem zaèala chodit na 2. stupeò ZŠ, tedy do 6.tøídy. Zajímavé je, ¾e to nebyly nepøíjemnosti se spolu¾áky, ale spíš s rodièi (lépe øeèeno rodièkami) nìkterých spolu¾ákù. Postihla mì toti¾ ta rána osudu, ¾e mne na èeštinu dostala moje maminka. Další malér byl v tom, ¾e mnì èeština nikdy nedìlala problémy, a tak jsem snad všechny diktáty psala na jednièky. To ovšem - aspoò podle tøídních sudièek - nebylo normální. Maminky tøí spolu¾aèek došly k závìru, ¾e mi maminka urèitì nadr¾uje a diktáty mi ukazuje pøedem, a na základì tìchto svých dedukcí poslaly øediteli školy ¾ádost, abych byla komisionálnì pøezkoušena. Nu co¾! Mnì tehdy bylo srdeènì jedno, kdo a proè mne zkouší, a tak jsem napsala diktát opìt na jednièku, zodpovìdìla bezchybnì otázky z uèiva 6. tøídy - no a dámy mìly po radosti.
Moje maminka taky byla pøíèinou toho, ¾e jsem dostala svou první, ne právì lichotivou pøezdívku. Maminka toti¾ ve chvíli nejvyššího rozhoøèení ráda pou¾ívala rèení: „To je ale skandál!“ Zøejmì ji pøi vyuèování nìco vyvádìlo z míry dost èasto, tak¾e ve vyšších tøídách pomìrnì brzy získala pøezdívku „škandálka“. To „š“ na zaèátku slova si ¾actvo zmìnilo podle hovorové podoby, aby pøezdívka mìla ten správný øíz. A tak jsem se já zcela logicky stala „mladou škandálkou“…
Náš syn na tom byl o nìco lépe, nebo» kantorkou je jen jeho matka, zatímco otec je „normální“ in¾enýr. A je zajímavé, ¾e syn své první støety s paní uèitelkou v 1. tøídì mìl právì kvùli svému normálnímu otci.
Paní uèitelka zcela oprávnìnì nesnášela u svých ¾áèkù nìjaké èmárání na okrajích sešitù, ba i savý papír (tzv.piják) musel být bez poskvrnky.
Domácí úkoly synkovi vìtšinou podepisoval tatínek. I stalo se jednou, ¾e propiska, kterou hlava rodiny hodlala udìlit svùj autogram, nepsala a nepsala. Otec popadl nejbli¾ší papír a propisku na nìm rozepsal. Nevšimli jsme si, ¾e se jedná o piják ze synkova sešitu. Druhý den synek pøinesl v deníèku, který prvòákùm nahrazoval ¾ákovskou kní¾ku, pokárání, ¾e pøes zákaz èmárá po savém papíru. Nebohé dítì nemohlo paní uèitelku pøesvìdèit, ¾e pachatelem byl tatínek…
Tatínkùv rukopis je pro normálního ètenáøe nerozluštitelný a o jeho podpise to platí dvojnásob. Tady pøišla kosa na kámen hned pøi podpisu první synkovy úlohy. Otec naèmárl svou obvyklou šifru, v ní¾ pøi trošce fantazie bylo mo¾no rozeznat první písmeno, ale zbytek pøíjmení splynul v podivuhodnou vlnovku. Na druhý den dítì pøišlo ze školy nanejvýš rozèileno. Paní uèitelka ho toti¾ osoèila, ¾e èmáral po okraji stránky v domácím sešitì a navíc nemá podepsanou domácí úlohu . Tentokrát musel tatínek místopøíse¾nì prohlásit, ¾e domnìlá èmáranice v domácím sešitì je skuteènì jeho právoplatný podpis.
Dnes u¾ je syn dávno dospìlý a pokraèuje v rodinné kantorské tradici. Dalo by se tedy pøedpokládat, ¾e syn bude i tradiènì kantorsky úhlednì psát. Avšak v tomto ohledu se stoprocentnì "potatil". I v jeho podpise pozorný luštitel vyluští jen zaèáteèní písmena, tak¾e...?
Míla Nová