Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Emílie,
zítra Kateøina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích

Výstava motocyklù v Hoøicích - tip na zajímavý výlet

Mìstské muzeum ve spolupráci s hoøickým historikem motocyklových závodù na okruzích Mgr. Jaroslavem Kotrbáèkem poøádají výstavu „Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích". Ta je k vidìní v prostorách hoøického Musea Czech Road Racing po celou letní sezónu a¾ do 15. záøí tohoto roku. Výstava pøipomíná první motocyklový závod ve mìstì v roce 1926 a první pøedváleèný roèník závodu 300 zatáèek v roce 1936. Muzeum sídlí v budovì hoøického zámku a pøipomíná historii i souèasnost motocyklového sportu na pøírodních okruzích, zejména pak tradièních závodù 300 zatáèek Gustava Havla v Hoøicích. A také historii Èeské Tourist Trophy, závodu urèeného pøedevším pro veteránské kategorie.

Návštìvníci si mohou prohlédnout dobové fotografie, plakáty, trofeje i nìkolik historických motocyklù, které jsou za spolupráce Ing.arch. Martina Poura zapùjèeny ze soukromé sbírky. Historie hoøických mezinárodních silnièních motocyklových závodù je velmi bohatá nejen co do délky trvání, ale také mno¾stvím a kvalitou závodníkù, kteøí v Hoøicích v minulosti startovali. V dosud uskuteènìných 55. roènících závodu 300 zatáèek Gustava Havla zde startovaly tisíce jezdcù pøedevším z evropských zemí, ale i ze Severní Ameriky, Asie a Austrálie. Mnozí z nich dosáhli i svìtové proslulosti, pøedevším co se týká svých úèastí a umístìní v závodech mistrovství svìta.

A pokud do Hoøic zavítáte lze tady strávit celý den. Ke skvostùm Hoøic patøí beze sporu i ojedinìlá pøírodní galerie soch - Smetanovy sady a sochaøský park na vrchu Gothard, prezentující díla sochaøù z celého svìta vzniklá pøi mezinárodních symposiích v letech 1966 a¾ 1969 a 1989 a¾ dosud. Pøíjemné osvì¾ení v letních dnech poskytuje pøírodní koupalištì na Dachovech s pùvabnou døevìnou architekturou z 20. let minulého století. Zapomenout nelze samozøejmì ani na slavné hoøické trubièky, vyrábìjící se ve mìstì u¾ více ne¾ 200 let.
 
300 zatáèek Gustava Havla – tradice mìsta Hoøic

„Závod 300 zatáèek získal beze sporu nejvìtší proslulost v historii hoøických silnièních motocyklových závodù. Letošní výstava motocyklù a veteránù je oproti letùm minulým opìt bohatší o nové exponáty, trofeje a obrazový materiál, návštìvníci se pøi zhlédnutí urèitì zastaví i u øady rùzných dalších artefaktù, které se tematicky hoøického okruhu a lidí kolem nìj týkají. Expozice jsou prùchozí jak v pøízemí, tak i v prvním poschodí zámku, a nejen fanouškùm motocyklového sportu tak názornì pøedstaví dìjiny a osobnosti hoøických závodù. Souèástí expozic jsou i prezentace unikátních filmù a dobových dokumentù,“ uvádí kurátor výstavy Ing.arch. Martin Pour.

