Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Emílie,
zítra Kateøina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Asi nejsem duševnì zdráv
 
V poslední dobì mám velké obavy o svoje duševní zdraví. Dokonce si chvílemi myslím, ¾e nejsem normální. Tento pocit pramení z poznání, ¾e oproti ostatním – normálním – lidem, a pøedpokládám, ¾e lidé kolem mne jsou normální, nebo» ne¾iji ani ve specializovaném ústavu v Kosmonosích èi Bohnicích, ani v bájném Kocourkovì, ¾e v hromadných sdìlovacích prostøedcích není nìco v poøádku. Zatímco všichni moji známí, èlenové rodiny, lidé v našem mìstì a, dá se øíci, celý národ, hltají informace z televizních obrazovek, z èasopisù, novin, plakátù a bilbordù, já se na nì dívám skepticky, bez nadšení, chmurnì, ba dokonce zoufale. Pøedevším se to týká reklam.
 
Dovolte, abych pro ilustraci svého klinického duševního rozpolo¾ení uvedl nìkolik konkrétních pøíkladù:
1. Pohledná, hezky ustrojená a inteligentnì vyhlí¾ející maminka dává na obrazovce svým okouzlujícím dìtem pamlsek a zasvìcenì vykládá, ¾e je v nìm skvìlá a zaruèenì zdravá èokoláda a sklenice mléka. „Inu, proè ne, pro svaèinku na výletì to nemusí být k zahození,“ myslím si a onu vychvalovanou tyèinku si kupuji. Jaké bylo ale moje pøekvapení – ¾ádná sklenice, nato¾ pak plná mléka, se ve alumíniovém, barevnì potištìném obalu nenacházela, jen dvoubarevná pøeslazená hmota, po ní¾ se ubohým dìtem zcela jistì kazí zuby.
 
2. Krásná „dvacítka“ se usmívá z obrazovky, natírá si oblièej krémem a tvrdí, ¾e stoprocentnì a bìhem ètyøiadvaceti hodin funguje proti vráskám. Kupuji tedy onen krém za pìt stovek, aby si moje šedesátiletá man¾elka vyhladila tváø. Po tøech týdnech, zatímco v ozdobné sklenìné dózièce, obraznì øeèeno, se z oné pìtistovky krèilo jen pár haléøù, na tváøích mé ¾eny zùstaly vrásky beze zmìn.
 
3. Z tvrzení reklam na desítky rùzných intimek, tampónù a vlo¾ek s køidélky, krajkovým designem, heømánkem a dalšími pøíchutìmi jsem nabyl dojmu, ¾e bez nich je ¾ivot nemyslitelný, neplnohodnotný, zkrátka nestojí za nic.
 
Tøeba mi nìkdo poradí, ale já jsem doposud nezjistil, jak by mùj ¾ivot obohatily.
 
4. Reklamy na pivo jsou vytvoøeny tak rozmanitì a výmluvnì, ¾e snad není nikdo, kdo by odolal. Ani já ne, aèkoliv pivo nepiji. Jeden z výrobcù toti¾ v reklamì tvrdí, ¾e s jejich pivem je o stupeò lepší zábava. Proto¾e se rád bavím, koupil jsem si basu onìch piv. Strávil jsem s nimi veèer a musím, bohu¾el, konstatovat, ¾e jsem se vùbec nebavil.
 
5. U¾ deset, mo¾ná dvacet let – utíká to neskuteènì – slýchám, ¾e nové prostøedky na mytí nádobí jsou koncentrovanìjší a úèinnìjší. Kdyby tomu tak skuteènì bylo, u¾ by se dávno musely prodávat nikoli v lahvích, ale v kostkách o tvrdosti diamantu a jejich pou¾itím by slézala z porcelánových talíøù glazura a z hrncù smalt. Navíc veskrze sympatická hospodyòka v televizní studiové kuchyni vezme houbièku navlhèenou nìkolika kapkami onoho kouzelného prostøedku a z pekáèe èi pánve se silnì zapeèenými usazeninami tuku udìlá jedním lehounkým setøením opìt se lesknoucí nádobí. Zkusil jsem to mnohokrát. Zøejmì jsem nièemnej, nebo» já musel svoje kastroly drhnout drátìnkou a pískem, a to i kdy¾ jsem na nì vylil ètvrt lahve inzerovaného koncentrovaného a úèinnìjšího prostøedku.
 
To je jen nìkolik málo pøíkladù zapøíèiòujících mé duševní rozpolcení.
 
Rozhodl jsem se navštívit odborníka, který by mi poradil, jak se svých paranoidních stavù zbavit. Telefonicky jsem si dohodl návštìvu a následující den zazvonil u dveøí s cedulkou MUDr. PhDr. Arnošt Kodýtek, MBA, PhD. Otevøela mi blondýna jako vystøi¾ená z reklamy na jogurty, pozvala mne dál. Vešel jsem do pøedsínì. Otevøenými dveømi jsem nahlédl do velké psychoterapeutovy pracovny. Sedìl v pohodlném køesle ze známého obchodního øetìzce a jeho oèi se vpíjely do obrovské plazmové obrazovky, na ní¾ ve Full HD rozlišení na módní pøehlídce mladý mu¾ vytahuje z pod saka plastovou láhev s barevnou etiketou a tvrdí, ¾e modelèiny rudé šaty byly vyprány právì touto znaèkou pracího prostøedku.
 
Práskl jsem dveømi a zbabìle utekl. Cestou domù jsem si koupil v ¾elezáøství obyèejnou sekyru, na kterou jsem nikdy nevidìl ¾ádnou reklamu. Doufám, ¾e na kousíèky rozsekaná televize bude tím pravým lékem na mùj problém.
 
Jan Øehounek
 
* * *
Ilustrace © František FrK Kratochvíl

Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 18.10.2018  12:06
 Datum
Jméno
Téma
 18.10.  12:06 ferbl
 18.10.  11:20 Von
 18.10.  07:52 Bobo -:)))