Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Emílie,
zítra Kateøina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

O pokroku, jeho rubu a sí»ovce

 

Pøes veškeré náøky nad problémy souèasnosti není pochyb o tom, ¾e podmínky ¾ivota se zlepšují a pokrok je vidìt na mnoha místech a oblastech lidské èinnosti. Ale, jak u¾ to v ¾ivotì bývá, s vìcmi positivními jdou i urèitá negativa. Ve své úvaze se proto pokusím pøiblí¾it svùj pohled na nìkteré vcelku náhodnì vybrané skuteènosti.

 

®ivot bez válek a hrozby váleèného konfliktu
Podle mého názoru je to ten nejvìtší a nejdùle¾itìjší pokrok. Skuteènost, ¾e mladá generace ¾ije v podstatnì rozdílných podmínkách z tohoto hlediska tøeba na rozdíl od mé generace všem mladým lidem upøímnì pøeji.


I kdy¾ jsem válku pro¾il jako dítì a v ten moment nevnímal ty hrùzy, staèilo dospívání v pováleèné dobì k uvìdomìní si toho zla, staèilo si uvìdomit, ¾e stejnì starý hoch nebo dìvèe, tøeba ze sousední ulice ji¾ ne¾ije, ¾e staèilo, aby jeho rodièe byli ¾idé.


A stejnì tak pocity v atmosféøe reálné hrozby vypuknutí konfliktu nebyly nic pøíjemného. Pøiznám se, ¾e jako student jsem neèetl noviny, pøesto bìhem jednìch prázdnin jsem si nìkolikrát noviny právì pro eskalaci hrozeb koupil a s obavami èetl. Stavìla se tehdy berlínská zeï.


I pozdìji, kdy¾ se nám narodily dìti, nebyly ty zprávy o neustále rostoucím poètu raket z jedné i druhé svìtové strany od našich hranic nic povzbudivého.
Na tomto veskrze pozitivním vývoji však vidím rub v té a¾ bezbøehé bezstarostnosti, nezájmu o signály nebezpeèí u mladých lidí, nezatí¾ených v pøedchozím nastínìnými zá¾itky mé generace. Podle mého to vytváøí prostor pro ty hajzlíky, bohu¾el mocné a pøíliš laèné na zisky z výroby tankù, letadel, raket, raketových a radarových základen , jejich¾ taktikou je vytvoøit opìt atmosféru hrozby vojenské konfrontace.

 

Komfort vybavení bytù a domù
Pokrok byl dosa¾en ve vybavení bytù a domù. To co se dnes mladým lidem jeví jako samozøejmá souèást bytu èi rodinného domu v¾dy takovou samozøejmostí nebylo. Mám na mysli ústøední topení, tekoucí vodu, koupelnu a záchod jako souèást ka¾dého bytu. Pamatuji si jak vítaným zpestøením vyuèování na støední škole bylo šátrání školníka v kamnech pøi pøikládání uhlí. A pøi tom to byla škola pouze nìkolik stovek metrù od Václavského námìstí, škola moderní, nakonec se to poznalo i podle toho, ¾e ta kamna, by» stála ve tøídì byla obsluhována školníkem z chodby.


A stejnì tak pøedstava bytù bez koupelen se spoleèným WC pro nìkolik nájemníkù na chodbì domu, èi suché WC na venkovì jsou nepøedstavitelné pro generaci která vyrùstala v tak odsuzovaných králíkárnách a nato¾ pro ty , kteøí vyrùstají v králíkárnách s oblo¾enou koupelnou a plovoucí podlahou. Omlouvám se za pou¾ití oznaèení králíkárna pro moderní byty, vede mì k tomu pohled, ¾e rozmìrovì jsou stejné ale nechtìl bych se nikoho dotknout, ji¾ jen proto, ¾e celo¾ivotní zadlu¾ení za rozdíl v provedení koupelny ve mì vyvolává soucit k tìmto majitelùm.
V èem vidím ten rub? V ohromné energetické spotøebì a pøedevším ohromné závislosti a nepøipravenosti v pøípadì problémù s dodávkou energií.


Nedovedu si toti¾ pøedstavit uhelné prázdniny, bì¾nou to událost mých školních let. Netopilo se ve škole, dostali jsme volno, bìhali venku, zatopili si doma a za kapesné si koupili svaèinu. Dnes by to nešlo, doma by se zatopit nemohlo a ani ta svaèina by nebyla, nešlo by ji vyrobit. ®e úvaha není z øíše sci-fi ukázaly minulé dny v souvislosti s plynem.

 

Vybavení domácností technikou, moderní automobily
Zde je pokrok velmi markantní. Pamatuji si, jak otec, poté co vlastnoruènì sestavil nìco jako praèka z rùznì získaných souèástek pøedvedl tento zázrak matce a témìø slavnostnì vyhodil necky a valchu, dosavadní to náøadí na praní vìtšiny hospodynìk. Stejnì tak si pamatuji ta velká rádia, na kterých prosebnì mrkalo magické oko, fascinovalo mì to tak, ¾e jsem si vyrobil dvoulampovku sám na kolenì a tím si získal kvalifikaci na pozdìjší opravy televizorù pro známé. Stejnì tak nemohu zapomenout na troufalost se kterou jsem se pustil do rozebrání motoru a zabroušení ventilù mého prvého, pochopitelnì znaènì ojetého auta.


Všechny tyto zá¾itky jsou dnes jako z jiného svìta, naprosto se nehodící do souèasných pomìrù témìø dokonalých lednièek, praèek, televizorù, radií a všelijakých pøehrávaèù a¾ po osobní poèítaèe a poèítaèi øízené motory aut.
Mù¾e zde být vùbec nìjaký rub ? Mù¾e se zdát, ¾e èím více rùzných pøístrojù, tím lépe, a k èemu opravy, kdy¾ se to nevyplatí a je lépe koupit nové.


Jen aby se ten kolotoè koupit-vyhodit neroztoèil do takových obrátek, ¾e to vyhozené nebude kam dát a to nové pro nedostatek surovin z èeho vyrobit a trochu mì mrzí i ta okolnost, ¾e mladí ji¾ jen výjimeènì vìdí na jakém principu co pracuje, nato¾ aby se pustili do nìjaké opravy. Ono toti¾ nejde ani tak o to, ¾e se vlastní opravou nìco ušetøí, ale on se tím èlovìk nìco nauèí, nìco nového pochopí a nakonec si takového výrobku i více vá¾í.
Samostatnou kapitolou jsou poèítaèe, pøehrávaèe a dalších zaøízení z této oblasti. Zde mì pøímo drá¾dí fakt v jaké míøe se vyu¾ívají pro zábavu, nikoli pro vzdìlání, pouèení. Pokud máte trochu odrostlá vnouèata pokuste si pøedstavit, jak dokonale by znala cizí jazyk, nebo i dva, kolik znalostí by získala z urèité oblasti, kdyby, kdyby ten èas co prosedìli u poèítaèe hraním her si pouštìla programy výuky jazykù a podobnì.


Poèítaèe nabízejí nebývalé mo¾nosti pro výuku a to navíc skuteènì metodou Komenského, tedy hrou. A proto jsem témìø alergický, kdy¾ se tato nabídka poèítaèù, tato jejich pøipravenost slou¾it pro výchovu a výuku se nevyu¾ívá, ale naopak se jim dává za vinu za co nemohou.


Abych byl konkrétní, slyšel jsem rádoby uèence, který pokles kvality výuky a úrovnì èeských škol schvaloval na poèítaèe, ¾e prý jsou pøíèinou menši pozornost a soustøedìní dìtí a další uèenci dokonce pøišli s návrhem, ¾e by se dìti ve škole mìli uèit psát tiskacím písmem, ¾e jsou na tiskací písmo zvyklí z poèítaèù a tak se jim to plete a dìlá jim to potí¾e. Tìmto objevitelùm bych vzkázal, ¾e i moje generace neèetla kní¾ky tištìné psacím písmen a nemá potí¾ èíst tiskací písmo a psát psacím,¾e problém je zcela jinde, ¾e to soustøedìní, zájem o vìci pro ¾ivot potøebné a u¾iteèné odvádí ty špatné programy, ta pøemíra povrchní zábavy, povrchní TV programy, vše øízené a podøízené zisku.

 

Nakonec mám hádanku. Co bylo jedním z nejdokonalejších nástrojù, alespoò v dobì zde popsané?
Odpovìdi mohou být rùzné, ale pro mì je to sí»ovka.
Myslím tu nákupní tašku pou¾ívanou v 50 a 60 letech. Tato sí»ovka byla schopná pøestìhovat veškeré potraviny i pro víceèlennou rodinu z obchodù do domácnosti. Její výjimeènost vyniká zejména ve srovnání se souèasným stìhovacím zaøízením pro potraviny pro rodinu, myslím tím to veleslo¾ité zaøízení, no pøece automobil. Zatím co takovou sí»ovku nic nezastavilo, pravda pøibrzdit ji mohl tøeba knoflík kabátu spolucestujícího v tramvaji, ale zastavit ne, tak auto zastaví jak nedostatek benzinu, tak i brzdové kapaliny a nakonec i dopravní policajt. Další výhodou bylo, ¾e se vešla do kapsy, na auto potøebujete gará¾ a v neposlední øadì, ani se nekradly, myslím ty sí»ovky.

Jaroslav Petøík

 

 

Další èlánky autora:
Kvalifikace pro dùchod
Ticho
Jiná strava, jiný mrav - 1
Jiná strava, jiný mrav - 2
Black and White
Lajka
Ogasawara
Liguére
Chalupaøení
Moøe a vidiny - 1
Moøe a vidiny - 2
Do penze v 65ti
Mìl jsem sen
Zemì vycházejícího slunce - 1
Zemì vycházejícího slunce - 2
Zemì vycházejícího slunce - 3
Z mìsta nebo vesnice
Zvítìzí robot nad èlovìken?