„V letech 1936-1938 se v Hoøicích jely tøi roèníky tohoto závodu a diváci zde mohli vidìt tehdejší naši motocyklovou špièku – Antonína Vitvara, Františka Juhana nebo Jana Lucáka, pøítomen byl i známý anglický konstruktér pra¾ské Jawy George William Patchet. Hoøickým Zatáèkám pøedcházely ji¾ døívìjší závody, poèínaje rokem 1926, kdy byl v našem mìstì odstartován závod Hoøice – Sadová – Hoøice. V následujících letech pøibyly i další závody, jejich¾ poøadateli byli èlenové S.K.È.V. (Sportovní klub èeských velocipedistù). Významnými pokraèovateli motoristického dìní v Hoøicích se potom v 30. letech minulého století stali èlenové trampské osady, pozdìji trampského klubu Grey Grizzly. Ti uspoøádali závody do vrchu a na ploché dráze, aby od roku 1936 byly spoluorganizátory (spolu s èleny hoøické odboèky Ligy èeskoslovenských motoristù) dodnes existujícího závodu nazvaného 300 zatáèek Podkrkonoší. Po odjetí tøí roèníkù závodu v letech 1936 – 1938 pøišlo období 2. svìtové války, které pøerušilo veškeré motoristické dìní v celé Evropì. Návrat k tradici poøádání tohoto závodu bohu¾el nenastal ani po válce,“ dodává Ing. arch. Martin Pour.

„Pokud pøijedete na výstavu motocyklù, navštivte urèitì i Masarykovu vì¾ samostatnosti, která stojí uprostøed pøírodního okruhu 300 zatáèek Gustava Havla nad mìstem. Je z ní krásný výhled po okolí, rozprostøou se pøed Vámi Krkonoše i malebné Polabí,“ uvádí MgA. Petra Zachovalová, øeditelka Mìstského muzea a galerie Hoøice. „Letošní léto si v Hoøicích najde to své úplnì ka¾dý. Pokud Vám zbyde chvilka nebo nebude zrovna nejlepší poèasí, navštivte i budovu Mìstského muzea na námìstí Jiøího z Podìbrad. Po celé léto a¾ do konce roku zde udivíte výstavu Zdenìk Burian – Dobrodru¾ství pravìku. Pro dìti zde pøipravujeme zajímavý doprovodný program. V horkých letních dnech je mo¾né navštívit pøírodní koupalištì Dachova, které je èerstvì po rekonstrukci,“ dodává Patra Zachovalová.

Po dlouhé pauze byl v roce 1961 obnoven závod 300 zatáèek a hned v dalším roce byl závod zaøazen do seriálu MR. Závodilo se na stejném okruhu jako pøed válkou, zmìna nastala jenom v úseku dnešní zatáèky Pod Borkem, kde se zaèalo jezdit z kopce pøímo, zatímco pøed válkou se objí¾dìli tam tehdy stojící domy. Nejlepší èeskoslovenští jezdci tak zaèali pravidelnì jezdit do Hoøic, aby na zdejším nároèném okruhu pøedvádìli své jezdecké umìní, jako napøíklad nejúspìšnìjší závodník historie František Š»astný, nebo v Hoøicích nejpopulárnìjší Gustav Havel (po nìm byl v roce 1968 závod pøejmenován na 300 zatáèek Gustava Havla), vítìzili tady i Stanislav Malina, Karel Bojer, Václav Parus. K nim v dalších letech pøibyli Bohumil Staša, Peter Balá¾, Zbynìk Havrda, neztratili se ani Hoøièáci Zdenìk Bíma, Jiøí Šafránek a Josef Bareš, o pár let pozdìji na nì navázal i Oldøich Podlipný.
 
V roce 1992 se zaèal v Hoøicích jezdit druhý závod, Èeská Tourist Trophy, urèený pøedevším pro závody veteránských kategorií, kdy se závodilo v jízdì pravidelnosti, a ne v absolutní rychlosti. Pøesto vìtšina startujících jezdcù pøedvádìla jízdy na hranici mo¾ností svých i svých motocyklù. I v tìchto závodech se také pøedstavila øada bývalých špièkových svìtových jezdcù, napø. Heinz Rösner, Otto Butenuth, Horst Seidl, Rolf Blatter èi Ralf Engelhardt, pìtinásobný mistr svìta v závodech sidecarù. Èeská Tourist Trophy se stala v dalších letech vítaným doplòkem znovuobnoveného závodu 300 zatáèek.
 
Mgr. Kateøina Goroškov a Ing. arch. Martin Pour


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma